Gevolgen voor SEO?

Google heeft aangekondigd dat Chrome, haar eigen webbrowser, in de nabije toekomst niet langer third-party cookies zal ondersteunen. Dit beleid zal vanaf Q3 2024 volledig doorgevoerd worden waarmee Chrome in de voetsporen treedt van de webbrowsers van Apple en Mozilla, Safari en Firefox. Zij hebben het gebruik van third-party cookies al langer verboden om zo de privacy van hun gebruikers beter te kunnen garanderen.

Dit nieuwe beleid roept natuurlijk vragen op bij de meeste digitale marketeers. Zij vragen zich af welke invloed deze cookieless toekomst zal hebben aangezien third-party cookies het mogelijk maken de online voetsporen van klanten te volgen.

Wil jij weten wat de gevolgen zijn van dit verbod en hoe het digitale landschap er in de toekomst zal uitzien? Ontdek het allemaal in deze blog.

Wat zijn cookies ook al weer?

Misschien is het handig om eerst even terug te komen op wat cookies nu net zijn en welke invloed ze hebben. Cookies zijn kleine tekst-bestandjes die op je computer worden opgeslagen wanneer je een webpagina bezoekt. Zij bevatten een kleine beetje informatie over je surfgedrag, gelinkt aan een bepaalde webbrowser en website. Als je opnieuw naar die webpagina gaat, zal de site jouw cookies herkennen. Dat is handig, want zo moet je je bijvoorbeeld niet altijd opnieuw inloggen op sommige websites.

Wanneer de website die de cookie stuurt naar je browser ook het domein is die je op dat moment bezoekt, spreken we first-party cookies. Indien het domein verschillend is, wordt er gesproken van third-party cookies. Deze third-party cookies zijn van meer commerciële aard en worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers in kaart te brengen. Welke pagina’s je bezoekt en hoe vaak, via welke route en hoe lang je op de website blijft, op al die vragen geven cookies een antwoord. Zo kan de website bijvoorbeeld aangepaste reclame tonen om beter in te spelen op de voorkeuren van de bezoekers.

Ze spelen een cruciale rol door het gedrag van gebruikers bij te houden en zo te begrijpen welke content surfers graag lezen en welke pagina’s ze het meest bezoeken.

Waarom evolueren we naar een Cookieloos surfen?

Er zijn 2 belangrijke redenen waarom we naar cookieless surfen groeten:

  1. Toenemend belang van privacy: steeds meer surfers pikken het niet langer dat websites hun webgedrag kunnen volgen. Gevolg: het stijgend gebruik van Ad blockers. 
  2. GDPR: gebruikers moeten via de cookie-consent expliciet toestemming geven aan een website om hen te mogen tracken.

Gevolgen voor online marketing

  • Het zijn nu net de third-party cookies die veelvuldig gebruik maken van die gegevens. Third-party cookies worden immers niet gemaakt door de website die klant bezocht, maar door een externe bron. Neem nu bijvoorbeeld een YouTube-video die op een andere website wordt afgespeeld. YouTube kan hierdoor volgen wie deze video kijkt en de gegevens van die persoon opslaan. Hierdoor kan je verschillende gegevens opslaan zonder dat gebruikers ooit op jouw eigen website moeten komen. Dit is vooral handig voor adverteerders die zo gerichte reclame kunnen tonen en gebruikers kunnen volgen op de verschillende sites die ze bezoeken.
  • Nu ook Google heeft besloten om geen third-party cookies meer toe te staan vormt dat natuurlijk een grote klap voor adverteerders. Toch betekent dit echter niet dat getarget adverteren niet meer mogelijk is.
  • Cookieless browsen zal ook gevolgen hebben voor conversie tracking. Conversies zullen, onder meer door de cookie consent, moeilijker toewijsbaar worden aan een specifiek kanaal. Gevolg: de berekening van de ROI van een Google Ads en andere online advertising staat op de helling. Je zult ook te maken krijgen met meer concurrentie en hogere kosten, omdat het aanbod van advertenties zal afnemen.
  • Zonder cookies van derden kan je dus gebruikers niet meer volgen over verschillende websites, platforms en apparaten.
  • Evenmin kan je je doelgroep nog segmenteren op basis van interesses, demografische gegevens of koopintentie.
  • Het tonen van advertenties afgestemd op de context, voorkeuren of behoeften van de gebruiker zal ook niet meer gaan.

Hoe ziet de toekomst er uit?

Aangemeld surfen

Websites die afhankelijk zijn van online advertenties, zullen surfers snel gaan aanzetten om zich in te loggen. Met aangemelde lezers weet de site immers meteen wie je bent en wat je voorkeuren zijn. Zo ontloopt het ook het risico om 10 keer dezelfde advertentie te tonen aan dezelfde bezoeker.

Online fraude 

Het einde van third-party cookies zal het eveneens moeilijker maken voor een website om het onderscheid te zien wie er op je website surft: echte mensen of bots. Dit zet dan weer de deur open om frauduleus botverkeer in te zetten om het ad-budget van een concurrent op te eten.

Chrome Privacy Sandbox

Google heeft al aangekondigd dat er een alternatief komt voor de third-party cookies, dat het mogelijk maakt gepersonaliseerd te adverteren zonder de privacy van de klant te schenden. Google verdient immers zelf het grootste deel van haar geld met Google advertenties en kan gepersonaliseerde reclame dus niet zomaar schrappen.

Dit alternatief zal de ‘Privacy Sandbox’ heten. In dit systeem zullen gebruikersgegevens anoniem blijven, aangezien ze worden verdeeld in grotere groepen vooraleer hun data met adverteerders gedeeld wordt. Hierdoor blijft het mogelijk om relevante advertenties te tonen zonder de persoonlijke data van gebruikers vrij te geven.

Hoe het systeem zal werken staat op dit moment nog niet vast. Google denkt bijvoorbeeld de gebruikers in te delen op basis van hun interesses, om zo meer relevante advertenties te krijgen. Tegen het einde van dit jaar zouden ze met tests beginnen, om zo de juiste techniek te ontdekken. We zullen dus nog een tijd moeten afwachten om de invloed van het verbod op third-party cookies en de werking van de nieuwe Sandbox te zien.

Vond je deze blog interessant? Lees dan meer artikelen!

Gevolgen voor SEO?

Een gevolg van het verdwijnen van de 3rd-party cookies zal dus een veel sterkere focus op 1st-party data zijn. Zeker voor uitgevers zullen trachten lezers rechtstreeks naar hun website en app te loodsen. Het belang van SEO zal toenemen omdat als gevolg van lagere ROAS.

Google heeft verklaard dat het al dan niet weren van 3th party cookies de SEO rankings van een website niet zal beïnvloeden. Vanuit een organisch perspectief zouden de SEO-fundamenten dus intact moeten blijven.

Dit is een grote kans voor merken en sites om zich te richten op sterke eigen content om hun positie binnen organische zoekopdrachten te verbeteren.

Plaats een reactie