google afbeeldingen

Google Afbeeldingen: het belang van Beeld Optimalisatie

25 november 2013

Google Afbeeldingen, het wordt vaak door SEO’ers over het hoofd gezien. Alle SEO aandacht gaat meestal naar Google Web. Maar is het niet zo dat een website elke kans moet grijpen om extra bezoekers aan te trekken ? Image Seach is een extra kanaal en een interessante service om uw website juist dat beetje meer online zichtbaarder te maken dat deze van uw concurrenten. Extra traffic via Google Afbeeldingen lijkt dan ook steeds welkom. Wel is zo dat deze extra bezoekers moet afgewogen worden tegenover het risico dat mensen de afbeeldingen van uw site sneller gaan copiëren.

Optimalisatie van beelden

Om uw afbeeldingen getoond te krijgen in image search, is het noodzakelijk om zowel het beeld als de pagina zelf te optimaliseren voor de search bots. De volgende zaken helpen hierbij.

Unieke beelden

Als u aangekochte beelden gebruikt, dat zullen deze niet snel in Google Afbeeldingen getoond worden. Net zoals Google geen identieke teksten van verschillende sites wil tonen in de zoekresultaten, doet het dat ook niet met foto’s. Immers, als u beelden gebruikt die ook op tientallen andere sites voorkomen, waarom zou Google Images uw beeld opnemen ?

Voor webshops is dit niet zo goed nieuws. Zij gebruiken voor hun online winkel veelal de productfoto’s van hun leveranciers, net zoals al hun andere concurrenten die dezelfde artikelen verkopen. Daarom, gebruik wat het kan steeds unieke beelden.

Het is ook steeds interessant te horen wat Matt Cutts van Google over stock beelden te zeggen heeft.

Bestandsgrootte

Hoe minder Kb een beeld bevat, hoe beter. Hoe kleiner een afbeelding, hoe sneller het geladen wordt, hoe sneller een webpagina opent. Google gebruikt de laadsnelheid van een pagina als een ranking factor. Uiteraard is het mogelijk om alleen maar kleine images van slechts enkele kilo-bytes op uw site te zetten: ze zullen de snelheid van uw site helemaal niet negatief beïnvloeden. Maar de visueel zal de pagina er niet zo wel bij varen. Het is daarom zoeken naar de juiste balans tussen ‘ alles willen tonen op de foto wat u wil ‘ en ‘ de loading time van de pagina niet te vertagen’ . Zeker voor mobile is dit aspect erg belangrijk.

Het is niet zo evident een correct advies te geven over het juiste beeldkenmerken. Immers, die wordt beïnvloed door de software van de elke site en elke server. Maar hier toch enkele aanbevelingen::

  • houd beelden steeds zo klein mogelijk om zo de wachttijd voor een bezoeker te reduceren
  • hoe zwaarder een afbeelding, hoe groter de rol van een goede compressie kwaliteit.
  • een goede beeld compressie tool is jpegtran .
  • gebruik geen PNG maar JPEG voor foto’s; jpg compresseert namelijk naar een kleiner formaat mét een betere kwaliteit.
  • gebruik PNG voor transparante beelden (niet ondersteund door jpg) zoals logo’s en beelden met een scherpe contrast zoals tekst, maar steeds met mate.
  • streef ernaar foto’s onder de 100kb te houden, en als het even kan nog kleiner
  • gebruik gif voor graphics kleiner dan 10 x 10 pixels.
  • gebruik geen tiff en bmp.
  • zorg voor een goed werkende image site map in uw webmaster tools
  • de Image SEO tool bekijkt of de beelden de standaard SEO regels volgen:
  • bezoek zeker ook eens PageSpeed Insights om te analyseren hoe snel uw pagina’s laden en hoe het is gesteld met de afbeeldingen

Bestandsnaam van het beeld

Geef uw bestanden steeds een naam die iets zegt over het beeld. Voorbeeld : u heeft een foto van de adidas predator voetbalschoen. Bewaar het niet als ad1099.jpg , maar wel als adidas-predator-voetbalschoen.jpg. Nog beter is adidas-predator-voetbalschoen-absolado.jpg. Zo begrijpt Google dat het gaat om de Predator Absolado en niet om de Predator Absolion. Zo helpt u de zoekmachine sneller en beter te laten begrijpen waarover dat beeld precies gaat.

Alt Attributes

De belangrijkste functie van een Alt-tag is een stukje tekst te tonen indien de afbeelding dat niet kan geladen worden. Het is een onderdeel van onpage SEO optimalisatie. Zeker in emails komt dit vaak voor. De aanbevolen lengte voor een Alt tag is 4 à 5 woorden en 125 tekens maximum. Gebruik bij voorkeur een zoekwoord in de alt tag.

Title Tags

De title tag zorgt ervoor dat een tekst wordt getoond wanneer u er met de muis over hovered. Google hecht (voorlopig ?) minder belang aan deze tag, wel aan de alt-tag. De title-tag kan zeker geen kwaad, het staat verzorgd en het geeft de afbeeldinen wat meer uitstraling. De title tag geeft de lezer van een webpagina een kleine meerwaarde, iets wat Google steeds weet appreciëren. Dus zet voortaan een title tag in uw beelden.

Pagina zelf

De relevantie van de pagina zelf is een erg bepalende factor of beelden worden opgenomen. Een beeld uit Tumblr, met nauwelijks enige tekst op de rest van de pagina, zal veel minder snel in Google Afbeeldingen opgenomen worden dan dat zelfde beeld komende van een pagina met volledige productomschrijving en tientallen reviews.

Schema.org

Schema markup laat u toe additionele informatie over pagina elementen, zoals in ons artikel over afbeeldingen, te geven. U kan zeer preciese content over een foto toevoegen zoals wie de fotograaf is, de plaats waar de foto genomen is of wanneer het beeld is genomen. De zoekmachines zullen u ervoor belonen. Op schema.org vindt alle details.

Besluit

Google Afbeeldingen is een extra kanaal om meer bezoekers naar uw website te krijgen. Om uw afbeeldingen getoond te krijgen in image search, is het belangrijk om zowel het beeld als de pagina zelf te optimaliseren. Dan kan via onder meer alt-tags, title-tags, de juiste bestandsnaam en -grootte en gebruik van unieke afbeeldingen.