Betekenis van de SEO-term Google Keyword Planner

Google Keyword Planner

Voor elke ervaren SEO-er is er één vraag cruciaal: waarnaar is mijn doelgroep op zoek? Daarom is het belangrijk om te weten welke zoekopdrachten jouw doelgroep ingeeft op Google. Om die zoekwoorden te achterhalen kan je eenvoudig gebruik maken van de Google Keyword Planner.

Wat is de Google Keyword Planner?

De Google Keyword Planner is een gratis tool van Google en werd origineel ontwikkeld voor het beheren van Google Ads. Met behulp van de tool kon de marketeer onderzoek doen naar de te gebruiken zoekwoorden en de planning van zijn campagnes opstellen. Dit betekent echter niet dat de Google Keyword Planner niet ook relevant kan zijn voor SEO-marketeers, aangezien het toelaat eenvoudig de juiste zoekwoorden te vinden. Zo kan je je website makkelijk richten op het zoekgedrag van de gebruikers.

Hoe de Google Keyword Planner gebruiken?

De Google Keyword Planner heeft verschillende belangrijke functies. Eerst en vooral kan je er, zoals al eerder vermeld, heel makkelijk nieuwe zoekwoorden mee bepalen. Dit is dan ook de meest gebruikte functie. Via de tool krijg je namelijk het zoekvolume van elk zoekwoord te zien. Dat betekent dat je precies ziet hoe vaak en wanneer er naar dat specifieke zoekwoord wordt gezocht. Daarnaast geeft de tool ook suggesties voor andere relevante zoekwoorden. De tool kan ook het toekomstig verkeer van je zoekwoorden voorspellen, zodat je dus zelfs weet op welke zoekwoorden je in de toekomst zal moeten inspelen. Tenslotte laat het je ook toe om je gevonden zoekwoorden te combineren in zoekwoordlijsten.

Voel je het ondertussen al kriebelen om met de Google Keyword Planner aan de slag te gaan? Aarzel dan niet, het is een echte must-have tool voor elke online marketeer!

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO-scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA