Wat is Google RankBrain en hoe werkt het?
In 2015 introduceerde Google een nieuwe toevoeging aan hun toenmalige algoritme: Google RankBrain. Met deze update wou Google ervoor zorgen dat zoekresultaten nog beter gerangschikt worden.

Wat is Google RankBrain? Hoe werkt het precies? En hoe optimaliseer je je website voor dit algoritme? In deze blog krijg je een antwoord op al je vragen over Google RankBrain.

Wat is Google RankBrain?

Google RankBrain is een machine learning (AI) algoritme van Google dat de zoekresultaten sorteert. Het helpt Google om de zoekopdrachten beter te verwerken en begrijpen. Maar wat maakt Google RankBrain nu zo uniek?

Voor de komst van Google RankBrain werd het algoritme van Google met de hand gecodeerd. Google developers werken nu nog steeds zo aan het algoritme, maar Google RankBrain ondersteunt hen op de achtergrond. Gebaseerd op de zoekfrequentie van elk zoekwoord zal Google RankBrain het belang van backlinks, inhoudelijke content en inhoudelijke lengte vergroten of verkleinen. Het algoritme past zichzelf dus constant aan.

Google RankBrain kijkt ook naar hoe gebruikers reageren op de veranderde zoekresultaten. Vinden gebruikers het nieuwe algoritme beter? Dan verandert Google RankBrain zichzelf niet meer. Merkt hij dat het nieuwe algoritme toch niet werkt? Dan gaat Google RankBrain terug naar de vorige versie.

Ondertussen heb je een goed beeld van wat Google RankBrain is. Tijd om dieper in te gaan op de werking ervan!

Hoe werkt Google RankBrain?

Google RankBrain heeft twee belangrijke doelstellingen. Eerst en vooral helpt het Google zoekopdrachten beter te begrijpen. Daarnaast meet het ook hoe tevreden gebruikers zijn met die zoekwoorden.

Om echt te snappen hoe Google RankBrain precies werkt zetten we alle details op een rijtje.

Google RankBrain begrijpt je zoekopdracht

Lang geleden, toen de developers nog nieuw en onervaren waren, had Google een groot probleem. 15 procent van de zoekwoorden die gebruikers in de zoekbalk ingaven, kende Google nog niet. Dat lijkt op het eerste zicht misschien niet veel. Daarentegen je moet onthouden dat dit 15 procent was van de miljarden zoekopdrachten die Google elke dag verwerkt.

Nog lang voor Google RankBrain bestond scande Google alle pagina’s om te zien of het ingevoerde zoekwoord er op te vinden was. Maar omdat bepaalde zoekwoorden nieuw waren had Google geen enkel idee wat de gebruiker precies wou zien. De enige optie die Google nog had? Beginnen raden.

Voorbeeld

Stel je voor dat je vroeger via Google op zoek ging naar ‘de grijze console die door Sony ontwikkeld is’. Dan zou Google gezocht hebben naar alle pagina’s die de termen ‘grijs’, ‘console’, ‘ontwikkeld’ en ‘Sony’ bevatten. Ondertussen weet Google natuurlijk meteen dat je hiermee de eerste Playstation bedoelt. Maar wat is er dan juist veranderd?

Google probeerde vroeger gewoon de woorden van je zoekopdracht te matchen met de woorden op de gescande webpagina’s. Google RankBrain daarentegen probeert te begrijpen wat je precies bedoelt met je zoekopdracht.

Hoe slaagt Google RankBrain er nu in om die vaak onsamenhangende zoekopdrachten te vertalen? We gaan opnieuw op zoek naar onze PlayStation. Google RankBrain merkt dat veel gebruikers op zoek gaan naar ‘grijze console ontwikkeld door Sony’. Hij merkt ook op dat de meeste van die gebruikers doorklikken naar pagina’s over spelcomputers. Google RankBrain legt dan zelf de link dat die ‘grijze console ontwikkeld door Sony’ wel eens een spelcomputer zou kunnen zijn. Door slimme verbanden te leggen, en nieuwe zoekwoorden aan gekende zoekwoorden te koppelen, vindt Google RankBrain uiteindelijk uit dat het wel eens om de PlayStation zou kunnen gaan. Dus als iemand in het vervolg nog eens op zoek gaat naar die ‘grijze console ontwikkeld door Sony’, dan zal Google RankBrain onmiddellijk weten over welke spelcomputer het gaat.

Google RankBrain denkt dus veel dieper na dan enkel maar het matchen van zoekwoorden. Het algoritme gaat op zoek naar de betekenis van elk zoekwoord en probeert pagina’s te vinden die hetzelfde onderwerp aanbieden.

Google RankBrain meet de tevredenheid van de gebruikers

Google RankBrain probeert niet alleen nieuwe zoekwoorden te begrijpen maar kan zijn algoritme zelfstandig aanpassen. Maar hoe weet je nu of de getoonde zoekwoorden van Google RankBrain ook de juiste zijn?

Google RankBrain toont je een set van zoekresultaten die hij denkt dat je zullen helpen bij je zoekopdracht. Geeft hij de juiste zoekresultaten? Dan zal de gebruiker snel doorklikken naar de gewenste pagina. Zijn de zoekresultaten niet wat de gebruiker zoekt? Dan zal hij of zij langer verder zoeken. Google RankBrain leert daaruit welke zoekresultaten wel en niet geschikt zijn voor elk zoekwoord.

