Betekenis SEO-term Google My Business

Google My Business

Google My Business (GMB), ook wel Google Mijn Bedrijf in het Nederlands, is een dienst van Google voor lokale bedrijven. Deze tool is volledig gratis en je kan een fysieke interactie met je klanten bieden. Ben jij als bedrijf online actief? Dan kan je maar best je bedrijf vermelden. Indien je al een lokale zoekopdracht hebt uitgevoerd dan zal je GMB ongetwijfeld wel kennen.

Als je zoekt naar Online Marketing Monkey dan ziet dit er zo uit:

Google My Business OMM in de zoekresultaten

Hoe werkt Google My Business?

Google maakt het mogelijk om jouw bedrijf te claimen en deze te tonen aan online gebruikers. Dankzij Google My Business verschijnt je bedrijf in de zoekresultaten van mensen die iets zoeken wat jij aanbiedt.

Via deze tool kan je verschillende elementen toevoegen zoals je diensten, FAQ, foto’s en zelfs reviews. Daarnaast kan je zelfs interessante eigenschappen van je bedrijf opgeven om te tonen binnen de Knowledge Graph. Dit kunnen onder andere de klantenservice of het inboeken van online afspraken zijn.

Belang Google My Business

Waarom zou je een account via Google My Business instellen? Er zijn verschillende redenen waarom je actief zou moeten zijn.

  • Alle informatie in één oogopslag: potentiële klanten kunnen je bedrijf via Google Search of Google Maps opzoeken. Hierna zien ze meteen de belangrijkste informatie over je bedrijf. De drempel om door te klikken naar de website of de organisatie te bezoeken wordt veel kleiner.
  • Hogere zichtbaarheid: als je je aanmeldt via Google My Business krijg je een opvallende positie in de zoekresultaten. Zoekt iemand de naam van je bedrijf op dan verschijnt je info helemaal bovenaan. Zoekt iemand een dienst op dan verschijnen de drie bedrijven uit je buurt helemaal bovenaan. Opgepast: advertenties komen nog steeds boven de lokale zoekresultaten te staan.
  • Makkelijker contact: door potentiële klanten op de hoogte te houden, doe je aan klantenbinding. Probeer wekelijks een update op je account te plaatsen. Daarnaast kunnen mobiele gebruikers je hierdoor rechtstreeks bellen.
  • Meer klanteninzicht: het onderdeel inzichten geeft je waardevolle informatie over je bezoekers. Komen jouw klanten op je profiel terecht door rechtstreeks je naam in te geven? Via welke zoektermen kwamen ze op je Google My Business terecht? Welke foto’s scoren het beste?

Google My Business instellen

Heb jij al een account op Google My Business? Nee? Dan is het nu tijd om hier verandering in te brengen! Dit is een belangrijk onderdeel van lokale zoekstrategieën. Je kan je account opzetten in 5 stappen:

  1. Maak je Google My Business-account aan.
  2. Vul alle gegevens in en zorg er steeds voor dat deze up-to-date zijn.
  3. Verifieer je bedrijf.
  4. Verzamel positieve reviews op je account.
  5. Deel posts op je Google My Business-account.

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA