Betekenis SEO-term linkbait

Linkbait

Linkbait is de inhoud die je plaatst op je website die speciaal gemaakt is om links aan te trekken. De content die je plaatst is zo waardevol en uniek dat iedereen hiernaar wilt linken. Deze links helpen dan om de positie van je website in de zoekmachines te verbeteren. Je kan verschillende soorten content aanbieden, deze worden later in dit artikel uitgelegd.

Hyperlinks helpen niet alleen om de autoriteit van je website te verhogen. Ze helpen de volledige website om meer verkeer te lokken aan de hand van organische zoekopdrachten.

Linkbait is dus een onderdeel van content marketing en heeft als doel om zoveel mogelijk links te verzamelen. Goede content is essentieel binnen dit domein. Wanneer je doelgroep interessante content krijgt te zien dan delen ze dit maar al te graag met anderen. Zorg er dus voor dat de content verzorgd en makkelijk leesbaar is. Dit doe je door tussentitels en witregels toe te voegen en spelfouten te voorkomen.

Belang van linkbait

Linkbait is een belangrijke stap binnen zoekmachinemarketing (SEO). Het wordt steeds belangrijk om je te focussen op wat de klant wilt. Google heeft bijna overal een monopoliepositie. Het is voor hen dus erg belangrijk om deze vast te houden. Er zijn tal van andere zoekmachines die maar al te graag hun positie zouden willen innemen

Voor Google is het daarom enorm belangrijk dat de gebruiker hen steeds als beste zoekmachine kiezen. De zoekresultaten moeten daarom steeds zo goed mogelijk zijn en gericht zijn op de gebruikers. Linkearning is hiervoor een slimme, logische stap. Google blijft nog steeds de nummer 1 zoekmachine en moet dus meegaan met de ontwikkelingen. Het verdienen van links is tegenwoordig onmisbaar binnen SEO. En om die links te verdienen moet er dus interessant lokaas ofwel linkbait geplaatst worden.

Wat is goede linkbait?

Maar wat zorgt ervoor dat bepaalde content goede linkbait is? Wanneer leggen mensen een link naar bepaalde inhoud? Mensen moeten de neiging krijgen om content te delen of te linken naar dingen. Ze willen dus content zien die:

  • hen helpt om er goed uit te zien of helpt om hun eigen punt te onderbouwen.
  • hen helpt om een bepaalde emotie te voelen bv. woede, geluk, ontzag, etc.
  • zich hechten aan ‘top of mind’ verhalen en actuele gebeurtenissen.
  • praktische waarde of nuttige informatie biedt bv. een referentie over een bepaald onderwerp zoals een studie.
  • al door vele anderen gedeeld werd.

Linkbait doet meestal beroep op een of meer van deze eigenschappen. Je zal dus zeker een gedetailleerde gids met aangepaste images, prachtige lay-out en een unieke invalshoek moeten opmaken. Maar het kan natuurlijk ook een nevenproject zijn waarbij je een klein product maakt om links aan te trekken.

Triggers linkbait

Welk type content als linkbait dat je ook verkiest, het is steeds belangrijk om een er een trigger in te bouwen. Alleen zo ben je zeker dat je voldoet aan enkele van de bovenstaande principes. We leggen hieronder de verschillende triggers even kort uit.

1. Zorg voor content die nuttig is

De meeste mensen durven het begrip waarde totaal verkeerd inschatten. Ze kijken naar willekeurige begrippen zoals lengte van de inhoud, aantal woorden, etc. Maar de waarde van content is relatief. Het kan voor de ene persoon juist heel waardevol zijn terwijl iemand anders er helemaal niets aan heeft.

In de wereld van SEO en online marketing zien mensen de meeste waarde in case studies en andere diepgaande content. Maar mensen uit de designwereld hechten meer waarde aan inspirerende voorbeelden.
Bij linkbait gaat het om het creëren van content die de waarden van jouw doelgroep dus aanspreekt. Houd dus steeds je eigen doelgroep voor ogen, anderen zijn namelijk irrelevant.

