Google heeft een lange geschiedenis aan updates en aanpassingen in het algoritme. Ondanks dat de meeste aanpassingen niet merkbaar zijn, voert Google soms ook algoritmische updates uit die duidelijk meer impact hebben op de organische zoekresultaten. Denk maar aan de Panda update of Google Hummingbird update. Op deze pagina geven we een overzicht van alle belangrijkste updates.

2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010


2019 Updates

Site Diversity Update 2019 – juni

Sinds juni 2019 heeft Google aangekondigd dat de zoekresultaten gevarieerder zullen worden. Het is de bedoeling dat tijdens de zoektocht van een bepaald zoekwoord niet meer dan twee resultaten van eenzelfde domein in de topresultaten staan. Ook subdomeinen worden opgenomen in deze resultaten en worden behandeld als deel van het hoofddomein. Met andere woorden, resultaten van subdomeinen en hoofddomeinen worden gezien als resultaten van dezelfde website.

Google Core Update 2019 – maart

De eerste Google Update van 2019 veroorzaakt grote opschudding in de wereldwijde zoekresultaten. Google heeft, en dit was niet de eerste keer, de zoekresultaten aangepast met een speciale focus op gevoelige onderwerpen. Veel websites die werden getroffen, bevinden zich in de gezondheidssector.

Lees hier meer over de Google Core Update.


2018 Updates

Medic Core Update – december

Door een broad core algorithm update die Google meerdere malen per jaar uitvoert, werd vooral de gezondsheidsbranche getroffen. Vandaar ook de naam van deze update. Veel grote bedrijven verloren hun posities aan kleinere bedrijven met een lokale oriëntatie.


2017 Updates


2016 Updates

Penguin 4.0 deel 1 – september

De eerste fase van de Penguin update gaat over een wijziging in het algoritme, waarbij schadelijke links worden geneutraliseerd en websites geen penalty’s meer krijgen.

Penguin 4.0 deel 2 – oktober

De tweede fase heeft te maken met het vernietigen van alle voorgaande door Penguin uitgedeelde penalty’s. Dit proces heeft ongeveer twee weken geduurd en rond 6 oktober lijkt de rust te zijn wedergekeerd.


2015 Updates

Panda 4.2 – juli

Google kondigde een Panda-update aan en zei dat het maanden kon duren om volledig uit te rollen. De onmiddellijke impact was onduidelijk en er waren geen duidelijke aanwijzingen voor een belangrijke update van het algoritme.


2014 Updates

Pigeon uitbreiding (UK,CA,AU) – december

De belangrijkste lokale algoritme-update van Google, genaamd “Pigeon”, breidde zich uit naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië. De originele update trof de Verenigde Staten in juli 2014.

Penguin 3.0 – oktober

Penguin richt zich op websites die als spam worden beschouwd. Met name sites die in strijd zijn met de richtlijnen van Google over links.

Lees hier meer over Penguin 3.0.

Panda 4.1 – september

Net als Panda 4.0 heeft Panda 4.1 voornamelijk betrekking op de kwaliteit van content op websites. Websites met content van lage kwaliteit, maar die wel hoog scoren in Google worden met deze update aangepakt. De ranking van websites met content van hoge kwaliteit wordt dus positief beïnvloed.

Panda 4.1 geeft websites die door Panda 4.0 bestraft zijn, de mogelijkheid om terug om hoog te krabbelen in de ranking van Google.

Pigeon – juli

Google schudde de lokale SEO-wereld op met een update die sommige lokale resultaten drastisch veranderde en aanpaste hoe zij locatie-aanwijzingen verwerken en interpreteren. Google beweerde dat Pigeon nauwere banden tussen het lokale algoritme en het kernalgoritme creëerde.

Panda 4.0 – mei

Google Panda is de naam van de verbetering in de Google algoritmes die de zoekresultaten bepalen. Er zouden meer dan 200 van dergelijke algoritmes of parameters zijn die de search results beïnvloeden. Panda is dus een extra, nieuwe parameter, die sinds medio 2011 operationeel is in Europa.

Lees hier meer over Panda 4.0.


2013 Updates

Hummingbird – augustus

In augustus 2013 heeft Google het nieuwe algoritme voor haar zoekmachine bekend gemaakt. Met de naam van de update, Google Hummingbird of Kolibrie in het Nederlands, wil het duidelijk maken dat het voortaan de search results nog sneller en accurater in haar zoekmachine wil tonen.

Lees hier meer over Hummingbird.


2012 Updates

Penguin – april

Na weken van speculatie over een “te hoge optimalisatie penalty”, riep Google eindelijk de “Webspam Update” uit, die kort daarna “Penguin” werd genoemd. Penguin heeft een aantal spamfactoren aangepast, waaronder keyword stuffing, en heeft een impact op naar schatting 3,1% van de Engelse zoekopdrachten


2011 Updates

Panda/Farmer – februari

Een grote algoritme-update trof sites hard, waardoor tot 12% van de zoekresultaten werden beïnvloed. Een percentage dat rechtstreeks van Google kwam. Panda leek in te grijpen tegen slechte content, sites met hoge ad-to-content ratio’s en een aantal andere kwaliteitsproblemen. Panda raakte Europa in april 2011.


2010 Updates

Caffeine – juni

Sinds juni 2010 heeft Google een vernieuwing in zijn algoritme: de Caffeine update. In tegenstelling tot eerdere updates van de zoekmachine, was Caffeine een opknapbeurt van de “architectuur” van de zoekmachine. In de plaats van alleen maar nieuwe wijzigingen in het huidige systeem te introduceren, heeft Google ervoor gekozen om de zoekmachine volledig opnieuw in te delen met als doel een hogere snelheid te bereiken en meer relevante zoekresultaten te indexeren.

Dankzij deze update kan Google voortaan sneller grote delen van het web analyseren en de zoekresultaten aanpassen. Om die reden zijn de zoekresultaten up-to-date en zijn wijzigingen op je site sneller terug te vinden in Google.