Google Update 2019: winnaars en verliezers van de kernupdate van maart 2019

De eerste Google Update van 2019 veroorzaakt grote opschudding in de wereldwijde zoekresultaten. Wat hebben de winnaars en de verliezers van de Google Core Algorithm Update van maart 2019 gemeen? Google heeft, en dit was niet de eerste keer, de zoekresultaten aangepast met een speciale focus op gevoelige onderwerpen. Veel websites die werden getroffen, bevinden zich in de gezondheidssector. Lees hier verder over onze analyse van de eerste officiële Google Update van 2019.

Google bevestigt Update en stelt zelfs een naam voor

De eerste officiële Google Update van 2019 is een feit. De Core Algorithm Update 2019 is op 12 maart uitgerold en heeft de zoekresultaten in Google-indexen wereldwijd beïnvloed. Dit is de eerste keer in 2019 dat Google de release van een update officieel heeft bevestigd. En deze keer heeft Google zelfs een naam voorgesteld voor de update, hoewel niet overdreven creatief: “Core Update Maart 2019”. Deze informatie is geverifieerd door het Google SearchLiaison Twitter-account:

Google bevestigt update

Danny Sullivan, Google’s openbare liaison of search, ging zelfs zo ver om de officiële startdatum van de update te bevestigen.

Google bevestigt datum

Grote veranderingen voor gezondheidssector

Uit de analyse blijkt dat Google de zoekresultaten blijft verfijnen voor zoekopdrachten met betrekking tot bijzonder gevoelige onderwerpen. Deze gevoelige onderwerpen zijn bijvoorbeeld vragen over gezondheidskwesties. Na de EAT-update in augustus 2018, die ook bekent staat als de Medic-update, zien we opnieuw dat de update van 2019 een grote impact heeft gehad op websites in deze industrie.

Als we kijken naar gezondheidswebsites die in 2018 deel uitmaakten van de winnaars, zien we dat verschillende van hen nu tot de grootste verliezers behoren. Bijvoorbeeld: dailyhealth.com heeft 9 procent minder SEO-zichtbaarheid gehad en verywellhealth.com is met 5 procent gedaald.

Tegelijkertijd zien we dat andere gezondheidssites profiteren van de achteruitgang van anderen. Een dergelijke site is draxe.com, die een flinke boost kreeg door deze update. Deze website was één van de ergst getroffenen van de Medic-update, maar nu heeft de Google Core Update 2019 zijn SEO-zichtbaarheid opnieuw met bijna 28 procent vergroot.

impact google update

Google hecht waarde aan vertrouwen en branding

Een andere duidelijke trend als gevolg van deze update lijkt te zijn dat Google de voorkeur geeft aan websites die een hoger niveau van vertrouwen kunnen bieden. Dit gebeurt voornamelijk wanneer gebruikers op zoek zijn naar gevoelige zoekwoorden rond gezondheid, geluk, veiligheid of financiële stabiliteit. De belangrijkste begunstigden van deze focus zijn websites met een sterk merkprofiel en brede actuele focus. Dit heeft er aan de andere kant toe geleid dat nichepagina’s die deze onderwerpen behandelen hun ranglijst hebben zien dalen.

Zoals Martin Mißfeldt meldt, hebben bijna alle domeinen waarvoor hij verantwoordelijk is hun verkeer en omzet onder de update geleden. Dit zijn meestal gezondheidswebsites die te maken hebben met niche-onderwerpen zoals blutwert.net (bloedwaarde), brillen-sehhilfen.de (brillen) en erythrozyten.net (rode bloedcellen). Deze domeinen zagen hun verkeer met ongeveer tweederde dalen in vergelijking met voor de update en ze ondervonden allemaal gelijke omzetverliezen. De theorie van Mißfeldt is dat zijn domeinen, vanuit het oogpunt van Google, een deel van hun expertstatus verloren hebben als gevolg van de update.

getroffen sites google update

Gebruikerssignalen worden steeds belangrijker

Een analyse uitgevoerd door Malte Landwehr, VP Product bij Searchmetrics, suggereert dat het algoritme van Google zijn weging van gebruikerssignalen heeft verhoogd bij het berekenen van ranglijsten. De resultaten laten zien dat domeinen die hun SEO-zichtbaarheid verbeteren na de Google Core Update hogere waarden hebben voor tijd op site en paginaweergaves per bezoek en een lagere bouncerate dan hun online concurrenten.

Kijk maar eens naar het contrast van de gemiddelde tijd op de site van alle winnaars en verliezers. De update winnaars hebben een gemiddelde tijd op de site van 2:29 minuten. Dat is 26 procent meer dan de update verliezers die een gemiddelde tijd op de site van 1:58 minuten hebben. Vergelijkbare verschillen zijn te vinden bij het analyseren van de pagina’s per bezoek of de bouncerate.

Deze bevindingen zijn van groot belang omdat deze gebruikerssignalen enkele van de moeilijkste rankingfactoren zijn. Als gebruikers langer op een domein verblijven, meer pagina’s per bezoek openen en minder vaak teruggaan naar de zoekresultaten van Google, moet de pagina iets goed doen. Het optimaliseren voor deze drie statistieken is echter niet het antwoord voor elke afzonderlijke zoekopdracht. Sommige zoekopdrachten, en de zoekintenties erachter, worden volledig tevredengesteld door een kort bezoek aan de website (hoewel hier het gevaar steeds groter wordt dat Google al dergelijke vragen zelf kan beantwoorden).

Google Update: Top 10 winnaars en verliezers

De volgende lijsten bevatten de top 10 winnaars en de top 10 verliezers van de week van de Google Update. De ranglijst wordt gesorteerd op basis van de nettowinst van verandering in SEO-zichtbaarheid in de Amerikaans index van Google.com, gebaseerd op gegevens van 17 maart 2019. Ter vergelijking wordt ook de procentuele wijziging in de pre-update-week gegeven. Niet alle wijzigingen die toen plaatsvonden, zijn een rechtstreeks gevolg van de Google Update, maar een blik op de wekelijkse winnaars en verliezers biedt een goed eerste overzicht van de impact van de update.

Top 10 winnaars

winnaars google update

Top 10 verliezers

verliezers google update

3 manieren om te winnen van toekomstige Google Updates

    • Bouw merk en vertrouwen

Eén van de belangrijkste investeringen voor website-eigenaren is het opbouwen van een merk en expertise in een onderwerpsegment. Dit is nodig zodat gebruikers en Google de site vertrouwen. Het creëert ook langdurige gebuikersrelaties en maakt de website onafhankelijker van individuele Google-updates. Meer direct verkeer betekent minder afhankelijkheid van organisch zoeken.

De zoekresultaten van Google verschillen niet van andere plaatsen waar gebruikers communiceren met merken. Mensen klikken sneller op een resultaat als ze een website herkennen dan als ze dat niet doen. Dit zorgt voor verbeterde gebuikerssignalen en kan op lange termijn een positieve invloed hebben op rankings, verkeer en conversies. In dit opzicht is het voor een website mogelijk om zich te vestigen als een bekende merkautoriteit rond een bepaald onderwerp. Niche-pagina’s die alleen aan één zoekwoordcluster zijn gewijd, zullen waarschijnlijk worstelen om op lange termijn te concurreren met grotere, beter erkende merken.

    • Volg de Quality Rater-richtlijnen van Google

De meeste lezers zijn waarschijnlijk al bekend met Google’s Quality Rater-richtlijnen. Google publiceert deze als aanbevelingen voor testers die zijn belast met de handmatige evaluatie omtrent de kwaliteit van websites die in de zoekresultaten verschijnen. Maar hand in hand, wie van jullie heeft eigenlijk alle 164 pagina’s van het document gelezen en onthouden? Het is de zeker moeite om te doen. Dit is namelijk waar Google duidelijke richtlijnen heeft opgesteld die de soorten zoekresultaten beschrijven die het wenselijk acht. Hierdoor zijn de Quality Rater-richtlijnen een waardevolle bron van talloze tips voor website-eigenaren.

    • Optimaliseer voor gebruikersintentie

Komt mijn pagina overeen met de verwachtingen van de gebruiker? Geef ik die antwoorden prijs waarnaar ze op zoek zijn? Om ervoor te zorgen dat het antwoord op beide vragen voluit “ja” is, moet je meer doen dan optimaliseren voor één of twee zoekwoorden. Het behandelen van een onderwerp zal echter ook niet altijd succesvol zijn. Theoretisch vereist elk onderwerp en elke zoekopdracht een eigen antwoord. De verwachtingen die gebruikers hebben bij het zoeken naar een bepaald onderwerp, de soorten gerelateerde vragen die gebruikers stellen en de intentie die de zoekopdracht motiveert, kunnen het beste worden geanalyseerd met behulp van een speciale software-oplossing.

Het originele artikel over de eerste officiële Google Update van 2019, waarop we ons voor deze post baseerden, vind je terug op Search Metrics.