Google Search Discover

Google Discover: nieuw in Search Console

Google kondigde op 10 april 2019 een nieuw rapport aan in Search Console. Het nieuwe rapport heet Google Discover en toont prestatiegegevens. Op die manier krijgen eigenaars en sites inzicht in hun verkeer. Eigenaars zien meer verkeer in Discover, omdat gebruikers nieuwe informatie verkennen door artikels, video’s en andere inhoud te bekijken over onderwerpen die hen het meest interesseren.

Wat is Google Search Console?

Voor wie nog niet helemaal vertrouwd is met Google Search Console leggen we het graag even uit.

Google Search Console is een verzameling van hulpprogramma’s en bronnen. Door middel van de Search Console kunnen website-eigenaars, webmarketeers en SEO-specialisten websiteprestaties bijhouden in de zoekindex van Google. Functies omvatten informatie over het uiterlijk van het zoeknetwerk, zoekverkeer, technische statusupdates, crawlgegevens, etc.

Google Search Console was voorheen bekend als Google Webmaster.

Wat is Google Discover?

Discover is een functie binnen Google Search die gebruikers helpt om op de hoogte te blijven van al hun favoriete onderwerpen. Zodoende is een zoekopdracht niet nodig. Google zegt dat deze functie aanzienlijk is gegroeid sinds de lancering in 2017 en nu meer dan 800 miljoen maandelijkse actieve gebruikers helpt.

Gebruikers gaan naar hun Discover in de Google-app, op de mobiele startpagina van google.com en kunnen onmiddellijk vanuit het beginscherm starten.

Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om onderwerpen rechtstreeks te volgen of laten Google weten of ze meer of minder van een specifiek onderwerp willen zien.

Bovendien is Discover niet beperkt tot wat nieuw is. Het brengt zo het beste van het web naar voren, ongeacht de publicatiedatum. Het gaat van recepten en verhalen van menselijke interesse tot modevideo’s en meer.

Search Console

Het nieuwe Discover-rapport wordt weergegeven aan websites die betekenisvolle zichtbaarheid hebben opgebouwd in Discover. Gegevens gaan terug tot maart 2019. Je krijgt overigens een notificatie wanneer de feature beschikbaar is in je eigen account.

Discover Account
Het rapport biedt antwoord op volgende vragen:

  • Hoe vaak wordt mijn site weergegeven in Google Discover van gebruikers?
  • Hoe groot is mijn verkeer?
  • Welke stukjes content presteren goed in Discover?
  • Hoe presteert mijn inhoud anders in Discover vergeleken met traditionele zoekresultaten?

Uitzicht Discover Rapport

Jouw content optimaliseren

De inhoud in Google Discover is algoritmisch gerangschikt op wat Google denkt dat een gebruiker het meest interessant vindt. Rangschikking wordt mogelijk gemaakt door de grootte van de overeenkomst tussen de inhoud van een artikel en de interesses van een gebruiker. Er zijn dus geen methoden om de positie van jouw pagina’s te verbeteren, behalve het plaatsen van inhoud waarvan jij denkt dat gebruikers deze interessant zullen vinden.

Jouw pagina’s komen in aanmerking om in Discover te verschijnen als ze geïndexeerd zijn door Google en voldoen aan het inhoudsbeleid van Google Nieuws. Er zijn geen speciale tags of gestructureerde gegevens vereist.

De twee beste manieren om de rangorde en prestaties van jouw Discover-inhoud te verbeteren:

  1. Inhoud plaatsen waarvan jij denkt dat gebruikers het interessant vinden
  2. Afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruiken

Website-eigenaars ervaren een toename van de klikfrequentie met 5%, een toename van de tijd die bezoekers op hun pagina’s hebben doorgebracht met 3% en een toename van de gebruikerstevredenheid met 3% wanneer er grote afbeeldingen worden gebruikt in de plaats van miniatuurafbeeldingen.

Het belang

Ten slotte: hoe beter je begrijpt hoe verkeer van Google naar jouw site komt, hoe beter je jouw marketinginspanningen kan afstemmen. Door te begrijpen dat jouw app Y-verkeer genereert, en de Google Discover feed X-verkeer, kun je jouw marketing- en ontwikkelingsbronnen slimmer en beter geïnformeerd gebruiken.