google shopping

Google Shopping en PLA’s: nu eindelijk ook in België !

22 november 2013

PLA of Product Listing Ads zijn een onderdeel van Google Shopping en nu ook zichtbaar in google.be. Na eerdere lanceringen in de UK, Duitsland en Nederland hebben we heel veel geduld moeten hebben om ze nu ook in België te zien.

Wat is Google Shopping ?

Online winkelen is tegenwoordig goed ingeburgerd. Er bestaan ontelbare webwinkels en het is dan ook niet altijd even gemakkelijk alles vlot te kunnen vergelijken qua prijs, verzendkosten, garanties, service, ect. Google Shopping biedt hier hulp. Het is een platfiorm waar u producten van verschillende aanbieders kunt vergelijken en kopen. Het stond vroeger ook wel bekend onder de namen Froogle, Google Product Search en Google Products. Het is dus een vergelijkingswebsite, net zoals het bijvoorbeeld vergelijk.be .

Het bestaat al sinds 2002 in de USA en is in de loop deze jaren verder uitgerold over de grotere landen. In 2010 was Nederland aan de beurt. Pas nu eind 2013 eindelijk ook België. De service moet het beste antwoord bieden aan surfers die op zoek zijn naar artikelen en online shops helpen in contact te komen met geïnteresseerde klanten.

Oorspronkelijk was de vergelijkingsite een gratis service, die geïntegreerd was in (de organische) Google Search. Sinds eind 2012 moeten retailers betalen om hun producten erin op te kunnen nemen, waar relevantie én het geboden bidding de volgorde van de getoonde producten bepalen.

Wat zijn Product Listing Ads?

De Product Listing Ads zijn in feite een onderdeel van Google Shopping. De onderstaande afbeelding maakt direct duidelijk. Het toont de zoekresultaten in Google voor bijvoorbeeld ‘ Clark schoenen ‘. De rode kader geeft de PLA’s geeft. In de resultaten ziet u de verschillende leveranciers, de prijzen en de eventuele klantenbeoordelingen. 1 zaak wordt heel duidelijk: het is moeilijk om naast deze nieuwe advertentievorm te kijken want het neemt bijna 30% van de besckikbare advertentieruimte boven de vouw in beslag.

product listing ads

Product Listing Ads zijn dus de advertenties met de productfoto, prijs & naam van webshops. Bovendien kunnen ze samen met een gewone tekstadvertentie verschijnen, waardoor een webwinkel dus 2 x in de de betalende zoekresultaten kan getoond worden.

De ene keer staat de PLA bovenaan links in de advertenties, de andere keer rechtsboven. Google lijkt nog wat aan het experimenteren met de afmetingen en posities van de Google shopping search results.

Product listing ads moeten klanten op meer ideeën en inspiratie brengen. Zeker voor het zoeken naar individuele producten en specifieke categoriën is de vergelijkingssite handig. Immers, vaak komen websites in de top zoekresultaten naar boven die het gezochte item niet verkopen.

Google Merchant Center

Via het Google Merchant Center kunnen webshops artikelen in Google Shopping plaatsen. Met een zogenaamde productfeed heeft u er de mogelijkheid om artikelbenamingen, prijzen, productfoto’s, uw firmanaam, ect up te loaden.

Door uw Google Adwords Account te koppelen met het Google Merchant Center, kunt u product extensies activeren en producten gaan tonen in AdWords advertenties. Dus via de connectie tussen het Google Merchant center en Google Adwords kunt u Product Listing Ads gaan inzetten.

Wat zijn de consequenties voor webshops en surfers ?

  • Nu de dienst betalend is geworden, worden de bruto marges voor webwinkels kleiner. Zeker voor producten met lage winstmarges zal het niet interessant zijn erin te adverteren.
  • Webwinkels hebben er alle belang bij hun PLA’s up to date te houden, wat met de niet-betalende versie niet steeds het geval was, tot frustratie van de surfer.
  • Kleinere webshops met kleinere budgetten zullen mogelijks minder gebruik maken van Google Shopping nu deze betalend is geworden, waardoor de keuze voor klanten minder groot wordt.
  • Webwinkels hebben voortaan een extra tool in handen om de zoekresulaten nog meer te beïnvloeden. Zoals bij tekst-Adwords is de positie van een advertentie afhankelijk van de ‘bid’ en de relevantie. Anders gezegd, webwinkels kunnen als ze willen quasi direct die producten pushen die hen het meeste opbrengen. ‘Organisch’ is dit quasi onmogelijk en een werk van veel langere adem.
  • Organische zoekresultaten worden opnieuw minder zichtbaar. Google Shopping duwt de organische zoekresultaten weer wat verder weg onder vouw. Gevolg : SEO verliest meer en meer aan invloed en bedrijven worden quasi ‘ gedwongen’ gebruik te maken van AdWords.
  • Product Listing Ads zijn erg zichtbaar, vallen met hun foto/prijs/afmeting beter op dan de eenvoudige Adwords tekst-ads en kennen een hogere doorklikpercentage = meer bezoekers = meer orders.
  • PLA’s worden getoond zodra een surfer zoekt op een specifiek individueel product. Dergelijk zoekgedrag betekent veelal dat deze persoon concreet op zoek is naar dat artikel en dus een hot prospect is om het aan te kopen. Met PLA’s worden dus sneller echte potentiële klanten bereikt.

Meer over google shopping

Meer informatie over de werking en het opzetten van PLA’s is te zien in deze video :

 

Besluit Google shopping & Product Listings Ads

1 zaak wordt heel duidelijk: het is moeilijk om naast deze nieuwe advertentievorm te kijken: het neemt een aanzienlijk deel van de beschikbare advertentieruimte boven de vouw in beslag. Organische resultaten worden nog minder zichtbaar. Google Shopping en Product Listing Ads zijn voor webwinkels de kortste weg naar hot prospects. Een absolute must-have voor webshops dus.