Interne linking en SEO

interne linking

Interne linking, een onmisbaar onderdeel in iedere SEO-marketingstrategie. Haast wel iedereen binnen de SEO-wereld is overtuigd van het belang ervan. Maar over de te bewandelen weg om te komen tot de meest optimale interne linkstructuur, verschillen de meningen. In deze blogpost leggen wij jou graag uit wat interne linking is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het volgens ons het best aanpakt.

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links tussen webpagina’s die tot één en dezelfde website behoren. Deze interne links maken deel uit van Off Page SEO. Dat brengt ons meteen bij de twee grote blokken die we kunnen onderscheiden, wanneer we praten over SEO:

Off Page SEO heb je in tegenstelling tot On Page SEO veel minder zelf in de hand. Ga je bijvoorbeeld aan linkbuilding doen, dan moet je rekenen op de goodwill van derden om een backlink naar jouw website te leggen. In onderstaande video heeft SEO-goeroe Rand Fishkin het over alle aspecten van interne en externe linking.

Maar laat ons terugkeren naar de kern van deze blogpost, de kracht van interne links.

Waarom zijn interne links zo belangrijk?

Het belang van interne links is meervoudig:

  • Het helpt de bezoeker om vlot doorheen jouw website te navigeren;
  • Ook Google-bots krijgen zo een extra houvast om op een logische manier doorheen de pagina’s van een website te crawlen;
  • Het draagt bij tot een goede informatiearchitectuur van de site;
  • Het zorgt ervoor de ‘link juice, van pagina met een hoge page authority, doorsijpelt naar webpagina’s op een lager niveau in de site-structuur.

Hoe begin ik met interne linking?

Tot zover het wat en waarom van interne linking. Hieronder geven wij enkele praktische tips voor wie werk wil maken van interne linking.

Gebruik een goede ankertekst

De ankertekst is het ‘klikbare’ stukje tekst waarachter een interne of externe link schuilgaat. Kies voor logische en relevante ankerteksten die verband houden met de pagina waarnaar de link verwijst. Vermijd eerder nietszeggende ankerteksten als ‘hier’.

Gebruiksvriendelijke interne links zijn een must

Houd je aan het basisprincipe dat de interne links in de eerste plaats bedoeld zijn om de gebruiker vlot doorheen de website te laten surfen en hem of haar zo optimaal mogelijk te informeren. Zorg dat je relevant blijft voor de surfer bij het opzetten van links. De pagina waarheen de link gaat moet met andere woorden daadwerkelijk bijdragen tot de informatiebehoefte van diegene die op je website surft. Het verlagen van het bouncepercentage mag daarbij geen doel zijn. Dat deze interne links ook jouw SEO-strategie ten goede komen is mooi meegenomen, maar mag dus nooit het vertrekpunt zijn van jouw linkbuildingplan.

Content is king bij interne linking!

Een huizenhoog marketingcliché, maar je weet hoe dat gaat met clichés, ze bevatten vaak een grote grond van waarheid. Wie veel interne links wil leggen, kan maar beter voldoende pagina’s met relevante content hebben. Hoe leuk wordt het dan niet om logische en voor de gebruiker nuttige handvaten aan te reiken die toelaten om zelf de puzzel te maken op basis van de stukken die je hem of haar aanreikt.

HTML-sitemap en interne linking

Met behulp van een sitemap die de interne relatie tussen de verschillende pagina’s van jouw website visualiseert, kan je de Google-bots op weg helpen om de structuur van jouw website te doorgronden en makkelijker tot bij de te crawlen pagina’s te komen.

Dieplinken bij interne linking

Vaak heeft de homepage van een website ook de hoogste Page Authority. Interessanter wordt het wanneer we een stukje van deze linkwaarde kunnen doorgeven naar pagina’s op de website die op een dieper niveau liggen. Op die manier gaan deze laatste in de eerste plaats beter vindbaar worden voor de gebruiker, maar mogelijk ook (deels) meegenieten van de autoriteit van de pagina waarvan ze de link ontvangen.

Dieplinken bij webshop

De mogelijkheden voor interne linking zijn bij een webshop zoniet nog groter. Zo kan je bijvoorbeeld vanop de homepage doorlinken naar de respectieve categoriepagina’s met bijvoorbeeld een user sitemap. Vanop een categoriepagina kan je vervolgens in een SEO-footertekst een interne link leggen naar een specifieke productpagina.


(bron afbeelding: https://klikproces.nl/webshop-interne-link-structuur)

Wat wij voor een website met een eerder beperkt aantal contentblokken afraden, is het combineren van een categorie-structuur met tags. Dat zou er immers kunnen voor zorgen dat je met duplicate content te maken krijgt. De tags zullen immers vaak bijna gelijk zijn aan de categorie-namen.

Verwijder Broken links bij interne linking

Wat je absoluut moet vermijden is dat iemand doorklikt op een link en op een 404-pagina landt. Je kan jouw website checken op broken links met behulp van een SEO-tool als Screaming Frog. Eens opgespoord, rest er enkel nog deze zo snel als mogelijk te verwijderen.

Gebruik absolute links bij interne linking

Leg bij voorkeur interne links die ook het volgende bevatten: het ‘protocol’ (bv.”https”) en de domeinnaam extensie (bv.”.be”).

Interne linking naar pagina’s met 200-code

Zorg ervoor dat je linkt naar pagina’s met een 200-code. Het kan steeds gebeuren dat je een bestaande pagina-url redirect naar een nieuwe url. Ga dan ook de interne link aanpassen opdat deze rechtstreeks naar de nieuwe url gaat. Dat zal ervoor zorgen dat de linkwaarde beter wordt doorgegeven.

Gebruik follow links

Bij backlinks wordt veeleer aangeraden om het volgende tussenvoegsel te gebruiken, rel=nofollow. De idee erachter is dat op die manier weinig van de linkwaarde wordt weggegeven aan de pagina van de website waarnaar de link gaat. Bij interne linking daarentegen willen we net dat de eerder vernoemde link juice zoveel mogelijk doorheen de website stroomt. Enkel op die manier kan een specifieke pagina optimaal genieten van de de autoriteit van andere pagina’s op die website.

Gerelateerde posts plugin

Wist je dat indien je met een WordPress-site werkt, de mogelijkheid hebt om een sectie toe te voegen van zogenaamde, ‘gerelateerde posts’. Deze zullen dan onderaan de pagina te zien zijn.

Overdrijf niet met het aantal interne links

Zoals de voormalige Belgische politicus, Paul Vanden Boeynants al wist, “Trop is te veel en te veel is trop”. In de Startersgids voor zoekmachineoptimalisatie van Google vind je alvast meer info hierover. Verwacht er echter niet een pasklaar antwoord te vinden over het aangewezen aantal interne links op één pagina. Dat bestaat ook niet. Hanteer hierbij eerder het principe dat zolang een interne link een absolute meerwaarde betekent voor de gebruiker, deze interne link verantwoord is.

Conclusie

Indien je het helemaal tot hier gehaald hebt, dan las je heel wat argumenten om voldoende aandacht te schenken aan een goede interne linking strategie. Sprong je meteen naar de conclusie, neem dan even de tijd om te ontdekken waarom interne linking zo belangrijk is en hoe je het kan aanpakken.

Meer informatie over SEO?