google+

Google+ en zijn invloed op de rankings

8 november 2013

Afgelopen weken is er discussie ontstaan of Google Plus nu wel of niet de zoekresultaten zou beïnvloeden. Aanleiding was het Moz SEO rapport van deze zomer, waarin stond dat de +1 van Google Plus één van de belangrijkste factoren op de rankings zou zijn.

Is het Moz SEO rapport fout ?

Het SEO rapport van Moz van augustus 2013 beweerde dat er een positieve relatie zou bestaan tussen Google Plus en de Google search results. Anders gesteld: de webpagina’s die veel +1’s hebben, zou volgens de Moz studie hoger scoren in de Google rankings. Ter info: de zogenaamde +1 van Google Plus is te vergelijken met een like van Facebook.

Online Marketing Monkey vond dat toen al zeer raar. We zeiden dat webpagina’s die hoog scoren in Google, vanzelf meer +1’s van G+ ontvangen. Veel +1’s zijn een gevolg van een goed scorende pagina, maar geen bepalende factor. Bovendien had Google zelf in het verleden al verschillende gemeld dat de +1’s geen doorslaggevende factor zijn in de zoekresultaten.

google+

Blijkbaar waren we dus niet de enige die het Moz rapport in vraag stelde. Ondertussen heeft de studie al heel wat kritiek gekregen. Onder meer van Matt Cutt van Google him self. Hij vond het zelfs nonsens !

Of toch niet ?

In de Moz studie was er blijkbaar verkeerdelijk sprake van de positieve invloed van +1’s op de Google rankings. Maar wat Moz echt bedoelde waren de posts op Google+ ! Een heel erg belangrijke toelichting dus.  Bij Google is het trouwens de gewoonte om in alle talen te zwijgen over de factoren die hun algoritmses WEL beïnvloeden. Maar over factoren die geen invloed hebben, durven ze zich wel zo nu en dan uit te spreken. Zo ook over bovenstaande diuscussie. Matt Cutts deed de invloed van de +1 af als onzien; over de Google posts zweeg hij in alle talen. Voor de goede verstaander: de Google + posts beïnvloeden de zoekresulaten wel, en de +1 niet.

Hoe kan Google+ dan de rankings beïnvloeden ?

Hoe komt het nu dat Google Plus de zoekresulaten helpt beïnvloeden? Wel, dat komt omdat de link onder een artikel op Google Plus een linkwaarde heeft. Verder crawlt Google haar + pagina’s om snel nieuws te vinden. Dit in tegenstelling voor andere social media als Facebook en Twitter, waar de Google bots geen links kunnen verzamelen.

De invloed van Google Plus is echter nog veel groter op het moment dat een iemand ingelogd met zijn Google account. Dan ziet de surfer echt andere zoekresultaten: namelijk artikelen die gelinkt zijn met Google +. Als een artikel van een site op Google Plus gedeeld wordt, dan zien de Google Plus volgers van die site deze pagina veel sneller én veel hoger in hun zoekresultaten. Bovendien, als volgers van die site op het Google+ artikel reageren, gebeurt precies hetzelfde met de volgers uit hun kringen. Dus hoe meer Google+ volgers, hoe meer surfers de content van een site zien verschijnen in hun zoekresultaten.

Onze advies

  • Elke firma dient actief bezig te zijn met SEO en Social Media. Facebook en Twitter zijn vooralsnog de 2 belangrijkste Social Media kanalen. Google+ is niet alleen een mooie aanvulling op social media strategie van bedrijven, maar zeer zeker ook op de SEO-strategie.
  • Google zal Google+ de komende jaren verder blijven pushen en steeds krachtiger & alomvertegenwoordigd en nog belangrijker maken. Wie niet op Google Plus zit, verliest traffic. Start dus vandaag nog met Google+ .
  • Plaats geleidelijk links van uw website op uw Google + pagina.
  • Zoek voor zo veel mogelijk volgers, want zij zorgen ervoor dat uw website nog zichtbaarder wordt in de Google rankings.

Lees ook