Google Mei 2020 Core update

Google Mei 2020 Core updateOp 4 mei 2020 kondigde Google een belangrijke algoritme aanpassing aan. Het kreeg de naam Google Mei 2020 Core update. De uitrol ervan was gespreid over 2 weken. Dit is al de 2de grote Core update van 2020, na de januari aanpassing.

 

De Google Mei 2020 Core update werd ook duidelijk in de Semrush Sensor, die de SERP volatiliteit monitort. Tussen 4 en 7 mei is er duidelijk enorm veel beweging in de zoekresultaten, wat dus de Core aanpassing effectief bevestigt. De mei update lijkt dan ook een grote impact te hebben op de organische SEO resultaten.

Semrush Serp sensor

Waarom past Google haar zoekalgoritmes aan?

Google past permanent aan search logica aan. Jaarlijks zijn er 3 à 5 grote updates, aangevuld met kleinere. De belangrijkste reden van deze updates? Nog betere zoekresultaten tonen aan haar klanten, de Google gebruiker. Immers, stilstaan is achtergaan. De technologie verandert voortdurend en daarom is de zoekmachine gigant verplicht haar algoritmes bij te sturen. Daardoor is het steeds beter in staat de juiste, relevante zoekresultaten te tonen voor een zoekopdracht.

Meer informatie wat er allemaal gebeurt tijdens een algoritme aanpassing lees je op “What webmasters moeten weten over Google Core updates“.

Wat te doen als je website getroffen is?

Indien je de organische rankings van je websites sinds begin mei stelselmatig achteruit ziet gaan, dan bestaat de kans dat je getroffen bent door deze Google Core update. Geraakt of niet, de Google adviezen blijven echter steeds dezelfde. Blijf weg van Black Hat en Gray hat SEO technieken. Dan heb je nu en in de toekomst geen enkele aanpassing zoals deze Google Mei 2020 Core update te vrezen.

Hierbij een aantal van de belangrijkste Google mantra’s voor goede SEO :

  • Focus op content: is wat je publiceert op je website werkelijk interessant en uniek?
  • Is de content op je site voldoende betrouwbaar?
  • Zijn je webpagina’s mobielvriendelijk en vrij van duplicate content?
  • Hebben je blog-artikelen werkelijk een toegevoegde waarde in vergelijking met deze op gelijkaardige sites?
  • bevatten de online pagina’s voldoende EAT?
  • Kent je website enkel natuurlijke backlinks ?

Een beeld krijgen van alle ranking factoren?