Google Remarketing

Op dit moment word je gevolgd …

In het echte leven is dit illegaal en wordt het stalking genoemd. Online is dit een gebruikelijke marketingpraktijk en wordt het remarketing of retargeting genoemd. Het is bovendien misschien wel de heilige graal binnen SEA.

Wat is remarketing?

Remarketing is een slimme manier om contact te leggen met bezoekers van jouw website die mogelijk niet meteen een aankoop of aanvraag hebben gedaan. Hiermee kun je gerichte advertenties op een strategische manier plaatsen voor een gedefinieerde doelgroep die je website eerder heeft bezocht. Dit gebeurt terwijl ze bladeren door Google of op de website van partners surfen. Op die manier wordt je naamsbekendheid vergroot en de bezoekers worden eraan herinnert een aankoop te doen.

Hoe werkt remarketing?

De kans is groot dat je het volgende wel al eens gezien hebt bij het bezoeken van een website:

Cookies op een website

Wanneer je op “ok”, “akkoord” of “cookies accepteren” klikt, geef je bedrijven toestemming om jou te remarketen.

Eigenlijk is het vrij simpel. Remarketing werkt door cookies op jouw bezoekersapparaat te plaatsen als ze aan bepaalde criteria voldoen. Deze cookie – een klein bestand dat verschillende stukjes informatie opslaat – volgt de bezoeker zonder gevoelige persoonlijke gegevens op te slaan. Hun cookie-ID wordt dan toegevoegd aan jouw lijst van remarketingdoelgroepen. Wanneer deze gebruiker vervolgens jouw site verlaat om op internet te surfen, vertelt de cookie jouw advertentieplatform wanneer die gebruiker een andere site bezoekt.

Het is ook mogelijk om meerdere lijsten te hebben met een reeks verschillende criteria.

Zo is het dus bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers te targeten die iets hebben toegevoegd aan hun winkelmandje, maar hun aankoop niet hebben voltooid.

Hoe goed werkt remarketing?

Werkt remarketing en hoe goed werkt remarketing zijn twee verschillende dingen. Op de vraag of remarketing werkt, kunnen we volmondig “ja” antwoorden. Maar is het ook effectief? In principe wel.

Succesvolle remarketing werkt op de principes van de fundamentele menselijke psychologie. Marktonderzoek suggereert dat als een kijker zich niet comfortabel genoeg voelt bij een merk om onmiddellijk iets te kopen, ze de berichten van dat bedrijf minimaal vijf tot zeven keer moeten zien. Soms ook meer.

De klant die zoekt, bezoekt en onmiddellijk iets koopt, is heel zeldzaam.

Met dit in het achterhoofd, is het belangrijk voor concurrerende merken om hun namen en producten voor die klanten te krijgen die op de een of andere manier interesse hebben getoond. Dit gebeurt dus door ze te volgen, te targeten en vervolgens herhaaldelijk relevante advertenties te laten zien.

Door dit te doen, wordt merkherkenning opgebouwd en neemt de kans aanzienlijk toe dat kijkers die nog steeds een behoefte hebben en die nog steeds niets gekocht hebben, terugkomen en dit toch doen.

Deze kans neemt toe met meer dan 70% wanneer de bezoeker een volledig winkelwagentje heeft verlaten zonder daadwerkelijk de aankoop te voltooien.

Voordelen van remarketing

Of je nu jouw verkopen wil stimuleren, het aantal registraties verhogen of de bekendheid van je merk vergroten, remarketing kan een strategisch onderdeel van jouw advertenties zijn. Hier enkele voordelen.

  • Breed bereik: Via remarketing kun je mensen bereiken die op jouw remarketinglijsten staan terwijl ze op verschillende apparaten ruim twee miljoen websites bekijken en mobiele apps gebruiken. Met andere woorden: je maakt gebruik van de kracht en het enorme bereik van Googles netwerk.
  • Kostenefficiënt: Aan de hand van remarketing toon je gerichte advertenties aan een zeer specifieke doelgroep. Deze advertenties zijn erg relevant en daardoor ook vaak goedkoper. Hoe relevanter je advertenties, hoe minder ze kosten.
  • Meer aankopen en klanten: Door je advertenties te richten tot doelgroepen die al interesse toonden in je producten en je dit ook precies doet op het moment ze interesse tonen, is het eenvoudiger om hen te overtuigen.
  • Grotere naamsbekendheid: Indien je remarketing-advertentie niet onmiddellijk leidt tot een aankoop, kan het je merk wel versterken. Door je producten opnieuw te tonen aan potentiële klanten zullen ze je merk herkennen en onthouden. Zo blijf je “top of mind” en vergroot je je naamsbekendheid.

Verschillende remarketing-mogelijkheden

  • Video Remarketing (Google Ads): Advertenties worden weergegeven als pre-roll videoadvertenties op Youtube en andere Google weergavepartners voor mensen die uw site eerder hebben bezocht.
  • Display Remarketing (Google Ads): Je advertenties worden weergegeven als display-advertenties op andere websites binnen het Google Display-advertentienetwerk.
  • Dynamic Remarketing (Google Ads): Dynamic Remarketing brengt remarketing naar een hoger niveau met advertenties die producten of services bevatten die mensen op jouw website hebben bekeken.
  • Search Remarketing (Google Ads): Jouw advertenties worden bovenaan de zoekresultaten van de zoekmachine weergegeven wanneer iemand die jouw site al heeft bezocht naar specifieke termen of services zoekt.
  • Social Media Remarketing: Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van LinkedIn- of Facebook-remarketing om advertenties weer te geven aan mensen die jouw website hebben bezocht, terwijl ze op die sociale mediakanalen browsen.
  • Customer List Remarketing: Met zowel sociale media-marketing als remarketing van Google Adwords, kun je lijsten met contactgegevens uploaden die jouw klanten je hebben gegeven. Wanneer die mensen zijn aangemeld bij Google of die specifieke sociale mediasite, kun je ze advertenties laten zien.

Remarketing implementeren

Overtuigd van de kracht van remarketing? Wij helpen je alvast op weg. Het is eerst en vooral belangrijk om een Google Ads account aan te maken. Indien je hierover nog niet beschikt, kun je niet aan de slag met remarketing.

  • Breng een remarketing tag aan op je site

Om het verkeer op je website bij te houden, plaats je er in eerste instantie een Google Ads tag. Deze tag registreert welke bezoekers welke pagina’s bezoeken. Dit gebeurt geheel anoniem.

Indien je al gebruik maakt van Google Analytics, kan je ook de Google Analytics tag gebruiken. Dit is iets sneller en eenvoudiger als je met remarketingcampagnes aan de slag wil.

  • Stel een remarketinglijst op

Wanneer je de juiste tag(s) aan je website hebt toegevoegd, kan je remarketinglijsten opstellen. Remarketinglijsten kunnen gemaakt worden voor verschillende soorten bezoekers.

Lees hier meer over de regels voor remarketinglijsten.

  • Ontwerp een ad campagne en voeg remarketinglijsten toe

Indien je lijsten goed zijn opgesteld, kan je deze toevoegen als doelgroepen bij nieuwe of bestaande campagnes.

Van zodra je advertentie online is, kun je de resultaten in Google Ads opvolgen. Veel succes!