Google Tag Manager

Google tag manager

Meten is weten! Dat is hét motto bij data-driven marketing. Het is heel interessant om te weten op welke knoppen wel en niet geklikt wordt (even tracking) of welke pagina’s het meest bezocht worden. Het vormt de basis van conversie tracking en conversieverbetering of CRO. Wanneer je digital marketing inzet op jouw website, word je al snel bestookt met verschillende JavaScript-codes. Je kan tracking codes van verschillende tools op je website plaatsen zoals voor Google Ads, Google Analytics of Facebook. Je website zal snel vertragen met al die verschillende losse tags.

Ook dat gedoe met JavaScript tags beu? Kies dan voor Google Tag Manager.

Wat is Google Tag Manager

Met een tag manager kan je zelf tags in de html-code van je website plaatsen. Daarbij kan je alle tags voor de verschillende tools groeperen waardoor het minder invloed heeft op de snelheid van je website dan al de verschillende tags apart. Google Tag Manager is hier een – goede – gratis tool tussen de verschillende betalende tag manager tools. Met Google Tag Manager kan je tags toevoegen op websites, maar ook op mobiele apps van Android en iOS.

Voor-en nadelen van Google Tag Manager

Voordelen

  • Alle JavaScript-codes komen in één container waardoor ze allemaal zijn gegroepeerd. Net daardoor is de website sneller.
  • De tags zijn gemakkelijk te plaatsen en aan te passen zonder hulp van de websitebouwer. Daardoor win je ook weer meer tijd.
  • Advanced tracking van het verkeer op je website.
  • Google Tag Manager is gratis

Nadelen

  • Doordat de tool gratis is, heb je geen helpdesk bij Google Tag Manager.
  • Bepaalde complexere tags zijn wat moeilijker en lukken soms niet.
  • Als je oude tags niet verwijderd van je website, worden de zogenaamde ‘events’ dubbel gemeten waardoor de data niet meer klopt.

Verschil tussen tags, triggers en variabelen

In Google Tag Manager zie je links deze drie termen staan: tags, triggers en variabelen

Tags zijn stukken Java script code die informatie bevatten voor de Google Analytics of Google Ads van deze wereld. Zo kan je bv. een trackingcode instellen om te weten hoe vaak er op een bepaalde button geklikt wordt.

Zolang er niet geklikt wordt, gebeurt er uiteraard ook niets. Van zodra dat iemand klikt, wordt dit weggeschreven naar Google Analytics. In vaktermen spreken we over de de trigger (in het voorbeeld: de klik) die de code ‘afvuurt’. Het scrollen of schuiven met de zijbalk kan evengoed een trigger zijn.

De html-code van jouw website bestaat in feite uit allerlei objecten (Domain Object Model) die door code aan te passen zijn. Om nu te weten wanneer er geklikt of gescrold wordt, bestaan er DOM-listeners. Zij geven de info aan de tags, die dit op hun beurt doorgeven aan bijvoorbeeld Google Analytics.

Tot slot zijn er nog de variabelen en de zogenaamde data layer. Stel bijvoorbeeld dat je een webshop hebt. Je wil jouw bezoekers die meer dan gemiddeld spenderen, opnemen in een remarketingcampagne. Dan kan je een variabele prijs instellen. Dankzij een gegevenslaagobject dat je gedefinieerd hebt in html kan er achterhaald worden welke de waarde is van de items. Er wordt met andere woorden gebruik gemaakt van een goed gestructureerde gegevenslaag om de juiste personen te identificeren.

Aan de slag

Google Tag Manager activeren

Google Tag Manager activeren is best simpel. Volg de volgende drie stappen:

  1. Ga eerst en vooral naar tagmanager.google.com en voeg een account toe. Geef je account de naam van je bedrijf of website. Selecteer je land en kies wat voor een account je wil aanmaken: voor je website? Of toch voor een app?
  2. Maak een container aan met – opnieuw – de naam van je bedrijf. Je krijgt een pop-up met twee codes.
  3. Die codes voer je in in de back end van je website. Is je website een WordPress website? Dan voer je ze in bij weergave – thema bestand editor in het header.php bestand. Heeft je website een ander CMS? Dan Google je best de naam van het CMS + ‘Google Tag Manager implementeren’ en Google helpt je verder.
  4. Controleer of Google Tag Manager echt aan je website gelinkt is. Klik op ‘voorbeeld’ rechts boven, naast de knop ‘verzenden’ en vul de url in van je website. Dan krijg je meteen te zien of de link tussen Google Tag Manager en je website goed zit.

Tags instellen

Ook een nieuwe tag toevoegen is erg simpel. Je klikt op ‘nieuwe tag’ en kiest welke soort tag je op je website wil toevoegen. De meest gebruikte zijn Google Analytics en Google Ads, maar je hebt nog veel meer keuze. Wil je toch iets wat niet in de lijst staat? Voeg dan een custom tag toe.

Soms moet je een ID toevoegen. Op Google Analytics vind je die bijvoorbeeld bij beheer – gegevensstroom.

Regels voor afvuren tag (=trigger)

Je kan erg veel verschillende triggers toevoegen om via Google Tag Manager te meten. Je stelt deze regels voor afvuren af via het tabblad ‘Triggers’ die je aan de linkerkant van je werkruimte vindt. Verschillende voorbeelden zijn hier: hoeveel gebruikers op een bepaalde knop gedrukt hebben, hoe ver ze doorscrollen op een pagina of hoeveel een bepaald formulier ingevuld en verstuurd is. Kies wat relevant is voor jouw website en verzamel de data die jij nodig hebt.

Tags toepassen

Klik op publish als alles er goed uitziet. Vanaf nu worden deze tags op jouw website gebruikt.

Word een techneut

Heb je na het lezen van dit artikel de smaak te pakken? Bekijk dan zeker de tutorials van Loves Data. Zij introduceren je stap voor stap in de wondere wereld van Google Tag Manager.

 

Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Plaats een reactie