google trusted stores

Google Trusted Stores

23 oktober 2014

Het begrip ‘Google Trusted Stores’ is eigenlijk nog vrij onbekend hier in Nederland en België. Het is een initiatief van de zoekmachine zelf. Webwinkels die het label ‘Google Trusted store’ dragen, zijn, althans volgens Google, superieure webshops. Vergelijk het dus met een keurmerk als BeCommerce of Thuiswinkelwaarborg. Het is label waarbij een performante klantendienst en shipping doorslaggevend zijn om het te behalen.

Wanneer wordt dit label ook bij ons geïntroduceerd ? Waarom lanceert de bekende search engine het ? Wat zijn de voor- en nadelen van dit keurmerk voor respectievelijk de webhop en de eindklant ? Je leest het in dit artikel.

Wat is het precies ?

Het Google-Trusted-store-label bestaat al een paar jaar in de USA. Ondertussen wordt er sinds 2013 ook buiten de States getest, namelijk in Duitsland, Frankrijk, UK, Australië en Japan. Als de testresultaten daar positief worden beoordeeld, is de kans zeer reëel dat het label ook in Nederland en België wordt gelanceerd. Net zoals bij Google shopping, komt dus West-Europa ook voor dit initiatief pas enkele jaren na Amerika aan de beurt.

Zodra je als webshop gecertificeerd bent, krijg je een zogenaamde GTS-badge voor je website én SEA campagnes. In die badge staat vermeld hoe performant je leveringen én klantenservice zijn. Bovendien geeft Google een aankoop beveiliging aan shoppers van maar liefst $ 1.000 in geval van eventuele problemen met de trusted site.

GTS badge

Deze video licht het keurmerk verder toe:

Eindklanten

Tijdens het orderen bij een Trusted winkel, kan de shopper opgeven of hij de bestelling door Google willen laten beschermen. Zodra er dan iets mis zou gaan, zal Google ervoor zorgen dat het probleem asap opgelost wordt. Online winkelen draait uiteraard ook om klanten-vertrouwen en het wordt gemakkelijker kiezen voor eindklanten indien het machtige Google zegt ‘hé, deze shop is helemaal top en wij staan er garant voor’. Je moet wel als surfer akkoord zijn om je orderdetails met Google te delen. Opgelet: die 1.000 dollar Google bescherming slaat trouwens enkel en alleen op het leverings- en retourproces, dus NIET op eventuele manco’s van de bestelde produkten zelf.

Google

Maximum 1 op 15.000 weborders mag leiden tot terugbetaling. Bovendien is die $ 1000 het totaal bedrag dat per klant over de gehele levensduur van zijn Google account uitgekeerd kan worden. Anders geformuleerd: onze zoekmachine reus loopt weinig risico.

De hoofdredenen voor de search engine om met het Trusted label te werken is “big data” en jawel, “AdWords”. Als webshop moet je immers volgende info verstrekken:

  • het track & trace nummer
  • de reden van een (eventuele) orderannulatie
  • een dagelijkse datafeed van alle zendingen
  • het keurmerk is vooral zichtbaar in AdWords, en laat dat nu net de cash-cow van de zoekmachine zijn …

Webshops

Waarom als online-winkel dit keurmerk halen ? Simpel: je wil meer potentiële klanten overtuigen dat jouw webwinkel een betrouwbare firma is. De Google Trusted Store badge is te zien in de organische zoekresultaten, Google Shopping, Adwords en doorheen de ganse site zoals oa in het orderporces. Het label zal de cost per click in AdWords verlagen (hogere CTR = hogere quality score = lagere CPC) en de order-conversie verhogen. Het aantal online stores neemt elke dag verder toe, dus deze badge geeft je de mogelijkheid je te onderscheiden van je concurrenten.

adwords GTS

Nadelen:

  • verplichting veel data te delen met de search engine;
  • minder flexibel in shipping oa naar adreswijzigingen (dan geen Google garantie meer) en orders groter dan $ 250 (moeten aangetekend verstuurd worden);
  • de technische vereisten zijn niet voor alle shops direct haalbaar en vragen bijkomende investeringen;
  • het is Google die zegt waar de badge op de website staat;
  • integratie met een klanten-review-tool, zoals StellaService in de States.

Voorwaarden

Om het label te bemachtigen, moet je als online winkel aantonen dat het een ideale plaats is om te produkten te kopen en moet het (in Amerika althans) onder meer voldoen aan de volgende condities (de volledige lijst met condities is trouwens véél langer):

  • minimum 200 online orders hebben in 1 maand;
  • meer dan 50% van de orders moet traceerbaar zijn via ‘supported’ shippers (FedEx, UPS);
  • meer dan 90% van de orders moet op tijd verstuurd worden;
  • maximum 6% van de bestellingen mag geannuleerd worden, mits voorzien van een door Google herkende reden;
  • max 1 op de 15.000 orders mag leiden tot de fameuze garantie stelling van Google;
  • de website moet een SSL-certificaat dragen;

De badge zelf kost niets. Maar ‘there is no such thing as a free meall’: webwinkels zullen moeten investeren om aan de Google vereisten te kunnen voldoen, er moet veel data gedeeld worden die de zoekmachine ongetwijfeld wel ergens zal inzetten én de AdWords inkomsten kunnen er maar wel bij varen.

Besluit

Grote web-shops met een bekende naam zullen minder baat hebben bij zo’n label, kleinere en startende winkels des te meer. Maar die hebben als handicap dat ze vaker een investering zullen moeten doen om aan de technische vereisten te kunnen voldoen. Maar een startende of kleinere shop heeft gewoon geen 200 orders per maand … Het lijkt dus op de eerste plaats een mooie tool voor grote shops als Amazon, Zalando, Bol, …

De uitdaging voor web-winkels is het label eerder te verkrijgen dan anderen. Hier hebben ecommerce platformen als Magento of Seoshop een belangrijke sleutel in handen om hun klanten, de shops dus, een extra USP te geven om voor hen te kiezen.

Een onderzoek in de USA toont aan dat er nog maar weinig shops het Trusted store label hebben. Dus erg succesvol is het vooralsnog niet. Hoewel het onduidelijk is wanneer Google Trusted Stores ook in Nederland en België van start gaat, is het zeker een trend om goed in het oog te houden.