Betekenis van de SEO-term Google Analytics

Google Analytics

Google Analytics is een gratis dienst van Google, dankzij deze tool verzamel je statistieken en data over je eigen website. Google Analytics geeft je inzichten in het gedrag van je bezoekers, het aantal bezoekers en waar ze vandaan komen. Het doel van deze tool is om een duidelijk beeld te geven over de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Dankzij Google Analytics kan jij jouw website optimaliseren op het gebied van SEO. Daarnaast krijg je ook meteen een overzicht van je lopende campagnes. Zijn ze succesvol? Yes! Maar als ze niets opleveren kan je er tijdig mee stoppen.

Deze tool werd in 2005 gelanceerd. Tegenwoordig gebruikt 66% procent van de websitebeheerders een analytics tool. 86% daarvan heeft gekozen voor Google Analytics. In 2007 werd de nieuwe interface gelanceerd die het programma gebruiksvriendelijker maakte. De tool van Google is dus gratis maar toch betaal je met data. Je laat Google de data van jouw website verzamelen in ruil daarvoor leert Google uit je eigen informatie hoe je je website kan optimaliseren.

Waarom Google Analytics gebruiken?

Het maakt eigenlijk helemaal niet uit wat voor website je beheert, Google Analytics wordt door heel wat verschillende soorten bedrijven gebruikt. Dankzij de gratis tool krijg je een beter idee van wie je bezoekers zijn en hoe ze zich gedragen op je website. Dus waarom zou jij Google Analytics gebruiken?

  • Gratis: Google brengt geen kosten voor het gebruik van de tool. In ruil voor het gebruik van de tool geef jij Google toestemming om de gegevens van je bezoekers en website te bekijken.
  • Automatisatie: de tool is volledig geautomatiseerd. Van zodra je een tracking code hebt toegevoegd aan je website, zal Google Analytics automatisch jouw gegevens tracken, registreren en opslaan.
  • Aangepaste rapporten: dankzij de ingebouwde tools van Google Analytics kan je gemakkelijk persoonlijke rapporten maken.
  • Integratie met andere tools: met Google Analytics is het zeer gemakkelijk om andere Google tools te koppelen zoals Google Ads en Google Search Console.

Google Analytics configureren

Wil je gebruik maken van Google Analytics? Dan moet je de volgende drie stappen doorlopen.

1. Account instellen en website toevoegen

Ga naar de website van Google Analytics en zorg ervoor dat je ingelogd bent op je Google account. Kies voor het account waarmee je jouw analytics wilt beheren. Daarna ga je naar de pagina van Google Analytics en klik op ‘start measuring’. De tool vraagt je nu om een accountnaam toe te voegen en aanvinken dat je de gegevens zal delen. Zodra je dit hebt gedaan klik je op ‘volgende’.

Hierna moet je het soort property kiezen waarvoor je de statistieken wilt krijgen namelijk web, applicatie of beide. De meesten kiezen om hun website te tracken en klikken vervolgens op ‘volgende’.

Daarna vraagt Google Analytics om een aantal details over je website toe te voegen:

  • Naam van de website
  • URL van de website
  • Sector
  • Tijdzone

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, klik je op ‘maak’. Je moet enkel nog akkoord gaat met aan aantal servicewoorden, vink aan en klik op ‘akkoord’.

2. Trackingcode installeren

Je krijgt een unieke trackingcode te zien. Om je site te tracken via Google Analytics, moet je deze code op elke pagina voor de tag plaatsen. Je kan het handmatig installeren of kiezen voor het gebruik van een plugin.

3. Google Analytics trackingcode testen

Nadat je de trackingcode van Google Analytics hebt geïnstalleerd, moet je deze natuurlijk ook testen om te zien of de tool je gegevens trackt. Ga in de tool van Google naar het tabblad ‘realtime’ en vervolgens kies je ‘overview’. Deze pagina toont je wat er op dit moment op je site gebeurt. Probeer dus nu in een ander tabblad je website te bezoeken en kijk naar het resultaat. Normaal gezien zou Google Analytics nu je bezoek moeten opmerken.

