Google Mei 2020 Core update

Link farm

Een link farm is een website of een groep websites die alleen gemaakt is om de linkpopulariteit van een andere website te vergroten. Ze zien er meestal uit als een normale website maar het merendeel van de inhoud bestaat uit hyperlinks naar andere websites. Deze hyperlinks zijn vaak willekeurig opgesteld en niet gerelateerd aan de inhoud van de website.

Link farms zijn ontstaan als reactie op het ranking algoritme van Google genaamd PageRank. PageRank beschouwt hyperlinks als stemmen. Linkt pagina A naar pagina B? Dan brengt pagina A een soort van stem uit. Hierdoor werden pagina’s met de meeste links als waardevol beschouwd. Link farms zijn gemaakt om bepaalde websites hoger te laten scoren op de zoekresultatenpagina’s.

Hoe bestrijdt Google link farms?

Link farming is kunstmatig en ook een black-hat techniek. Dit wil zeggen dat deze techniek tegen de richtlijnen van Google ingaat. Als Google dit soort websites vindt, worden deze ge-de-indexeerd. 

Hoe zijn link farms ontstaan?

We gaan terug in de tijd naar 1991. Het project van word wide web werd gelanceerd en iedereen had de mogelijkheid om op het internet te gaan. Google bestond nog niet en zoekmachines waren zeer eenvoudig. Ze keken naar de webpagina en concludeerden over wat het ging op basis van testen zoals welke woorden staan er in de titel, welke woorden worden het meest gebruikt, etc.

Spammers hadden al snel door dat ze de zoekmachines voor de gek kunnen houden. Ze lieten de zoekmachines denken dat een pagina over één onderwerp ging terwijl het voor andere mensen duidelijk zou zijn dat het over iets totaal anders ging. Spammers maakten een webpagina waarvan de zoekmachines dachten dat het over kittens ging maar het eigenlijk een website is vol advertenties of gebruikt wordt om te gokken.

In 1998 kwam Google als zoekmachine op het internet. Google begon elke individuele website of webpagina te controleren. Er werd gekeken naar welke backlinks een pagina had en waar ze vandaag kwamen. Google gaf elke webpagina een ‘page rank-score’. Voor elke link kreeg je punten en sites met links naar kwalitatieve websites kregen meer punten.

Matt Cutts, destijds hoofd van Google Webspam, suggereerde dat directories een goede plaats waren om links te plaatsen. Dit zijn websites met links naar andere pagina’s. Een jaar later zag Google dat directories link farms werden. Google classificeerde enkele directories die er enkel waren om backlinks aan te bieden, de rest werden allemaal link farms.

Hoe zag Google het verschil tussen een directory en een link farm?

Heel eenvoudig! Als alle categoriepagina’s door elkaar staan en niets klopt, dan is het een duidelijk teken dat dit een slechte directory is. En dat is dus waarschijnlijk om een link farm ging.

Hoe kan je goed linken?

Google bepaalt dankzij de hyperlinks waarover je website gaat. Dit doen ze om de zoekopdrachten van hun gebruikers beter te kunnen beantwoorden. Als website-eigenaar zijn goede links enorm belangrijk. Linkbuilding helpt je website om te groeien en verhoogt het aantal bezoeken op je website. Stel dat een bekende website doorlinkt naar jouw website, dan zal het bezoekersaantal van je website stijgen dankzij de hyperlink. Wil je meer leren over linkbuilding en het belang ervan? Dan kan je bij ons alles lezen over linkbuilding

Ontdek meer SEO-termen!

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Online Marketing Blog

Mis niets over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA

Alle SEO & SEA nieuws

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!