Betekenis SEO-term Google Trends

Google Trends

Google Trends is een gratis dienst die aantoont op basis van grafieken en statistieken hoeveel een bepaalde zoekopdracht opgezocht wordt in Google. Je kan in 1 klik een land selecteren, een vergelijking doen met andere zoekwoorden en de periode waar je informatie over wilt weten opvragen. Om meer in detail te gaan kan je in Google Trends ook het land opdelen in regio of sub regio (in België is dat: Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals Gewest).

Hoe te gebruiken?

Als je terecht komt op de startpagina van Google Trends zie je centraal een zoekbalk staan. Je zoekt een zoekwoord of zoekopdracht op en je krijgt statistieken en grafieken over de interesse over het zoekwoord naar keuze. Scrol een beetje verder naar beneden en je ziet de interesse in een bepaalde regio.

Verkenpagina-Google-Trends

Je hebt ook een pagina, in Google Trends, met zoekwoorden die trending zijn op dit moment. Zo blijf je op de hoogte van de nieuwste trending zoekopdrachten. Je kan hier als bedrijf gebruik van maken om over deze onderwerpen een blog/artikel te schrijven om zo meer lezers te krijgen.

Year in search

Met Year In Search kun je zien welke zoekwoorden er populair waren in een bepaald jaar. Dat is iets wat je waarschijnlijk niet veel zal gebruiken, maar het kan wel interessant zijn.
Dit is een voorbeeld van 2020. Toen werd er vooral gezocht op het coronavirus en de Amerikaanse verkiezingen.

 

 

 

Google Trends

Is Google Trends handig voor SEO?

Dankzij Google Trends krijg je een zicht op de populariteit van een bepaald zoekwoord. Je ziet welke zoekopdrachten seizoengebonden zijn, welke gerelateerde zoekopdrachten bij je zoekwoord passen en als er verschillen zijn in bepaalde regio’s. Daarnaast heb je ook de realtime zoektrends. Daar kan je zien welke zoekopdrachten er in de voorbije 24 uur een forse stijging gekend hebben. Dat kan handig zijn als je snel op de bal wil spelen.

Hoe haal ik het meeste uit Google Trends?

1. Vergelijk zoekwoorden

Het is allemaal goed en wel om elk zoekwoord apart op te zoeken in Google Trends, maar het meeste haal je uit zoekwoorden die je met elkaar vergelijkt. Zeker als die zoekwoorden gelijkaardig zijn. Op welk zoekwoord moet je je focussen? Gaat het om ‘online marketing’ of ‘digitale marketing’? Via Google Trends kun je ze gemakkelijk vergelijken en zo het beste zoekwoord kiezen.

2. Combineer Google Trends met betalende tools

Je haalt heel veel info uit Google Trends die je kan gebruiken in je SEO strategie. Dat is dus handig, zeker omdat Google Trends een gratis tool is. Maar je gebruikt het best niet enkel Google Trends. Je haalt het meest uit Google Trends als je het combineert met betalende tools die het exacte zoekvolume aantonen, zoals SemRush. Zo krijg je een veel beter beeld van hoe het zoekgedrag van je doelgroep er precies uitziet.

3. Vergelijk regio’s

De subregio’s waar we het eerder over hadden, zijn vooral handig in de Verenigde Staten, waar ze de zoekwoorden per staat kunnen bekijken, maar ook in België kan het van pas komen. Wil je je vooral focussen op het Brussels Hoofdstedelijk gewest? Geen probleem! Wil je je focussen op Vlaanderen? Gewoon snel even aanpassen. Je kan zo het zoekvolume ook vergelijken per subregio.

Extraatje

Google Trends toont geen exacte zoekcijfers aan, maar wel een schaal van 0 tot 100. Ze geven dus de trend van de zoekinteresse weer. De topmomenten van de populariteit van het zoekwoord wordt weergegeven op de grafiek met 100. Als er bijna geen interesse is in het zoekwoord zal dit worden weergegeven met een 0.

 

 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.