Google Analytics: statistieken & dimensies

Voordat we gaan kijken naar de verschillende rapporten van Google Analytics, moeten we eerst de statistieken en dimensies begrijpen. Alle rapporten uit Google Analytics worden gebaseerd op dimensies en statistieken. Maar wat betekent dat?

  • Dimensies: elementen van je data.
  • Statistieken: de metingen/ resultaten van je dimensies.

Als je bijvoorbeeld wilt te weten komen van waar je websitebezoekers vandaan komen, dan zou de locatie de dimensie zijn en het aantal de statistiek. Om het verschil nog duidelijker te maken geven we je nog een aantal voorbeelden van statistieken die je te weten komt via Google Analytics.

  • Traffic: het aantal bezoekers op je website.
  • Gemiddelde tijdsduur: de tijd die bezoekers spenderen op je website.
  • Bouncepercentage: het percentage van alle bezoekers die maar één pagina bekeken hebben/ aantal sessies.
  • Locatie: de plaats van waaruit bezoekers je website bezoeken.
  • Sitesnelheid: de snelheid van je website.
  • Traffic bron: de manier waarop bezoekers op je website terechtkomen (direct, referral, social, paid).

Google Analytics en SEO

Op welk vlak kan Google Analytics je ondersteunen bij de SEO van je website? Naast het bouncepercentage en tijdsbesteding krijg je ook informatie over nieuwe en terugkerende bezoekers. Via welke zoekwoorden komen terugkerende bezoekers op je website terecht? Hoe goed scoren deze zoekwoorden? Dit kan je bekijken door op ‘zoekopdrachten’ te klikken onder het tabblad ‘zoekmachineoptimalisatie’ van acquisitie.

Rapporten Google Analytics

Google Analytics werkt met verschillende soorten rapporten. In totaal zijn er 5 Google Analytics rapporten die hieronder worden uitgelegd.

Realtime

Binnen het rapport realtime van Google Analytics kan je alle actuele data terugvinden. Ze tonen de cijfers van alle zaken die op dit moment gebeuren. Hoeveel personen zijn er op dit moment actief op je website? En via welk device bezoeken zij jouw website?

Doelgroep

Ben je benieuwd naar wie jou doelgroep echt is? Dan vind je onder dit rapport alle kenmerken terug. In welke provincie of stad woont jouw doelgroep? Gebruiken ze voornamelijk desktop, smartphone of tablet om jouw website te bezoeken? Daarnaast krijg je ook meteen een overzicht over hoe goed je website het doet ten opzichte van jouw concurrenten.

Acquisitie

Waar komen de meeste bezoekers op je website vandaan? Hoe gaat het met je advertentiecampagnes op Google of Facebook? Gebruik je jouw social media kanalen de laatste tijd op een waardevolle manier? Binnen dit rapport kom je alles te weten over hoe jouw website het doet op het internet, waar je bezoekers vandaan komen, via welke kanalen ze op je website terecht komen en welk kanaal de grootste omzet levert.

Gedrag

Binnen het rapport gedrag krijg je te weten op welke manier de bezoekers de website gebruiken. Welke webpagina’s presteren het best? Hoe lang blijven mensen op je website rondhangen? Welke pagina’s worden amper of niet gebruikt?

Conversies

Een conversie verkrijg je wanneer de bezoeker een bepaald resultaat behaald heeft. Dit kunnen verschillende zaken zijn zoals het inschrijven voor een nieuwsbrief, product aankopen, analyse aanvragen of contact opnemen. Het zijn allemaal verschillende soorten conversies. Dankzij dit soort rapport krijg jij meteen te zien hoeveel doelen je binnen een bepaalde periode behaalt hebt. Maar je ziet ook meteen hoeveel percent van je bezoekers een conversie vervuld hebben en welke pagina’s zorgen voor een lagere omzet.

Ontdek meer SEO-termen!