Google algoritme updates 2018

Google algoritme updates 2018

Een jaar zonder Google algoritme updates, is een jaar niet geleefd. Dit is geen spreuk van de Bond zonder Naam, maar digitale realiteit. Ieder jaar voert Google zo’n vijfhonderd tot zeshonderd algoritme updates uit. Bij het merendeel van die updates gaat het slechts om kleine wijzigingen. Wij bespreken in deze blogpost de updates van 2018 met het meeste impact.

Welke gevolgen kan een Google algoritme update hebben?

Zo’n update kan de positie die jouw webpagina voor een bepaald zoekwoord in de zoekresultaten heeft, ernstig beïnvloeden. Zo maakten in de afgelopen jaren updates als Google Panda, Pinguin en Kolibrie er voor sommige websites en hun rankings een echte beestenboel van. Bij een plotse daling in de zoekresultaten en een terugval van het organisch verkeer zoekt elke rechtgeaarde SEO’er naar een verklaring. Iets wat Google niet altijd doet.

Welke waren de belangrijkste Google algoritme updates van 2018?

Begin maart kregen we te maken met een eerste belangrijke update die door Google omschreven werd als een ‘core update’. Een vlag die heel wat SEO-ladingen dekt. In tegenstelling tot andere core updates zoals Fred, Panda of Maccabees, kreeg deze core update geen specifieke naam. Google hield het bij het feit dat het om een update gaat die de algemene kwaliteit van de zoekresultaten moet verbeteren.

Midden maart werd een update gelanceerd waarbij voor een aantal zoekopdrachten de organische resultaren vervangen werden door een zogenaamde ‘Knowledge Card’. Of zelfs tijdelijk helemaal geen resultaten, met een knop ‘Toon alle resultaten’.

Voorbeeld apps

Eind maart was er dan de lange verwachte uitrol van de mobile-first-index. Waarbij voortaan eerst de mobiele websites door de Google bots gecrawld worden. Stilaan zouden de resultaten hiervan voor iedere website zichtbaar moeten worden in Google Search Console.

Midden april was er opnieuw een zogenaamde core update die gedurende een week gezorgd hebben voor merkbare fluctuaties in het verkeer en de SERP. Er kwam geen verdere uitleg van Google.

Een maand later experimenteerde Google nog maar eens met de lengte van de meta descriptions. Waar ze eerder verlengd werden naar 300 karakters, werden ze nu terugbracht naar de oorspronkelijke lengte van 150 karakters.

Sinds midden juni worden video-tumbnails niet langer als organische zoekresulaten aanzien.

Begin juli kwam de langverwachte update waarbij de laadsnelheid een rankingsfactor werd voor mobiele resultaten.

Eind juli startte Chrome 68 met alle websites die nog niet https zijn, als onveilig te markeren.

Begin augustus werden we uit onze luie strandstoel gelicht door het nieuws dat er een grote core algoritme update was doorgevoerd. Deze heeft vooral een grote impact gehad op websites die gaan over gezondheid. Ze kreeg dan ook de toepasselijke naam Medic Core Update. Ben je eigenaar van zo’n website? Lees dan hier meer.

Goede voornemens Google?

In deze tijd van het jaar formuleren heel wat mensen hun goede voornemens. Wij hopen samen met u dat Google zich voorneemt om vanaf volgend jaar duidelijker en éénduidiger te communiceren over updates aan hun algoritme. Op die manier weten SEO’ers sneller of een plotse daling in de SERP of een tegenvallend zoekverkeer te verklaren is door een update. Zijn er andere Google algoritme updates 2018 het vermelden waard? Laat het ons dan zeker weten.

Overzicht van de geschiedenis van Google algoritme updates.