5 linkbuilding tips

25 september 2015

5 Linkbuilding tips

Het belang van externe links voor SEO is ondertussen voor de meeste online marketeers bekend. Hier 5 linkbuilding tips voor meer resultaat.

1. Selecteer de juiste websites

  • Check via bijvoorbeeld Open Site Explorer welke linkpartners je concurrenten zoal hebben. Verifieer tegelijkertijd aan de hand van blogposts & updates of die sites nog actief zijn. Een deel daarvan staat ongetwijfeld open om ook jouw link op te nemen.
  • Heeft een website quasi geen uitgaande links ? Steek er dan geen tijd in.
  • Is jouw voorgestelde landingspagina wel relevant én interessant genoeg ? Indien jij de webmaster zou zijn van die andere website, zou je linken naar jouw pagina ?
  • Zie je dat een site een vaste partner is van je concurrent ? Dan heeft een toenadering weinig zin.

2. Ken je linkpartner

Is je contactpersoon de zaakvoerder of de webmaster ? Gebruik de opgezochte online info over de firma & contactpersoon in je communicatie. Geef bijvoorbeeld feedback over hun internetsite, zeg wat je bevalt in hun nieuwsbrief of deel mee dat je een goede aanvulling hebt voor een recent verschenen blog artikel.

3. Wees origineel

Neem geen contact op als firma, maar als persoon. Vermeld uiteraard al jouw relevante contactgegevens, zoals oa gsm, linkedin & blog. Standaard standaard bulk-emailing is uit den boze. Schrijf verdomd goede persoonlijke emails. Bellen doet vaak wonderen.

4. Geef

Offreer waarde aan je potentiële link-partner. Denk hierbij niet aan geld, maar aan super interessante content over een bepaald probleem/onderwerp dat er perfect aansluit op aansluit. Meld dat je onjuiste / verouderde / zwakke / duplicate content op de site ontdekt hebt. Vermijd commerciële info. Het is veel eenvoudiger links te krijgen naar informatie-pagina’s dan naar producten.

5. Meet

Volg op ! Volg de verschillende stappen van je linbkbuilding-proces kritisch op. Weet waar het minder loopt en concentreer je verbeteringen op die stap met de laagste effectiviteit. Heb je de juiste contactpersonen ? Kan de titel van je mail beter ? Wat is de openingsrate ervan ? Is je content interessant genoeg ? Kunnen ze zelf de backlink plaatsen ?

 

Video

Bekijk zeker ook eens onderstaande video van Moz.