Google guidelines

 

De Google guidelines voor Search Quality

Hoe zien de zoekalgoritmes van Google er precies uit ? Net als de samenstelling van Coca Cola een goed bewaard geheim. Maar vorige week lichtte de zoekmachinereus toch een serieuze tip van de sluier omhoog met hun update van de ‘search quality rating guidelines‘.

Deze update is best wel speciaal omdat het, bij ons weten, de eerste maal is dat Google zo openlijk een volledig overzicht van alle richtlijnen rond “zoeken” openbaar maakt. De Google guidelines verschaffen een bijzondere kijk op wat Google beschouwt als kwaliteit en relevant, factoren om websites hoog te ranken in de zoekmachine.

De richtlijnen beschrijven de visie van Google waarom welbepaalde webpagina’s bovenaan de rankings komen, en andere bewust helemaal niet. Daarvan kan je afleiden hoe ze hun algoritmes willen laten functioneren. Deze Google guidelines maken dus niet de codes van hun geheime zoekalgoritmes openbaar, maar wel wat zij denken dat surfers willen vinden voor zoekopdrachten.

Het is een stevig document van meer dan 150 bladzijden, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden allerhande over Google’s beeld wat goede, matige en slechte webpagina’s zijn. Het toont ook aan dat de zoek-adviezen geen statisch iets zijn, maar voortdurend veranderen. Immers, ook wat gebruikers willen, evolueert continu. De komst van smartphones speelt daarbij een belangrijker rol. In dit artikel een samenvatting van de belangrijkste aspecten van de adviezen voor SEO-specialisten.

Hoge kwaliteits pagina’s

Wat maakt nu dat een webpagina gezien wordt als ‘excellent’ ? De manual beschrijft dat als volgt:

  • bevat voldoende content van hoge kwaliteit
    • het is 1 van de belangrijkste elementen met betrekking tot rating van een webpagina
    • veronderstelt dat er tijd, werk, kennis en talent ingestoken is
    • indicatoren hiervoor zijn teksten, afbeeldingen, video’s, spelletjes, ect die ook allemaal foutloos werken
    • enkele adviezen rond teksten: schrijf duidelijk, humor mag wel degelijk, de hoeveelheid minimum woorden hangt af van het onderwerp (brede topics bevatten meer tekst, niche zaken minder).
  • de website is een expert over het zoekwoord
    • Expert-sites bezitten een hoog niveau van expertise, autoriteit en vertrouwen
    • Er zijn ontelbare verschillende soorten websites zijn (medische, sportieve, financiële, commerciële, wettelijke, muzikale, discussie fora, …), die allen andere info moeten bevatten om als expert beschouwd te worden
  • de site :
    • is te vertrouwen en heeft een goede reputatie
    • bevat informatieve, helpende pagina’s zoals ‘Over ons’, FAQ en Klantendienst’
    • wordt onderhouden en is goed ingericht en up-to-date
    • kent een degelijke user experience

Slechte webpagina’s

Google geeft ons met de paper een wat beter zicht op wat zij als lage kwaliteit beschouwen:

  1. De content is ronduit zwak: povere & betekenisloze teksten & duplicate content & weinig tekstparagrafen, geen structuur, keyword stuffing
  2. Niet mobiel vriendelijk
    • mobile friendly is een teken van kwaliteit
    • ook al heb je state-of-the-art content, niet-mobiele-pagina’s worden meer dan ooit beschouwd als low quality
  3. De website kent een overweldigende slechte reputatie: negatieve reviews
  4. Weinig tot geen helpende informatie, maar juist wel veel reclame banners
  5. Redirects naar een veelvoud van andere pages

Samenvattend

Als je de directieven van de search engine doorleest en de voorbeelden nader bekijkt, komen ze best wel logisch en onderbouwd over. Ons mantra ‘schrijf voor je (toekomstige) klanten, niet voor de zoekmachines’ komen dan ook in de Google guidelines keer op keer weer naar boven.

Zorg ervoor dat enkel unieke, zelfgeschreven content van de beste kwaliteit op je websites gepubliceerd wordt. Hoe hoger de waarde door de googlebots worden geïnterpreteerd als waardevol, hoe groter de kans op hoge rankings in de zoekresultaten.