Google Page Experience

Google kondigde recent aan dat het van plan is om vanaf 2021 een nieuw element op te nemen in het algoritme, de Google Page Experience. Deze nieuwe set factoren speelt in op de ervaring, de ‘experience’ van de gebruiker op je website. Benieuwd wat de Google Page Experience nu net is en wat dit betekent voor jouw website? Ontdek het allemaal in deze blog!

Wat is de Google Page Experience?

Google Page Experience is de naam die wordt gegeven aan een verzameling nieuwe factoren die de ervaring van een gebruiker op je website meten. Het zijn enerzijds bestaande factoren zoals mobielvriendelijkheid, safe-browsing, HTTPS en schermvullende pop-ups via mobiel. Daarnaast komt er ook een nieuwe factor kijken bij de Google Page Experience, de Web Core Vitals. Dit zijn de volgende drie laadsnelheid – en ervaringsfactoren:

  • De Largest Contentful Paint (LCP). Dit is de laadsnelheid van je website, hoe snel je de elementen op je pagina ziet. Het ideale doel is een laadsnelheid van minder dan twee en een halve seconde.
  • De First Input Delay (FID). Dit is de interactiviteit van je website, hoe snel je acties kan uitvoeren op je webpagina. Het ideale doel is een tijd korter dan 100 milliseconden.
  • De Cumulative Layout Shift (CLS). Dit is de visuele stabiliteit van je website. Verplaatsen er elementen tijdens het laden? Het ideale doel is een verplaatsing van minder dan 0,1.

Web Core Vitals informatie

Google Page Experience factoren

Om een duidelijker beeld te hebben van de bestaande en nieuwe factoren van de Google Page Experience doen we ze hier kort uit de doeken. We geven een antwoord op de vraag hoe Google elke individuele factor binnen de Google Page Experience beoordeelt.
Search Page Experience Elements Graphic

  • Largest Contentful Paint (LCP): deze factor meet, zoals gezegd, de laadprestaties van de webpagina. Om een goede page experience aan te bieden, zorg je ervoor dat jouw webpagina binnen de 2,5 seconden geladen is.
  • First Input Delay (FID): deze factor meet de interactiviteit van de gebruiker met een webpagina. Om een goede gebruikerservaring aan te bieden, moet je website streven naar een FID van minder dan 100 milliseconden.
  • Cumulatieve Lay-out Shift (CLS): dit meet de visuele stabiliteit. Wil je een goede gebruikerservaring aanbieden dan zorg je ervoor dat de CLS-score van minder dan 0,1.
  • Mobielvriendelijk: dankzij de Mobile Friendly Test van Google controleer jij of je webpagina mobielvriendelijk is.
  • Veilig surfen: bevat je webpagina schadelijke of misleidende inhoud zoals malware of social engineering? Controleer regelmatig of je website beveiligingsproblemen heeft.
  • HTTPS: is de verbinding van je website veilig? Indien je website niet via HTTPS wordt aangeboden dan maak je hier best werk van.
    Geen opdringerige interstitials: is de inhoud van je webpagina gemakkelijk toegankelijk voor je gebruiker?

Al deze elementen gebundeld vormen de factoren van de Google Page Experience. De Google Page Experience is geen rankingfactor op zich maar elke factor heeft zijn eigen invloed en ranking in het algoritme.

Google Page Experience en AMP

Met de aankondiging van de Google Page Experience vragen veel marketeers zich af wat er zal gebeuren met de Accelerated Mobile Pages (AMP). Geen nood, je website zal nog steeds opduiken binnen de mobiele zoekresultaten van Google wanneer je AMP-pagina’s hebt. Daar verandert niets aan.

Wat daarentegen wel verandert is dat AMP-pagina’s nu zullen moeten concurreren met andere pagina’s voor de Top Stories sectie. Wat er in de Top Stories sectie getoond wordt zal in de toekomst afhangen van de ervaringscijfers van een pagina. Het goede nieuws? Wanneer je gebruik maakt van AMP dan zal de meerderheid van je AMP-pagina’s goed scoren op het gebied van gebruikerservaring. Let wel, dit betekent niet dat alle AMP-pagina’s automatisch goed zullen scoren, maar het is een handig hulpmiddel. Aangezien je je AMP-pagina’s via mobiel bedient, zal Google de mobiele ervaringscijfers gebruiken om je website te scoren.

Vormt de Google Page Experience het afscheid van AMP? Dat kunnen we nog niet met veel zekerheid zeggen. Google heeft immers veel tijd en geld geïnvesteerd in het promoten van AMP en zal de pagina’s niet snel in de steek laten.

Wat betekent Google Page Experience voor jou?

Dankzij Google Page Experience heb je nog meer statistieken ter beschikking. Dat is natuurlijk ideaal voor echte data-wizards. Jammer genoeg zie je als marketeer door de bomen het bos niet altijd meer. Daarom is het belangrijk om mensen aan te stellen die de cijfers in de gaten houden en kunnen ingrijpen indien nodig.

SEO-consultants kunnen je adviseren over de noodzaak van die data en eventuele aanpassingen. Daarnaast is ook je webdeveloper een belangrijke schakel binnen dit proces. Hij of zij zorgt ervoor dat je website aan alle voorwaarden voldoet zoals mobielvriendelijkheid, safe-browsing, HTTPS en interstitials, en kan eventueel aanpassingen doorvoeren voor een betere gebruikservaring.

Voorbereiden van de update

De Google Page Experience update wordt pas vanaf 2021 opgenomen in het core-algoritme. Google geeft je dus al een half jaar op voorhand tijd om je voor te bereiden. Is je website nog niet mobielvriendelijk, niet goed beveiligd of geeft het nog steeds storende interstitials? Dan is het hoog tijd om hem aan te passen!

Een snellere website en betere gebruikerservaring zijn natuurlijk altijd belangrijk, en zeker nu. Ze hebben zowel een positieve invloed op de SEO van je website als op campagnes of conversies. We raden je dus zeker aan om de laadsnelheid van je website te optimaliseren.

Wil jij hoger scoren in de zoekresultaten van Google en kan je daar nog wat hulp bij gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!