Daarom is hoog ranken in Google absoluut noodzakelijk

1. Ecommerce is booming in België

Cijfers

hoog ranken

Dat Ecommerce in België gigantisch aan het groeien is, is een understatement van je welste. Bedroeg de online verkoop van goederen en diensten in 2012 nog slechts 4,7 miljard euro, in 2015 was deze sector al goed voor 8,2 miljard euro (bron: Ecommerce Foundation en Becommerce) Voor 2016 is de verwachting dat de kaap van 10 miljard wel eens gerond zou kunnen worden. Hoog ranken in de SERP’s & een goede online zichtbaarheid is dan ook een absolute must voor elke website.

Google barometer

Google barometer

Ook de cijfers uit de Consumer Barometer van Google tonen duidelijk aan dat het gebruik van internet niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken is:

  • 67% van de Belgen surft dagelijks op het internet
  • slechts 24% gebruikt slechts 1 scherm – pc, smartphone of tablet
  • gemiddeld aantal aangesloten devices per persoon is 2,7
  • 51% van de Belgen bezoeken het internet zoawel via smartphone als desktop
  • smartphones zijn een cruciaal startpunt om online te komen

Andere interessante feiten

ecommerce België

  • in 2015 kocht 74% van de Belgische bevolking minstens 1x iets online aan.
  • De populairste deiensten zijn vliegtickets en hotels, de meest verkochte producten zijn kleding en schoenen.
  • De populairste online betaalmethoden blijven creditcards (46%), gevolgd door Bancontact (23%), overschrijving (13%) en PayPal (8%).
  • best wel veel Belgen (31%) doet zijn online aankopen op buitenlandse webshops omwille van het ruimere aanbod, betere prijzen en hogere voorraden.

Anders gezegd: het is een absolute must voor iedere Belgische firma om online actief te zijn. Anders mis je een enorme potentiële markt.

2. Enkel de top rankings krijgen kliks

Als iemand googled, is het erg interessant te weten waarop iemand precies klikt in een resultatenpagina. Mediative en Chitika meten het surfgedrag regelmatig. Hierbij enkele belangrijke must-knows:

  • 10% klikt op een Google Advertentie
  • 33% klikt op het eerste organische zoekresultaat, dat dus geen advertentie is
  • 63% klikt op 1 van de eerste 4 organische zoekresultaat
  • slechts 1% klikt op de resultaten van de volgende zoekresultatenpagina

Anders geformuleerd: sta je met je website voor de belangrijkste zoekwoorden van je sector niet op pagina 1, dan tel je online totaal niet. Staat je op pagina 2 of nog lager, dan mis je 99% van je potentiële klanten én omzet. Hoog ranken met sector zoekwoorden is dus noodzakelijk.

Met een goede online vindbaarheid gaat er een veel grotere geografische markt voor je open. Via het internet heb je in theorie de ganse wereld als afzetgebied, in de praktijk meestal een gans land. Verder ben je 24/7 bereikbaar en hoge rankings betekenen ook hogere geloofwaardigheid en naamsbekendheid.

Via goede zoekmachine optimalisatie kan een website hoge posities in de zoekresultaten bekomen. Wil je eens nagaan of jouw website voldoende SEO vriendelijk is, laat dan eens een gratis SEO scan van je site uitvoeren.

 

3. Over de auteur

Dit artikel is geschreven door James Groenemans, SEO en AdWords specialist bij Online Marketing Monkey in Wenduine, West-Vlaanderen.