leveringen

11 december 2014

Leveringen: ook de laatste eCommerce schakel volop in beweging

Een belangrijk aspect binnen eCommerce is de uiteindelijke levering van de bestelling aan het gewenste adres. Bezorgingskosten en levertijden vormen een grote conversie-barrière: ongeveer 60% van de verlaten winkelwagentjes houden er verband mee. Het overgrote deel van online shoppers geeft aan dat ze de levering zelf als een struikelblok ervaren.

De volgende 6 tendensen vielen me de afgelopen weken op en lijken goed op weg om veel meer te worden dan alleen maar leuke ‘spielerei’. Meer zelfs, het worden echte USP’s.

1. Leveringen op zondag

Leveringen op zaterdag en in de avond kenden we al. Sinds 7 december 2014 is de Belgische Post gestart om, gedurende een proefperiode van 6 maanden, de bestellingen van Coolblue in België ook op zondag te gaan leveren. Mits dit voor een overheidsinstelling als de Bpost niet direct vanzelfsprekend is (immers aan de ‘zondagsrust’ mag volgens de vakbonden niet zomaar geraakt worden), zal deze service in eerste instantie uitgevoerd worden door externe onderaannemers. Zodra er een akkoord wordt bereikt met de vakbond over de arbeidsvoorwaarden, is het de bedoeling dat het eigen personeel van BPost de pakjes op zondag gaat bezorgen.

Coolblue is uiteraard een grote klant van de Belgische post en kan dus wat meer eisen stellen. Maar achter deze nieuwe service zit voor beide partijen een bewuste strategie. Enerzijds beseft B-Post dat ze allang geen monopolie qua brievenbedeling meer heeft in België en dat eCommerce booming en een dankbaar alternatief daarvoor is. Anderzijds heeft Coolblue ongetwijfeld geconstateerd dat de meeste online bestellingen in de weekends worden geplaatst, dus levering op zondag lijkt een logische stap én een mooie USP ten opzichte van de concurrentie.

2. Same-day-delivery

De UK-firma Shutl is een platform dat lokale leveringsbedrijven verbindt met online winkels. Bestelt een klant in een straal van 20 kilometer bij een aangesloten winkel, dan zorgt Shutl ervoor dat een lokale bezorgingsdienst de bestelling oppikt in de winkel en meteen aflevert bij de consument. En dit binnen de 2 uur ! Ook Google Shopping Express (levering binnen de 4 uur) en eBay Now (binnen de 2 uur) werken in de USA volgens hetzelfde principe. Omdat de retailers lokaal zijn, zijn super snelle leveringen mogelijk geworden. Een andere variant hierop wordt al in de praktijk gebracht door de Vanden Borre. Deze van origine offline speler verzekert dat orders, geplaatst via haar website en in een straal van 20 kilometer rond 1 van haar 60 winkels in België, binnen de 2 uur geleverd worden.

3. De Paketkopter

Een paar weken terug werd voor een dringende medische zending een DHL-Drone ingezet. Na het Amazon experiment van december 2013, lijkt de Drone goed op weg om ook een rol van betekenis in eCommerce leveringen te gaan spelen. Uiteraard zijn er nog heel wat struikelblokken voor deze drones, niet in het minst dat het de reguliere luchtvaart niet mag verstoren. Hoewel DHL op korte termijn geen plannen heeft om drones te gaan inzetten, is de “paketkopter” zeker een interessante toekomstige optie voor dringende leveringen op moeilijke toegankelijke plaatsen.

bezorgingen

4. Late Cut-off tijden

Levering binnen de 24 uur na orderen is ondertussen al de normaalste zaak van de wereld. Bovendien vaak ook nog gratis of in combinatie met een minimum bestelbedrag. De zogenaamde cut-off tijd, jargon voor de tijd waarvóór je moet besteld hebben in een online webshop opdat je order nog de dag erop wordt geleverd, verschuift verder en verder naar achter : van 18u (gebruikelijk voor de meeste webshops), over 23u (Bol.com) tot zelfs 23u59 (Coolblue).

5. Trace en trace

Een ander heikel eCommerce punt is het afleveringsmoment zelf. Ook daar beweegt er veel. Gedaan is de tijd dat je heel de dag thuis moest blijven omdat je niet wist wanneer er precies geleverd ging worden. Bij de betere webshops kan je tegenwoordig je pakje van minuut tot minuut volgen via de trace & tracing software van de transporteur, zelfs tot aan je deur. Zo weet je wanneer je thuis moet zijn. Je kan vaak ook al vooraf , zij het tegen betaling, opgeven of je je pakje ’s morgens of ’s middags wil ontvangen. Een andere ingeburgerde optie is het te laten leveren op zogenaamde alternatieve afhaalpunten, zoals Kiala of het postkantoor. Mits die niet altijd open zijn, opende PostNL ondertussen al zogenaamde afhaalkluizen in treinstations. Eerder schreven we ook al over het eCommerce experiment van Volvo en Pakketbrievenbussen.

6. Last-Mile-Delivery

Eveneens een nieuwe tendens : online webwinkels die zelf de last mile verzorgen. De meeste internet retailers outsourcen hun leveringen aan specialisten als DPD, DHL, GLS, ect. Nadeel hiervan is dat de werknemers en onderaannemers van dergelijke firma’s vooral begaan zijn met hun eigen werk en niet voor de eindklant (niet ter plaatse willen wachten, brutaal zijn, uit tijdsgebrek tig keer ‘wegblokkade’ of ‘verkeerd adres’ invullen, ect ect) . De online-consument vereenzelvigt echter wel de chauffeur als medewerker van de internetshop. Onder meer daarom is het luxueuze modehuis Net-à-Porter gestart om de last-mile levering in onder meer NewYork zelf te gaan doen.

Besluit

Het gehele leveringsproces van online orders is volop in beweging. Waar er de laatste jaren enorm veel ten goede is verbeterd qua gebruiksvriendelijkheid op de webshops zelf, is die zelfde trend nu ook echt begonnen voor de laatste stap van een online bestelling, de aflevering zelf: latere cut-off-tijden, leveringen 24 uur per dag, 7 dagen op 7, trace & tracen tot aan je deur en zelfs al leveringen via drones.