Betekenis SEO-term Google Pigeon

Google Pigeon

De release van Google Pigeon zorgde voor één van de grootste veranderingen in de lokale organische resultaten van Google. Google Pigeon werd uitgerold op 24 juli 2014. De update kreeg de naam van Search Engine Land en was in feite de opvolger van de Google Venice update. Google ontwierp Google Pigeon om het lokale zoekalgoritme van Google dichter bij hun webalgoritme te brengen. Daarnaast wilden ze de ranking factors op basis van afstand en locatie verbeteren.

Impact Google Pigeon

Het effect van de Google Pigeon update was vooral zichtbaar op de lokale zoekresultaten. Het komt erop neer dat Google synoniemen en spellingcorrectie combineert en ze beter gebruikt bij de zoekopdrachten.

Na de uitrol van de update in de Verenigde Staten waren er een aantal zaken zichtbaar die de impact van de update weergaven.

  • Directory-sites scoorden beter in de lokale zoekresultaten (Yelp)
  • Minder weergaven van e local packs in de zoekresultaten van Google
  • Lichte stijging van het aantal weergaven van de knowledge panel

Daarnaast was er ook een daling van het aantal vermeldingen met meerdere locaties in de carrousel. Deze carrouselweergaven in de zoekresultaten werden tot eind 2014 ook enkel in de Verenigde Staten getoond. Bovenin de zoekresultaten werd een virtuele carrousel van bedrijven weergegeven waar je doorheen kon scrollen.

Deze carrousel met bijvoorbeeld hotels is inmiddels al verdwenen. Een carrousel met bekende personen, merken of bedrijven kan je wel nog zien. Maar hiervoor zul je iets extra moeten doen.

Nauwkeurigere lokale zoekresultaten

Eén van de belangrijkste effecten van de Google Pigeon update is dat de zoekresultaten nog nauwkeuriger werden op basis van de locatie van de gebruiker. Als gebruiker krijg je dus bedrijven te zien die daadwerkelijk bij jou in de buurt zitten. Het is je vast en zeker ook wel al opgevallen dat je tegenwoordig bedrijven uit de dichte buurt in de local pack zitten.

Belang van jouw vindbaarheid

Maar wat is er nu van belang voor de vindbaarheid van je website na de Google Pigeon update? Indien je je bezoeker altijd voorop stelt, dan moet je je eigenlijk helemaal geen zorgen maken. In zo’n geval zal een algoritme-update niet negatief uitpakken, eerder zelfs positief. Een belangrijk effect van de Google Pigeon update is dat er minder bedrijven zichtbaar zijn in de local pack namelijk 3 in plaats van 7 of 10. Dit effect was volgde pas een jaar na de uitrol van de update. Probeer dus alles rondom jouw lokale vindbaarheid sterk te verbeteren. Wat houdt dit in?

  • Zorg een een goed en volledig profiel op Google My Business. Het is belangrijk om deze pagina steeds zo actueel mogelijk te houden.
  • Zorg ervoor dat je consistent wordt vermeld via bedrijvengidsen.
  • Laat klanten reviews achterlaten op je account van Google My Business en andere platformen.
  • Bouw een goede reputatie op met voldoende consistente vermeldingen en reviews.

Nadelige effect Google Pigeon

Reviewwebsites, zoals Yelp, kregen een boost in de Verenigde Staten omdat we hier natuurlijk minder van deze soort websites kennen. Dit nadeliger effect is dus kleiner dan in de VS. Zorg dus voor een goede website, goede lokale vermeldingen en zoveel mogelijk reviews op tal van platforms. Haal dus alles uit de kast voor een betrouwbaar online profiel.

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA