google updates

Google Updates geschiedenis

De bekendste zoekmachine kent een lange geschiedenis van Google updates en aanpassingen in haar algoritmes. Ook al zijn de meeste aanpassingen niet merkbaar, soms voert Google ook algoritmische aanpassingen uit die een duidelijke impact hebben op de organische zoekresultaten. Denk maar aan de Panda of Hummingbird. Op deze pagina geven we een overzicht van alle belangrijkste updates.

2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010


2019 Google Updates

Site Diversity Update  – juni 2019

  • In juni 2019 kondigde Google aan dat de zoekresultaten gevarieerder zullen worden.
  • Het is de bedoeling dat tijdens de zoektocht van een bepaald zoekwoord niet meer dan twee resultaten van eenzelfde domein in de topresultaten staan.
  • Subdomeinen worden ook opgenomen in deze resultaten en behandeld als deel van het hoofddomein.
  • Met andere woorden, resultaten van subdomeinen en hoofddomeinen worden gezien als resultaten van dezelfde website.

Google Core Update  – maart 2019

  • De eerste Google Update van 2019 veroorzaakt grote opschudding in de wereldwijde zoekresultaten.
  • Google heeft, en dit was niet de eerste keer, de zoekresultaten aangepast met een speciale focus op gevoelige onderwerpen.
  • Veel getroffen websites bevinden zich in de gezondheidssector.
  • Lees hier meer over de Google Core Update.

 


2018 Updates

Medic Core Update – augustus 2018

  • Door een grondige core algoritme update die Google meerdere malen per jaar uitvoert, werd vooral de gezondsheidsbranche getroffen.
  • Vandaar ook de naam van deze update.
  • Veel grote bedrijven verloren hun posities aan kleinere bedrijven met een lokale oriëntatie.

Core update zonder naam – maart 2018

  • Medio maart 2018 werd een aanpassing uitgerold waarbij een deel van de organische zoekresultaten vervangen werden door Knowledge Cards.
  • Eind maart was er eveneens de lancering van de mobile-first-index.

 

 


2017 Updates

Verhoging Lengte Snippets  – november 2017

Na een vrij lange periode van testen met snippets, werd de lengte van de Meta Description verhoogd tot 300 tekens.

 


2016 Updates

Penguin 4.0 deel 2 – oktober 2016

  • De tweede fase heeft te maken met het vernietigen van alle voorgaande door Pinguin uitgedeelde penalty’s.
  • Dit proces heeft ongeveer twee weken geduurd en rond 6 oktober lijkt de rust te zijn wedergekeerd.

Penguin 4.0 deel 1 – september 2016

  • De eerste fase van de Penguin 4 update gaat over een wijziging in het algoritme.
  • Hierbij worden schadelijke links worden geneutraliseerd.
  • Gevolg: websites krijgen geen penalty’s meer.

 

 


2015 Updates

Panda 4.2 – juli 2015

  • Google kondigde een Panda-update aan. Het zei dat het maanden kon duren om volledig uit te rollen.
  • De onmiddellijke impact van deze Google updates was onduidelijk
  • Er waren geen duidelijke aanwijzingen voor een belangrijke update van het algoritme.

 


2014 Updates

Pigeon uitbreiding (UK,CA,AU) – december 2014

  • De belangrijkste lokale algoritme-update van Google, genaamd “Pigeon”, breidde zich uit naar het Verenigd Koninkrijk, Canada en Australië.
  • De originele update trof de Verenigde Staten in juli 2014.

Penguin 3.0 – oktober 2014

  • Penguin richt zich op websites die als spam worden beschouwd.
  • Met name sites die in strijd zijn met de richtlijnen van Google over links.
  • Lees hier meer over Penguin 3.0.

Panda 4.1 – september 2014

  • Net als Panda 4.0 heeft Panda 4.1 voornamelijk betrekking op de kwaliteit van content op websites.
  • Websites met content van lage kwaliteit, maar die wel hoog scoren in Google worden met deze update aangepakt.
  • De ranking van websites met content van hoge kwaliteit wordt dus positief beïnvloed.
  • Panda 4.1 geeft websites die door Panda 4.0 bestraft zijn, de mogelijkheid om terug om hoog te krabbelen in de ranking van Google.

Pigeon – juli 2014

  • Google schudde de lokale SEO-wereld op met deze aanpassing.
  • Ze veranderde sommige lokale resultaten drastisch.
  • Eveneens werden de  locatie-aanwijzingen gewijzigd.
  • Google beweerde dat Pigeon nauwere banden tussen het lokale algoritme en het kernalgoritme creëerde.

Panda 4.0 – mei 2014

  • Panda is de naam van de Google updates in de Google algoritmes die de zoekresultaten bepalen.
  • Er zouden meer dan 200 van dergelijke algoritmes of parameters zijn die de search results beïnvloeden.
  • Panda is dus een extra, nieuwe parameter, die sinds medio 2011 operationeel is in Europa.
  • Lees hier meer over Panda 4.0.

 


2013 Updates

Hummingbird – augustus 2013

  • In augustus 2013 heeft Google het nieuwe algoritme voor haar zoekmachine bekend gemaakt.
  • In het Nederlands heet deze aanpassing “Kolibrie”.
  • Doel: de zoekresultaten nog sneller en accurater in haar zoekmachine tonen.
  • Lees hier meer over Hummingbird.

 


2012 Updates

Penguin – maart 2012

  • Na weken van speculatie over een “te hoge optimalisatie penalty”, riep Google eindelijk de “Webspam Update” uit.
  • Kort erna kreeg ze de naam “Penguin“.
  • Penguin heeft een aantal spam-factoren aangepast.
  • Onder meer keyword stuffing.
  • Het had een impact van ongeveer 3% op de Engelstalige zoekopdrachten

 


2011 Updates

Panda/Farmer – februari 2011

  • Deze grote algoritme-update trof veel sites hard.
  • Gevolg: tot 12% van de zoekresultaten werden beïnvloed.
  • Een percentage dat rechtstreeks van Google kwam.
  • Panda grijpt in op websites met slechte content.
  • Dus sites met veel advertenties en pover taalgebruik.
  • Panda raakte Europa in april 2011.

2010 Updates

Caffeine – juni 2010

  • Sinds juni 2010 heeft Google een vernieuwing in zijn algoritme: de Caffeine update.
  • In tegenstelling tot eerdere updates van de zoekmachine, was Caffeine een opknapbeurt van de “architectuur” van de zoekmachine.
  • In de plaats van alleen maar nieuwe wijzigingen in het huidige systeem te introduceren, heeft Google ervoor gekozen om de zoekmachine volledig opnieuw in te delen.
  • Doel hiervan: een hogere snelheid te bereiken en meer relevante zoekresultaten te indexeren.
  • Dankzij deze update kan Google voortaan sneller grote delen van het web analyseren en de zoekresultaten aanpassen.
  • Om die reden zijn de zoekresultaten up-to-date en zijn wijzigingen op je site sneller terug te vinden in Google.