Transcript video

Zoals we in onze inleiding beloofd hebben leggen we in onze eerste les uit wat een zoekwoorden onderzoek nu net is. Mijn naam is Marthe, en welkom bij de eerste les van de Online Marketing Monkey Academy.

Binnen een zoekwoorden onderzoek ga je, zoals de naam al doet vermoeden, op zoek naar iets. Maar naar wat ga je precies op zoek? Als online gebruikers op jouw website belanden dan gebeurt dat niet zomaar. Ze zijn altijd op zoek naar een specifiek iets via zoekmachines. Daarvoor voeren ze een specifieke zoekopdracht in zoals ‘restaurants in mijn buurt’ of ‘speelgoed voor kinderen vanaf 3 jaar’. Als je weet waar jouw klanten naar op zoek zijn als ze op jouw website terechtkomen dan kan je daar op inspelen. Die specifieke zoekopdrachten kunnen we vertalen in zoekwoorden.

Om te achterhalen welke zoekwoorden het beste werken voor jouw website kan je een zoekwoorden onderzoek doen. Daarmee ga je alle mogelijke zoekwoorden voor jouw website vinden en doorlichten. De beste ervan kies je uit en verwerk je in je website. Dat noemen we SEO, Search Engine Optimization, of in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Die gevonden zoekwoorden giet je daarna in een SEO-strategie die je toepast op je website. Maar voor het zover is moeten we natuurlijk eerst nog ons zoekwoorden onderzoek uitvoeren.

De kwaliteit van ons zoekwoorden onderzoek maakt het verschil tussen een succesvolle SEO-strategie en een pure ramp. Het zijn immers de zoekwoorden die je kiest die je SEO-strategie zullen bepalen. Daarom bestaan er verschillende gratis en betalende tools om de resultaten van je onderzoek te verbeteren, die we in een latere les aan je voorstellen.

Focus je je op de verkeerde zoektermen? Dan kan je de beste content creëren die je wil en veel kwalitatieve links opbouwen, je zal niet zo hoog in de Google ranking eindigen als je verwacht had. Dat kan enkel met de juiste zoekwoorden. En je wil toch juist zo hoog mogelijk tussen de zoekresultaten verschijnen?

Een goede voorbereiding is dan ook essentieel. Stel je bijvoorbeeld voor dat je een blogbericht wil schrijven waarmee je binnen de top 3 van Google komt. Dan is het enorm belangrijk om te weten op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt. En dat kom je alleen te weten aan de hand van een steengoed zoekwoorden onderzoek.

Een zoekwoorden onderzoek gunt je niet alleen een blik op de nieuwste trends op de markt maar leert je ook het online zoekgedrag van je doelgroep kennen en begrijpen. De juiste zoekwoorden uitkiezen voor je bedrijf is de basis van effectieve SEO.

Zoekwoorden kan je eigenlijk vergelijken met een kompas. Zonder ben je volledig de weg kwijt, maar als je de richting goed volgt leidt het je misschien naar schatten die je nooit verwacht had. Ze staan in relatie met je bedrijfspropositie en kennen een hoog zoekvolume, een hoge waarde en een lage concurrentie.

Kort samengevat: een goed zoekwoorden onderzoek kan het verschil vormen tussen een enorm succesvolle campagne die jouw bedrijf veel geld en nieuwe klanten oplevert, of een totale verspilling van tijd en geld. Net daarom is een goed zoekwoordenonderzoek zo belangrijk.

Voor we de les afronden wil ik nog even de tijd nemen om enkele termen uit te leggen. Die termen komen in de rest van de lessen nog vaak voor en zullen misschien niet altijd even duidelijk zijn. Daarom leg ik ze graag nu aan je uit.

Het zoekvolume is het eerste punt waar we naar kijken wanneer we zoekwoorden onderzoeken. Het geeft weer hoe vaak mensen zoeken op een bepaald woord binnen een zoekmachine. Zoekvolume wordt meestal uitgedrukt in het aantal zoekopdrachten per maand voor een bepaalde regio of taal. Kortom, hoe vaak typt iemand dit woord in de zoekbalk van Google?

Vergis je niet! Slechts een percentage van dit aantal klikt ook daadwerkelijk door op een zoekresultaat. Daarnaast kan je niet met elk zoekwoord evenveel verdienen. Maar een laag zoekvolume betekent daarom niet dat dit zoekwoord slecht is of dat je slechts dat aantal bezoekers zal krijgen. Je pagina wordt immers niet enkel via dat specifieke zoekwoord gevonden. Hoewel het zoekvolume belangrijk is moet je de zoekwoorden die je gebruikt niet altijd baseren op het aantal mensen dat naar dit zoekwoord zoekt.

De zoekintentie is de reden waarom een persoon iets opzoekt. Zijn ze op zoek naar een product om te kopen? Willen ze eerst wat meer informatie vooraleer ze een aankoop doen? Of zijn ze gewoonweg op zoek naar willekeurige informatie?

Een aantal voorbeelden van zoekintentie zijn koopintentie, onderzoekintentie en informatieve intentie. Het is belangrijk om niet enkel in te spelen op woorden met een koopintentie. Informatieve zoekwoorden kunnen je bijvoorbeeld helpen om meer subscribers te krijgen voor je nieuwsbrief of meer lezers voor je blog.

Deze zoekintentie is vooral van belang bij de Google ranking. Indien je probeert om een landingspagina te maken voor een informatief zoekwoord, maar Google je op de kwaliteit en lengte van je content beoordeelt, dan kan het zijn dat je niet in de ranking voorkomt aangezien de gebruiker jouw content niet zoekt. Typ daarom steeds als je goede zoekwoord-ideeën hebt gevonden eens het woord in de zoekmachine. Zo kom je er meteen achter hoe goed die zoekwoorden het al doen.

Dat brengt ons bij het einde van onze eerste les. In de volgende les gaan we aan de slag met ons stappenplan om de juiste zoekwoorden te zoeken. Vergeet dus zeker niet volgende keer bij ons in te checken.