Betekenis SEO-term Google My Business

Google My Business

Google My Business (GMB), ook wel Google Mijn Bedrijf genoemd in het Nederlands, is een dienst dat Google aanbiedt voor lokale bedrijven. Deze tool is volledig gratis en je kan een fysieke interactie aanbieden aan je klanten. Ben jij als bedrijf online actief? Dan is het zeker aangeraden om gebruik te maken van My Business. Indien je reeds al een lokale zoekopdracht hebt uitgevoerd dan zal je GMB ongetwijfeld wel kennen.

De GMB komt na het intikken van de zoekopdracht aan de rechterkant van het scherm. Als je zoekt naar Online Marketing Monkey dan ziet het er zo uit:

Google Business

Hoe werkt Google My Business?

Google maakt het mogelijk om jouw bedrijf te claimen en deze te tonen aan online gebruikers. Dankzij Google My Business verschijnt je bedrijf in de zoekresultaten van mensen die iets zoeken wat jij aanbiedt.

Google My Business toont allerlei informatie over je bedrijf aan de gebruikers: adres, openingstijden, telefoonnummer, e-mailadres, concrete afspraken etc. Indien je adres is opgegeven in de Knowledge Graph zal Google automatisch een kaart voorzien met jouw adres erop, dit is handig voor gebruikers die opzoek zijn naar de fysieke vestiging van een bedrijf. Je kan ook elementen toevoegen zoals diensten, FAQ, foto’s en zelfs reviews. My Business is een gratis manier om je bedrijf te promoten in de zoekmachine.

Let wel op: om als bedrijf Google My Business te gebruiken moet je wel een fysieke vestiging hebben waar je klanten kan verder helpen. Bedrijven die 100% aan e-commerce doen, komen dus niet in aanmerking voor My Business.

Belang Google My Business

Waarom moet je als organisatie een account instellen van Google My Business? Er zijn tal van redenen waarom je actief zou moeten zijn:

  • Alle informatie in één oogopslag: potentiële klanten kunnen je bedrijf via Google Search of Google Maps opzoeken. Hierna zien ze meteen de belangrijkste informatie over je bedrijf. De drempel om door te klikken naar de website of de organisatie te bezoeken wordt veel kleiner.

  • Hogere zichtbaarheid: als je je aanmeldt via Google My Business, krijg je een opvallende positie in de zoekresultaten. Zoekt iemand de naam van je bedrijf op? Dan verschijnt deze info helemaal bovenaan. Zoekt iemand een dienst op? Dan verschijnt de drie bedrijven uit je buurt helemaal bovenaan. Opgepast: advertenties komen nog steeds boven de lokale zoekresultaten te staan.

  • Makkelijker contact: door potentiële klanten op de hoogte te houden, doe je aan klantenbinding. Probeer wekelijks een update op je account te plaatsen. Daarnaast kunnen mobiele gebruikers je hierdoor rechtstreeks bellen.

  • Meer klanteninzicht: het onderdeel inzichten geeft je waardevolle informatie over je bezoekers. Komen jouw klanten op je profiel terecht door rechtstreeks je naam in te geven? Via welke zoektermen kwamen ze op je Google My Business terecht? Welke foto’s scoren het beste?

Google My Business instellen

Heb jij nog geen account op Google My Business? Dan is het nu tijd om hier verandering in te brengen! Dit is een belangrijk onderdeel van lokale zoekstrategieën. Je kan je account opzetten in 5 stappen:

  1. Maak je Google My Business-account aan.

  2. Vul alle gegevens in en zorg er steeds voor dat deze up-to-date zijn.

  3. Verifieer je bedrijf.

  4. Verzamel positieve reviews op je account.

  5. Deel posts op je Google My Business-account.

Online Marketing Monkey wenst je alvast veel succes met Google My Business. Toch nog vragen? Aarzel dan niet en neem contact met ons op.

Ontdek meer SEO-termen.

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.