Google penalty

Google penalty is een term die vaak gebruikt wordt bij zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je wordt eigenlijk gestraft door Google net zoals een penalty in de wereld van de sport. Bij een overtreding deelt Google een penalty uit aan de tegenpartij. Wil jij jouw website optimaliseren? Zorg er dan zeker voor dat je geen Google penalty krijgt. Maar wat gebeurt er precies bij een Google penalty en hoe voorkom je zo’n straf?

Welke straf krijg je van Google?

De straf die je van Google krijgt is dat je website of de pagina in kwestie lager in de ranking van de zoekresultaten komt te staan. Maar het kan natuurlijk nog een tikkeltje erger. Het kan ook zijn dat je pagina helemaal niet meer getoond wordt in de zoekresultaten. Dit heeft dus te maken met de overtreding die je hebt gemaakt. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk te handelen wanneer je een Google penalty hebt gekregen. Dit doe je door je website zo snel mogelijk de punten te verbeteren waarop je bent gestraft. Alleen zo kan Google je pagina opnieuw indexeren en zichtbaar maken voor de gebruikers van de zoekmachine.

Google penalty voorkomen

Er zijn een aantal SEO-aspecten die ervoor zorgen dat je een Google penalty kan krijgen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Het is belangrijk om altijd je teksten voor je bezoekers te schrijven en dus niet voor de zoekmachines. Hierdoor voorkom je black hat SEO. Daarnaast maak je best ook gebruik van kwalitatieve links en voorkom je best ook duplicate content. Houd je dus steeds aan de richtlijnen die de Google webmasters hebben opgesteld.

Wat leidt tot een Google penalty?

Er zijn een aantal voorbeelden die ervoor zorgen dat je een Google penalty kan verkrijgen. We leggen ze hieronder even voor je uit.

  • Wanneer je website op korte tijd enorm veel backlinks krijgt vanaf domeinen die eigenlijk helemaal niks met je website te maken hebben, dan kan dit leiden tot een Google penalty. Ook het kopen van links valt hieronder aangezien Google dit tot op de dag van vandaag verbiedt.
  • Een ander trucje dat vroeger vaak gebruikt werd is het plaatsen van verborgen teksten op je website. Deze teksten zijn niet zichtbaar maar er bestaat wel degelijk een broncode van. Ze zijn enkel bedoeld voor zoekmachines zodat je beter gevonden wordt. Ook dit laat Google niet toe.
  • Zoals eerder vermeld is het belangrijk om je webteksten niet enkel en alleen maar voor zoekmachines te schrijven. Schrijf je teksten voor je bezoekers maar houdt in je achterhoofd rekening met SEO. Je bezoekers zijn namelijk degene die geïnteresseerd moeten zijn in je bedrijf en willen terugkeren. Als je je teksten volpropt met SEO-termen dan zal dit bestraft worden door Google met een penalty.

Google heeft dus immens veel redenen om een Google penalty uit te delen. Je vindt de redenen terug in de richtlijnen van Google. We raden je aan om deze zeker eens door te nemen om te ontdekken aan welke richtlijnen je website moet voldoen.

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA