Google heeft recent aangekondigd dat Chrome, haar eigen webbrowser, in de nabije toekomst niet langer third-party cookies zal ondersteunen. Dit beleid zal vanaf 2022 volledig doorgevoerd worden waarmee Chrome in de voetsporen treedt van de webbrowsers van Apple en Mozilla, Safari en Firefox. Zij hebben het gebruik van third-party cookies al langer verboden om zo de privacy van hun gebruikers beter te kunnen garanderen.

Dit nieuwe beleid roept natuurlijk vragen op bij de meeste digitale marketeers. Zij vragen zich af welke invloed dit verbod zal hebben aangezien third-party cookies het mogelijk maken de online voetsporen van klanten te volgen.

Wil jij weten wat de gevolgen zijn van dit verbod en hoe het digitale landschap er in de toekomst zal uitzien? Ontdek het allemaal in deze blog.

Gebruik van cookies

Misschien is het handig om eerst even terug te komen op wat cookies nu net zijn en welke invloed ze hebben. Cookies zijn kleine bestandjes die op je computer worden opgeslagen wanneer je een webpagina bezoekt. Zij bevatten specifieke info gelinkt aan een bepaalde webbrowser en website. Als je opnieuw naar die webpagina gaat zal de site jouw cookies herkennen. Dat is handig, want zo moet je je bijvoorbeeld niet altijd opnieuw inloggen op sommige websites.

Daarnaast zijn cookies vaak ook van commerciĆ«le aard, zeker ook de third-party cookies. De third-party cookies worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Welke pagina’s je bezoekt en hoe vaak, via welke route en hoe lang je op de website blijft, op al die vragen geven cookies een antwoord. Zo kan de website aangepast worden om in te spelen op de noden van de bezoekers.

Gevolgen voor digitale marketing

Het zijn nu net de third-party cookies die veelvuldig gebruik maken van die gegevens. Third-party cookies worden immers niet gemaakt door de website die klant bezocht, maar door een externe bron. Neem nu bijvoorbeeld een YouTube-video die op een andere website wordt afgespeeld. YouTube kan hierdoor volgen wie deze video kijkt en de gegevens van die persoon opslaan. Hierdoor kan je verschillende gegevens opslaan zonder dat gebruikers ooit op jouw eigen website moeten komen. Dit is vooral handig voor adverteerders die zo gerichte reclame kunnen tonen en gebruikers kunnen volgen op de verschillende sites die ze bezoeken.

Nu Google heeft besloten om geen third-party cookies meer toe te staan vormt dat natuurlijk een grote klap voor adverteerders. Toch betekent dit echter niet dat getarget adverteren niet meer mogelijk is.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Google heeft namelijk aangekondigd dat er een alternatief komt voor de third-party cookies, dat het mogelijk maakt gepersonaliseerd te adverteren zonder de privacy van de klant te schenden. Google verdient immers zelf het grootste deel van zijn geld met haar Google advertenties en kan gepersonaliseerde reclame niet zomaar de deur wijzen.

Dit alternatief zal de ‘Privacy Sandbox’ heten. In dit systeem zullen gebruikersgegevens anoniem blijven, aangezien ze worden verdeeld in grotere groepen vooraleer hun data met adverteerders gedeeld wordt. Hierdoor blijft het mogelijk om relevante advertenties te tonen zonder de persoonlijke data van gebruikers vrij te geven.

Hoe het systeem zal werken staat op dit moment nog niet vast. Google denkt bijvoorbeeld de gebruikers in te delen op basis van hun interesses, om zo meer relevante advertenties te krijgen. Tegen het einde van dit jaar zouden ze met tests beginnen, om zo de juiste techniek te ontdekken. We zullen dus nog een tijd moeten afwachten om de invloed van het verbod op third-party cookies en de werking van de nieuwe Sandbox te zien.

Vond je deze blog interessant? Lees dan meer artikelen!

Ontdek meer blogartikelen