We kennen het allemaal wel. De reclames op YouTube die vragen of je een professionele website nodig hebt. Daarvoor is er duidelijk maar één adres: Wix.com. Deze eenvoudige, goedkope websitetool biedt dan ook verschillende voordelen voor de onervaren websitebouwer. Ervaren marketeers stellen zich er echter vragen bij. Search Engine Optimization is essentieel als je online een succes wilt zijn. De dag van vandaag zijn er ontzettend veel actieve websites dus je moet zeker kunnen opvallen. Niet enkel met je lay-out, je moet ook gevonden worden. Met Wix kan je mooie websites maken maar is het wel zo geschikt als je de SEO van je website wil optimaliseren? Je ontdekt het in deze blog.

Wix versus SEO

Wix heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om haar SEO-functies te verbeteren. Vandaag de dag beschikt ze over tal van functies die gemakkelijk te gebruiken zijn. Hoe makkelijk die functies zijn om je SEO te verbeteren ontdek je hier onder.

  • Page title: een eerste belangrijk element van elke website dat een invloed heeft op  je SEO is de page title. Dit is de titel die je aan je webpagina geeft. Daarmee vertel je aan Google wat het onderwerp van die pagina is. Wix laat je toe om deze eenvoudig zelf naar wens aan te passen.
  • Meta description: deze korte beschrijving wordt in de zoekresultaten getoond. Hierin staat de belangrijkste informatie over de webpagina. Net zoals de page title kan je de meta description ook helemaal zelf aanpassen via Wix.
  • Gepersonaliseerde URL’s: het is essentieel dat je belangrijkste zoekwoord geïntegreerd is in de URL van je website. Dat zorgt ervoor dat zoekmachines je webpagina vinden. Wix laat je toe om deze zelf aan te passen maar voegt steeds een extensie toe aan de URL van blogposts en productpagina’s. Hierdoor raakt de structuur verstoort wat negatieve gevolgen heeft voor je SEO.
  • Headings structuur: het is belangrijk om je website goed te structureren aan de hand van header tags. Dat zijn koppen vergelijkbaar met die je in bijvoorbeeld Word kan toevoegen. Aan de hand van die koppen kunnen zoekmachines de structuur van je website herkennen. Alhoewel Wix voor gewone pagina’s geen probleem heeft met deze header tags (je kan hier van h1 tot h6 gaan) is dit wel een probleem voor blogberichten. Daar kan je slechts gebruikmaken van h1 en h2, waardoor je beperkt bent in je opmaak.
  • Alt tag afbeeldingen: de alt tag is de speciale beschrijving die je aan foto’s toevoegt. Daardoor kunnen zoekmachines de inhoud van de afbeelding herkennen. Wix laat je toe om deze alt tag zelf aan te passen wat een groot voordeel oplevert voor SEO.
  • 301 redirects: als je de URL van je webpagina aanpast kunnen er fouten in je website ontstaan. Links kunnen naar de foute of zelfs niet-bestaande pagina’s leiden. Daar zijn zoekmachines helemaal geen fan van. 301 redirects zorgen er voor dat de juiste links steeds gelegd worden en je SEO er niet op achteruitgaat. Wix zorgt er automatisch voor dat de links naar de juiste locatie gestuurd worden.
  • SSL encryptie: elke website met een https-adres geniet van deze encryptie die de gegevens van de gebruikers op die website beschermt. Die bescherming is erg belangrijk voor zoekmachines en is in elk pakket van Wix inbegrepen.
  • Sitemap: dit is de achterliggende structuur van je website. Wix bouwt de sitemap volledig zelf op, maar je kan er daarna niets aan aanpassen. Dit kan vervelend zijn als je je website wil bewerken en diepgaande technische SEO wil uitvoeren. Alhoewel dit voor een groot aantal kleinere websites vaak niet nodig is kan het wel belemmerend zijn voor grotere websites of ervaren marketeers.
  • Mobielvriendelijk: het is belangrijk dat je website er op elk toestel even goed uitziet. Er mogen immers geen verschillen zijn tussen je website op een smartphone en op een desktop. Helaas is Wix hier niet zo goed in. Alhoewel websites er meestal goed uitzien op een vaste computer zijn ze vaak beperkt op mobiele toestellen. Vaak leidt dit tot problemen met de gebruiksvriendelijkheid van je website.
  • Laadsnelheid: een snelle website die nooit vast hangt vinden zoekmachines fantastisch. Het duidt op een goedwerkende website zonder problemen. Ook gebruikers zijn er natuurlijk fan van. Niets is vervelender dan een website die niet geladen raakt. Het is dan ook erg jammer dat Wix-websites meestal vrij traag zijn, zelfs de kleinste websites. Op dat vlak is er zeker nog ruimte voor verbetering.
  • Canonical tag: deze tag maakt aan zoekmachines duidelijk welke pagina ze moeten tonen bij duplicate content. Dit zijn twee pagina’s met dezelfde content waarvan de ene belangrijker is dan de andere. Het is belangrijk om te voorkomen dat je website twee keer dezelfde informatie toont. Ook deze canonical tag kan je eenvoudig via Wix toevoegen.
  • Google Analytics & Google Search Console: deze twee handige hulpmiddelen voor SEO kan je ook eenvoudig toepassen op je Wix-website. Dankzij Google Analytics & Google Search Console kan je de statistieken van je website eenvoudig bekijken en optimaliseren. Dat is natuurlijk erg belangrijk voor SEO.
  • Crawlbaar: dit betekent dat je website eenvoudig geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Zo kom je terecht tussen de zoekresultaten. Gebeurt dat niet dan is je website niet crawlbaar. Veel Wix-websites kampen met dit problemen. Voor sommige websites duurt het erg lang voor ze door een zoekmachine geïndexeerd worden. Voor andere gebeurt het zelfs nooit. Hierdoor wordt je website door zoekmachines als waardeloos beschouwd en heeft ze geen SEO-waarde.

Conclusie

Of Wix nu goed of slecht is voor SEO, dat kies je best zelf. De tool is de laatste jaren sterk verbeterd en kan veel voordelen bieden voor kleinere websites en bedrijven. Vertrouw echter nooit blindelings op de opties die Wix je biedt. Het is altijd belangrijk om zelf je SEO te blijven beheren. Ben je echter een groot bedrijf of wil je erg technisch aan de slag met je website dan laat je Wix best links liggen. Voor die spelers is de tool op dit moment te beperkt. Hoe dan ook, de keuze ligt bij jou!