Als veel gebruikers dezelfde pagina in de zoekresultaten als goed beschouwen, dan geeft dat de pagina een boost. Is de pagina net niet zo nuttig? Dan laat Google RankBrain deze vallen en vervangt hij de pagina de volgende keer door een andere.

RankBrain observeert dus hoe goed de zoekresultaten passen bij de zoekopdracht van elke gebruiker. Daarvoor kijkt hij specifiek naar:

Deze elementen staan bekend als de UX-, oftewel User Interface-signalen. Ze werpen dus een beeld op de beleving van de gebruiker.

Voorbeeld

Stel je voor dat je een spier blesseert tijdens het sporten. Je zoekt via Google naar ‘spierblessure door sporten’. Zoals de meeste gebruikers klik je direct op het eerste zoekresultaat. De pagina bestaat helaas uit heel wat nutteloze informatie. Je keert terug naar Google en selecteert het tweede resultaat. Al snel merk je dat het eigenlijk niet veel beter is dan het eerste. Je gaat nog eens terug naar de zoekresultaten. Daarna klik je op het derde resultaat. Uiteindelijk besef je dat deze pagina wel de informatie heeft die je zocht. Je neemt dan ook rustig je tijd om de pagina volledig door te lezen.

Aan de hand van deze UX-signalen leert Google RankBrain welke zoekresultaten het beste werken.

Optimaliseren voor Google RankBrain

Het is duidelijk dat Google RankBrain elke dag dingen bijleert over zoekwoorden. Hoe zorg je er dan voor dat net jouw website bovenaan zijn lijstje komt te staan?

Je website optimaliseren voor Google RankBrain vraagt een grote hoeveelheid aandacht bij het creëren van je content. Het is een dynamisch proces omdat het algoritme zichzelf constant aanpast. Toch zijn er een methoden die we je kunnen leren waarmee je aan de slag kan!

1. Verhoog de click-through-rate (CTR)

Google RankBrain hecht veel waarde aan het zoekgedrag van gebruikers. Als pagina’s goed aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker dan is de doorklikratio veel hoger. Probeer jezelf daarom steeds in de schoenen van de gebruiker te verplaatsen. Zorg voor passende content, duidelijke metatitels en omschrijvingen om in de organische zoekresultaten te verschijnen.

2. Gebruik nieuwe zoekwoord-technieken

Door de jaren heen zijn de toepassingen van zoekwoorden vaak veranderd. Hoewel het slim kan zijn om je webpagina en je content te optimaliseren voor één specifiek zoekwoord, raden we je dit niet aan. Probeer daarentegen je zoekwoorden en topics te clusteren. Het is vooral belangrijk te kijken naar het verband tussen verschillende zoekwoorden. Maak gebruik van zoveel mogelijk long tail keywords maar zorg ervoor dat je niet spammy overkomt.

Welke tools kan je best gebruiken? Er bestaan verschillende gratis en betalende tools om met je zoekwoorden aan de slag te gaan en een zoekwoorden onderzoek op te starten. Zo bestaan er bijvoorbeeld Google Keyword Planner, Ubersuggest, Moz en Ahrefs. Zij helpen je meer inzicht te verkrijgen in de verbanden die Google zelf misschien nog niet ziet.

3. Schrijf alsof je een gesprek voert

Bij Google RankBrain moet je geen rekening meer houden met statische algoritmes en vastgestelde systemen. Dat brengt één groot voordeel mee. Je kan echt specifiek voor jouw gebruikers schrijven, en alle informatie geven die zij echt verwachten. Hoe meer je inspeelt op hun vragen, hoe groter de kans dat ze fan worden van je product of dienst.

Google RankBrain en SEO

De belangrijkste vraag die we ons kunnen stellen is: wat verandert Google RankBrain aan je SEO? Er zijn geen echt ingrijpende veranderingen. Toch geven we je graag 3 belangrijke aandachtspunten mee die je best in je achterhoofd houdt bij het optimaliseren van je website.

  • Vergeet ‘one keyword only’. Deze aanpak behoort nu officieel tot het verleden. Het is nu enkel nog belangrijk in thema’s of concepten met meerdere relevante zoekwoorden te denken. Focus op lange termijn optimalisaties van je SEO en plaats de gebruiker centraal in dit verhaal.
  • Ga actief op zoek naar interessante topics uit je sector waarover je wilt schrijven. Hierbij kan je onder andere gebruik maken van de Google Keyword Planner en Google Trends. Daarnaast kan je relevante topics ook eens even Googelen om gerelateerde zoekopdrachten te vinden.
  • Google houdt rekening met bepaalde signalen per zoekopdracht. De belangrijkste vraag: welke woorden zorgen voor een bepaalde trigger?
    Ben je bijvoorbeeld van plan om een laptop te kopen? Dan is ‘kopen’ een belangrijke trigger. Aangezien Google nu nog beter zoekopdrachten begrijpt, is het voor je SEO belangrijk om bij je content te focussen op jouw lezers en hun belangrijkste aandachtspunten. Zo zorg je ervoor dat Google jouw pagina’s als waardevol ziet en je beter scoort in de organische zoekresultaten.

Vind jij SEO voor je website net zo belangrijk als ons? Druk dan op onderstaande knop en laat je website analyseren op het gebied van SEO. Misschien ontdek je wel enkele verbeterpunten voor je website!