google kolibrie

Google Kolibrie

17 januari 2014

Een kolibrie, hummingbird in het Engels, kan zijn vleugels zo danig snel bewegen zodat het lijkt alsof het stil in de lucht hangt. Blijkbaar kunnen de vogeltjes zelfs achteruit vliegen. Net zo snel als de vleugeltjes van de kolibrie, heeft Google in het najaar van 2013 een nieuwe update doorgevoerd, die de naam Google Hummingbird of Google Kolibrie in het Nederlands heeft meegekregen.

Om precies te zijn, op 26 september 2013 heeft Google het nieuwe algoritme voor haar zoekmachine bekend gemaakt. Met de naam van de update, Google Kolibrie, wil het duidelijk maken dat het voortaan de search results nog sneller en accurater in haar zoekmachine wil tonen.

Google updates

Google past regelmatig haar zoekalgoritmes aan. Voor Google Kolibrie hadden we al de belangrijke updates van Google Panda (2011) en Google Pinguïn (2012).

google updates

Ter heropfrissing: Panda heeft de strijd aangebonden tegen websites met niet-relevante inhoud, duplicated content, slechte grammatica en onwaarheden om zo sites van lage kwaliteit weg te duwen uit de toprankings. Pinguïn vecht tegen de zogenaamde black-hat spam-SEO-technieken, om zo websites met veel relevante kwaliteitslinks hoger in de zoekresultaten te zetten.

Wat verandert er met Google Kolibrie ?

De zoekmachine pretendeert dat Google kolibrie voortaan nog accurater zoekresultaten toont voor zoekopdrachten:

  • De zoekmachine-reus zegt zoekopdrachten voortaan nog beter te begrijpen.
  • Het zal dus geen webpagina’s meer tonen die totaal geen verband houden met de bedoelde zoekopdracht.
  • Het heeft dus verdere stappen voorwaarts gezet in het begrijpen van de gebruikte taal; dit is geen gemakkelijke problematiek voor zoekmachines; immers in een taal kan 1 welbepaald woord verschillende betekenissen hebben (bijvoorbeeld ‘vorst’: kan slaan op een temperatuur onder 0° C of op een koning).
  • Google pakt deze problematiek aan door verbanden te leggen en de grotere context van de zoekopdracht te begrijpen.
  • Als Google daarin echt slaagt, dan is dat een nieuwe historische stap voor de zoekmachine gigant.

Een voorbeeld gaat veel duidelijk maken. Google begrijpt voortaan dat een surfer die in Brugge woont en als zoekopdracht ingeeft ” sportwinkels in de buurt ” daarmee eigenlijk wil zeggen ” sportwinkels in Brugge “. Een traditionele zoekmachine focust op het vinden van webpagina’s die de woorden “sportwinkels” en “buurt” bevatten.

Google Kolibrie tracht de betekenis van de hele zoekopdracht te begrijpen en gaat niet enkel meer naar de individuele woorden kijken. Het gaat dus na wat de huidige locatie van de gebruiker is, het probeert te begrijpen dat met het woord buurt een fysieke winkel van steen wordt bedoelt en zoekt dus sportshops binnen een bepaalde straal. Het interpreteert voortaan beter dan ooit de ” wie, waar, wanneer, waarmee en hoe” van zoekvragen:

  • Wie zoekt: via eerder gedrag en login.
  • Waar wordt er gezocht: via de locatie van de user en plaatsnamen in zoekopdracht.
  • Wanneer zoekt iemand: via de tijd, datum, seizoen.
  • Waarmee zoekt men: met pc, desktop, tablet, smart phone.
  • Hoe de zoekopdracht is geformuleerd: via interpretatie van de hele context.

Wat zijn de gevolgen van Hummingbird ?

  • Algemeen
    • De impact van Google Kolibrie lijkt op het eerst zicht niet zo groot.
    • Dat blijkt ook uit het gegeven dat Google Kolibrie al meer dan een maand vóór de officiële bekendmaking live was gezet.
    • Maar onderschat de invloed van Hummingbird niet mits het zo’n 90% van alle zoekvragen beïnvloedt.
  • Voor de gebruiker:
    • hoe meer woorden hij gebruikt in zijn zoekopdracht, hoe betere zoekresulaten het hem zal opleveren.
    • hoe meer contextuele informatie hij wil vrijgeven, hoe beter Hummingbird relevante resultaten kan geven.
  • Voor de webmaster:
    • het doel van iedere website, relevante en interessante content maken voor de doelgroep, is niet verandert; Google zal de relevantste sites nog steeds belonen Google met meer autoriteit.
    • Optimaliseer je website wel door (nog meer) rekening te houden met persoonlijke en lokale zoekvragen; doordat Google steeds meer rekening gaat houden met persoonlijke factoren, wordt het implementeren van ‘microdata’ essentieel.
    • Microdata (een element uit Html 5) informeren Google om de locatie en het doel van websites te kennen.
    • Voeg je bedrijf toe aan Google Maps, om de zoekmachine toe te laten je bedrijf nog beter te leren kennen.
    • Sterke content met veel kwaliteitslinks is niet altijd een garantie om kliks te krijgen: surfers worden via de Knowledge Graph al geinformeerd. Zoek bijvoorbeeld ” Willem van Oranje ” en je ziet rechts al een hele hoop info. Dit kan een incentive zijn om voortaan meer aandacht te hebben voor niche zoekwoorden waarvoor geen Knowledge Graph bestaat.
    • knowledge-graph"
    • Start met Authorship.
    • Door de meer menselijke interactie van Google Kolibrie gaan surfers meer zoekopdrachten gebruiken als ” Hoe kan ik … “. Zorg ervoor dat jouw site hiervoor gevonden kan worden. Content van hoge kwaliteit wordt nog belangrijker. Maak dus content die problemen oplost of mensen iets leert.

Besluit

Met Google Kolibrie is de zoekmachine reus opnieuw wat beter geworden. Het is een logische volgende stap in het proces waar Google groot is mee geworden: de beste & relevantste & meest preciese zoekresultaten tonen voor elke zoekopdracht. De belangrijkste SEO adviezen blijven dezelfde, zijnde creatie van relevante content voor je doelgroep op een website die goed inzichtelijk is voor Google.