Google Search Discover

Google Discover en zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Een tijdje geleden melde Google dat het hulpdocument van Google Discover gewijzigd werd. De reden? Je kan de inhoud van je website niet op dezelfde manier optimaliseren voor Google Discover als voor de zoekresultaten. Dit werd in de voorgaande versie van het hulpdocument niet zo beknopt vermeld. Daarom besloot Google dat het tijd was voor een revisie.

Voordat we dieper ingaan op die revisie is het misschien slim om terug te blikken naar wat Google Discover nu precies is. Ontdek het hier!

Wat is Google Discover?

Google Discover, voorheen Google Feed genoemd, is een functie waarbij Google relevante content en nieuwsberichten toont gelinkt aan je zoekopdrachten. Op basis van je webactiviteit voorspelt Google welke content ze wanneer het best toont. Bovendien is Google Discover niet beperkt tot nieuwe artikels. Het brengt het beste van het web naar voren ongeacht de publicatiedatum. Het gaat van recepten en verhalen over menselijke interesses tot video’s over mode.

Stel je voor dat je actief op zoek bent naar een weekendje Brugge. Dan kan het zijn dat Google Discover je een tijdje later een relevant artikel toont met de beste restaurants of leukste activiteiten in Brugge. Heeft Google dankzij je webactiviteit ook ontdekt dat je graag tapas eet? Dan zal Google misschien zelfs haar best doen om een artikel te delen met de beste tapasrestaurants van Brugge.

Google Discover is dus een soort van persoonlijke contenthub die je informatie toont op basis van je webactiviteit en je interactie met Google-producten. Je kan onderwerpen volgen die je interessant vindt of aangeven welke onderwerpen je niet wil volgen. Waar zie je die informatie dan? Gewoon direct in de Google app of in je browser, onder de zoekbalk. Daar staat een extra balk getiteld ‘Artikelen voor jou’. Let er wel op dat je op weergeven klikt, anders kan je de artikels niet zien.

Google Discover werking

Doel Google Discover

Google Discover werd gemaakt door Google om je al relevante content te tonen nog voor je een zoekopdracht hebt ingevoerd. Het probeert te voorspellen wat belangrijk nieuws voor je is aan de hand van je interesses en zoekgedrag. De functie voert zoekopdrachten voor jou uit zonder dat je bewust op zoek bent naar iets. Zo hoopt het beter in te spelen op je behoeften en verwachtingen.

Dit komt omdat Google de laatste tijd een tweede functie heeft gekregen. Naast zoekmachine wil ze nu ook gebruikt worden als ontdekmachine. Via de AI-functie neural matching kan Google makkelijker zoekresultaten bepalen voor elke zoekopdracht. Het doet dit via een algoritme dat zelfs voor heel onsamenhangende zoekopdrachten het juiste zoekresultaat kan vinden. Geef je bijvoorbeeld in ‘er scheelt iets met mijn tv’, dan zal Google automatisch de meestvoorkomende problemen met televisietoestellen tonen als zoekresultaat.

De bedoeling is dus dat Google Discover je informatie toont nog voordat je er naar zoekt. Dat doen ze om het gebruiksgemak te verbeteren naar het voorbeeld van andere applicaties, zoals bijvoorbeeld Spotify. Spotify stelt op basis van je muzieksmaak en luistergeschiedenis een persoonlijke lijst op. Dat maakt het natuurlijk gemakkelijker om snel je favoriete muziek te vinden. Google wil ditzelfde doen, maar dan door relevante artikels en informatie te tonen.

Google Discover en SEO

Marketeers stellen zich nu natuurlijk de vraag hoe ze het best met SEO kunnen inspelen op Google Discover. Het lijkt immers nuttig om er voor te zorgen dat net jouw artikels of informatie bovenaan de resultaten komen te staan. Op het internet vind je dan ook verschillende lijsten of artikels met tips om als marketeer in te spelen op Google Discover. Die geven meestal aan dat vooral de juiste content, die voldoende gevarieerd is, in verschillende talen en vergezeld van een afbeelding, hiervoor uitermate geschikt zou zijn. Maak je die perfecte content? Dan beweren die artikels dat je in de Google Search Console een prestatierapport voor Google Discover kan terugvinden waarmee je inzichten krijgt in het aantal kliks en vertoningen van je pagina’s vanuit verschillende landen.

Optimaliseren anno 2020

Anno 2020 is dit echter niet volledig waar. Alhoewel deze tips misschien vroeger nuttig waren, kondigde Google recent aan dat ze allen niet helpen. In een 2020 update van het Google hulpdocument geeft Google aan dat het niet mogelijk is om content te optimaliseren voor Discover zoals we dat kunnen voor SEO. Dat ligt aan de manier hoe de gevonden content gelinkt wordt aan de interesses van de gebruikers. Google geeft aan dat de aard van die content vaak uitgaat van wat de zoekmachine denkt dat de gebruiker wil weten, niet van hetgeen wat hij of zij opzoekt. Je kan er dus best niet van uit gaan als basis voor SEO.

Het nieuwe hulpdocument focust dan ook niet meer op manieren om in te spelen op de resultaten van Google Discover, maar legt vooral uit wat de verschillen zijn tussen Discover en organische zoekresultaten. Wel geeft het tips om de content van je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor het geval die tussen de resultaten van Google Discover terechtkomt. Goede content blijft dus belangrijk, maar om een andere reden dan daarvoor.

Tenslotte zegt het nieuwe hulpdocument wel dat de manier om Google Discover te monitoren onveranderd blijft. Je maakt dus best nog steeds gebruik van de Google Search Console om je resultaten te bekijken.

Wil je meer weten over wat er nu precies veranderd is? Lees dan het hulpdocument van Google Discover.