2. Zorg ervoor dat je content een emotie oproept

Mensen delen graag zaken die ze grappig vinden. Ook in de echte wereld gebeurt dit. Ze delen zaken online op hun Facebookpagina of eigen website. Het maken van content die zowel actueel als grappig is zorgt er bijna altijd voor dat je een heleboel links krijgt. Voel je je ongemakkelijk om humor te gebruiken in je content? Probeer dan een andere emotie aan te spreken zoals ontzag, verrassing, woede, opwinding, etc.

3. Maak het visueel

Onthoud: om iemand daadwerkelijk te laten linken naar je content zal je 4 stappen moeten doorlopen.

  • See: de potentiële linker zal eerst je linkbait te zien krijgen.
  • Consume: daarna zal de persoon in kwestie op de linkbait klikken en de inhoud consumeren.
  • Enjoy: de gebruiker geniet van de inhoud en de content maakt een blijvende indruk in hun hoofd.
  • Link: de persoon linkt naar de content.

Indien je linkbait niet erg visueel is dan wordt het proces tussen ‘consume’ en ‘enjoy’ verstoord. Ze komen dus niet in het stadium van linken terecht. Dit komt doordat visuals mensen helpen om sneller en gemakkelijker content op te nemen. Het vergroot de kans dat mensen het leuk vinden om de content te lezen. En uiteindelijk ook linken naar de content.

4. Maak het nieuwswaardig

Wil je links verkrijgen van grote nieuwswebsites? Dan is het belangrijk om nieuwswaardige elementen in je content te plaatsen. Dit kan onder andere door newsjacking. Deze term staat voor het gebruik maken van trending news om de boodschap van je merk te verbeteren. Hierbij ga je dus trending news gebruiken om aan te tonen wat je merk doet.

Linkbait technieken

Er bestaan heel wat linkbait technieken die je kan gebruiken.

  • Guest blogging: hierbij stel je je website open voor gastbloggers en krijg je dus nieuwe content van je gebruikers. Deze bloggers willen ook het artikel promoten dat ze voor jou geschreven hebben. Daarnaast bespaar je hier ook heel wat tijd mee.
  • Infographics: dit soort visual trekt heel wat links aan aangezien mensen niet allemaal van lezen houden. Ze geven de voorkeur aan foto’s of aan video’s. Een mooi ontworpen infographic heeft meer aantrekkingskracht dan een lange paragraaf met woorden.
  • Widgets: een goede widget kan waardevol gebruikt worden. Je kan ze embedden op je website en een stukje code toevoegen die teruglinken naar de gewenste pagina van de maker. Het komt niet vaak voor dat ze hiervoor gebruikt worden aangezien er al tal van widgets zijn.
  • Wedstrijden: een online wedstrijd organiseren hoeft niet duur te zijn. Ze zijn een goede bron van linkbait. Organiseer een wedstrijd en laat hen bv. bloggen over waarom ze een bepaalde prijs willen winnen met natuurlijk een link.
  • Crowdsourcing: hierbij zal je mensen waarschijnlijk één voor één moeten mailen en geduldig afwachten op hun antwoord. Als je weet hoe je moet omgaan met mensen en ze zelfs geïnteresseerd in je zijn dan zullen ze dit graag voor je doen.
  • Interviews: het interviewen van een belangrijk persoon uit je eigen sector kan je heel wat links bezorgen. Vooral als je uitpakt met je vragen. Het gebruiken van interviews als linkbait werkt echt. Mensen die je volgen zullen linken naar het interview dat je deed omdat ze de informatie echt appreciëren en nuttig vinden.
  • Getuigenissen: door getuigenissen over je dienst of blog te laten geven zorg je voor een bepaalde autoriteit. Zo zet je je naam op het spel als je een getuigenis over iets geeft. Je krijgt van getuigenissen ook meestal heel wat backlinks.

Andere interessante onderwerpen

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO kennis?

Blog

Lees alles over online marketing!

Gratis SEO scan

Hoe sterk is de SEO op jouw website?

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte over SEO & SEA