Link farm: Wat is het?

Betekenis van de SEO-term link farm

Link farm: een woordje uitleg

Een link farm is een website of een groep websites die alleen gemaakt is om de linkpopulariteit van een andere website te vergroten. Ze zien er meestal uit als een normale website maar het merendeel van de inhoud bestaat uit hyperlinks naar andere websites. Deze hyperlinks zijn vaak willekeurig opgesteld en niet gerelateerd aan de inhoud van de website.

De link farms beïnvloeden de zoekindex van Google door het indexeringsproces met een groot aantal aan links te spammen (ook wel spamdexing genoemd) om zo een websites beter te laten ranken in de zoekresultaten.

Link farms: een beetje geschiedenis

We gaan terug in de tijd naar 1991. Het project van word wide web werd gelanceerd en iedereen had de mogelijkheid om op het internet te gaan. Google bestond nog niet en zoekmachines waren zeer eenvoudig. Ze keken naar de webpagina en concludeerden over wat het ging op basis van testen zoals welke woorden staan er in de titel, welke woorden worden het meest gebruikt, etc.

Spammers hadden al snel door dat ze de zoekmachines voor de gek kunnen houden. Ze lieten de zoekmachines denken dat een pagina over één onderwerp ging terwijl het voor andere mensen duidelijk zou zijn dat het over iets totaal anders ging. Spammers maakten een webpagina waarvan de zoekmachines dachten dat het over kittens ging maar het eigenlijk een website is vol advertenties of gebruikt wordt om te gokken.

En toen kwam Google erbij…

In 1998 kwam Google als zoekmachine op het internet en introduceerde het PageRank-algoritme. PageRank beschouwt hyperlinks als stemmen. Linkt pagina A naar pagina B? Dan brengt pagina A een soort van stem uit. Hierdoor werden pagina’s met de meeste links als waardevol beschouwd. Een link farm zorgt er voor dat je website heel veel backlinks krijgt, die in theorie je site beter doet ranken in de zoekresultaten. Maar ondertussen kent Google het gebruik van link farms en websites die er gebruik van maken kunnen sancties verwachten.

Google controleert elke individuele website of webpagina. Er wordt gekeken naar welke backlinks een pagina heeft en waar ze vandaan komen. Elke webpagina krijgt een ‘page-rank-score’ van Google, dit wel zeggen dat je voor enkel externe link punten krijgt. PageRank kijkt niet enkel naar het aantal backlinks, maar ook naar de kwaliteit er van. Externe links afkomstig van relevante en kwaliteitsvolle websites hebben meer waarde. Het is dus beter om 1 relevante backlink te hebben van een kwaliteitsvolle website, dan meer backlinks van onbelangrijke sites.

Naast link farms heb je ook directinory websites. Dit zijn sites over een bepaalde onderwerp met honderden hyperlinks die verwijzen naar websites over dat onderwerp. In de begin jaren van Google, suggereerde Matt Cutts, destijds hoofd van Google Webspam, dat directories een goede plaats waren om links te plaatsen. Niet veel later ontdekte Google dat veel directories link farms werden. Bijgevolg worden links van directory websites als slechte link aanschouwt door PageRank

Hoe bestrijdt Google link farms?

Link farming is kunstmatig en ook een black-hat techniek. Dit wil zeggen dat deze techniek tegen de richtlijnen van Google ingaat. Als Google dit soort websites vindt, worden deze ge-de-indexeerd.
We weten niet precies hoe Google link farming om de zoekresultaten te beïnvloeden identificeert, maar we kunnen wel zeggen met welke zaken Google rekening houdt om de backlinks te evalueren

  • NoFollow-tag: Hiermee laat je Google weten dat er geen linkwaarde moet worden toegevoegd aan de hyperlink.
  • Kwaliteit en relevantie: Voorheen was enkel de hoeveelheid links belangrijk. Nu kijkt Google ook naar de relevantie en kwaliteit van de bron. Links tussen gelijkaardige websites krijgen meer linkwaarde.
  • Context: ook de inhoud waar in de link wordt verwerkt is belangrijk. Als de hyperlink geen connectie heeft met de inhoud, wordt deze als onbelangrijk beoordeeld. Zorg ook dat de ankertekst voor de link in de tekst past en relevant is voor de pagina waarnaar je verwijst
  • Diversiteit: Pagina’s met een backlink vanuit meerdere relevante websites zullen hoger ranken dat pagina’s met meerdere links vanuit dezelfde website.

Hoe kan je goed linken?

Google bepaalt dankzij de hyperlinks waarover je website gaat. Dit doen ze om de zoekopdrachten van hun gebruikers beter te kunnen beantwoorden. Als website-eigenaar zijn goede links enorm belangrijk. Linkbuilding helpt je website om te groeien en verhoogt het aantal bezoeken op je website. Stel dat een bekende website doorlinkt naar jouw website, dan zal het bezoekersaantal van je website stijgen dankzij de hyperlink. Wil je meer leren over linkbuilding en het belang ervan? Dan kan je bij ons alles lezen over linkbuilding!

Ontdek meer SEO-termen!