Betekenis SEO-term keywords

Keywords

Keywords, of in het Nederlands zoekwoorden, zijn de termen die gebruikers intypen in hun zoekmachine, zoals Google, Bing en Yahoo en is een essentieel element voor SEO. Door specifieke zoekwoorden te gebruiken in die zoekmachines, vind je waar je naar op zoek bent. Anderzijds zijn het ook de woorden waarop jij als onderneming wil gevonden worden. Het is dus belangrijk dat je weet op welke zoekwoorden er veel gezocht wordt in jouw sector. Door deze keywords te verwerken in de teksten op je site kun je meer bezoeker lokken.

Maar wat zijn die relevante keywords precies? Daarvoor doen we een zoekwoorden onderzoek.

Hoe vind ik de goede keywords?

De juiste zoekwoorden vinden is altijd wel een opgave. Gelukkig zijn er heel wat tools die je kan gebruiken om de zoektocht te vergemakkelijken.

Google Ads

De zoekwoordoptie van Google Ads is gemaakt voor – zoals je wel kan vermoeden – het maken van advertenties op Google. Op deze tool kan je zien of je gekozen keyword vaak wordt opgezocht, wat gelijkaardige keywords zijn die je misschien kan gebruikten, of het een grote concurrentie heeft op Google en hoeveel je gemiddeld betaalt voor een click.

Toch is dit ook een handige tool voor SEO. Je komt dezelfde dingen te weten, dus dan weet je ook hoe belangrijk een keyword kan zijn. Wordt het veel gezocht, is er een grote concurrentie in de advertenties en is het een dure PPC? Dan is het sowieso een handig keyword om op in te zetten in SEO.

Google Trends

Twijfel je tussen twee gelijkaardige keywords? Met Google Trends kun je gemakkelijk terugvinden wat de trend is in het zoekvolume én kun je de twee zoekwoorden ook eenvoudig vergelijken.

Een voorbeeld: we willen iets schrijven over iPads. Zouden we het dan het zoekwoord beter ‘tablet’ maken, of gebruiken we ‘iPad’ specifiek? We zetten het even in Google Trends en we kijken wat de uitslag is van de afgelopen 12 maanden in België.

Google Trends

In dit voorbeeld zien we meteen dat iPad veel meer als zoekwoord wordt gebruikt dan tablet. Ons focus keyword moet dus duidelijk ‘iPad’ worden.

Semrush

Semrush is een betalende tool voor zoekwoorden onderzoek. Dit is dan ook eerder een tool voor bedrijven die zich dagelijks bezighouden met SEO. Het is wel een hele interessante tool. Je kan concurrenten met elkaar vergelijken: op welke keywords scoren zij? Zijn er daar keywords van die wij niet gebruiken?

Daarnaast kan je volgen hoe je site het doet in de SERPs met de verschillende zoekwoorden: ben je gestegen? Ben je gedaald? Zo weet je ook op welke zoekwoorden je moet inzetten.

Er zijn ook heel wat gratis SEO tools te vinden online. Die zijn perfect als je maar af en toe een zoekwoorden onderzoek moet doen of als je even snel wil weten hoe je site ervoor staat.

Conclusie

Het is erg belangrijk om de juiste keywords te gebruiken zodat je de juiste mensen bereikt. Weet wie je doelgroep is, weet wat ze zoeken en weet welke keywords ze precies gebruiken. Zo lok je de relevante mensen naar jouw website.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.