Local Inventory Ads

Local Inventory ads en Google Store Visits

De online advertentie is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van heel wat merken en winkels. De consument, die geraakt stilaan bevrijd van de stroom aan folders en kortingsbonnen in zijn of haar brievenbus. De hamvraag voor heel wat handelaars is natuurlijk wel wat de impact is van onder meer AdWords op hun winkelverkoop. Eind 2014 kwam Google met een oplossing als antwoord op deze vraag. Die oplossing heet Google Store Visits. Voorzien wordt om deze tegen eind maart ook in België te introduceren. Daarnaast bestaan er ook de Local Inventory Ads. Wat ze zijn en hoe ze werken lees je in deze blogpost.

Google Store Visits

Op basis van onder meer de GPS- en Wifi-signalen die jouw smartphone uitstuurt, wordt er nagegaan in welke mate de kliks op een advertentie ook leiden tot een effectief winkelbezoek. Deze kliks en winkelbezoeken kunnen niet herleid worden tot op het individuele niveau. Google Store Visits kan met andere woorden niet jouw individuele klik matchen met jouw bezoek aan de winkel. De tool biedt ons wel een inzicht in de verhouding tussen het aantal kliks op een advertentie aan de ene kant en het aantal bezoeken aan de andere kant.

Op dit moment werden er al meer dan 200 miljoen winkels opgenomen in Google Maps.

Dankzij Google Store Visits weet je dus of een bepaalde campagne op mobiel ook gezorgd heeft voor meer bezoeken aan jouw fysieke winkelpunt. Je krijgt dan ook een verbeterd inzicht in wat jouw gemaakte kosten voor AdWords hebben opgeleverd.

In AdWords wordt hiervoor een extra kolom toegevoegd die weergeeft hoeveel bezoeken aan het fysieke winkelpunt een bepaalde campagne, advertentiegoep of zoekwoord getriggerd heeft.

Wat heb je hievoor nodig?

  • Google My Business-account dat gelinkt is aan je AdWords-account;
  • Meer dan honderd fysieke winkelpunten;
  • Meer dan duizend kliks per maand op je advertenties.

Hoe je nu die extra informatie te zien krijgt in AdWords, lees je hier

Hoe interpreteren?

Je weet nu hoeveel bezoekers je in jouw winkels kreeg dankzij jouw advertenties. Natuurlijk wil jij vooral ook weten hoeveel jou dat heeft opgebracht. Daarvoor neem je het totale aantal bezoekers dat via jouw online advertentie naar jouw winkels kwamen.Van dit cijfer trek je het aantal dat geen aankoop deed af. Dat resultaat vermenevuldig je vervolgens met de gemiddelde orderwaarde. Op die manier heb je een idee van hoeveel euro’s jouw online campagne je heeft opgeleverd in de fysieke winkelpunten. Daar wordt vaak nog een wegingsfactor aan toegevoegd, de zogenaamde incrementaliteitsfactor. Dat houdt rekening met het percentage bezoekers dat niet naar de winkel was gekomen zonder online advertentie.

Aan de slag

Hoe kan je nu jouw AdWordsaccount optimaliseren in functie van Google Store Visits?

  • Mobiel verkeer staat binnen de wereld van e-commerce niet altijd bekend als een kanaal dat de meeste conversie genereert. Al zien we ook hier een wijzigende trend. Hou er rekening mee dat mobiel dan weer net wel heel veel offline verkeer genereert.
  • Hou bij het schrijven van advertentieteksten en het zoekwoordenonderzoek rekening met Google Store Visits. Zo kunnen zoekwoorden als ‘Winkel in de buurt’ jouw offline verkeer ten goed komen. Verwerk ook call-to-actions in jouw advertenties als ‘Bezoek onze winkel’.
  • Denk ook goed na over welk type product je aanbiedt. Een inkpatroon voor je printer wordt sneller online besteld dan een nieuwe keuken.
  • Voeg ook zognemaande locatie-extensies toe aan jouw advertenties. Daarbij kan je targetten op die mensen uit de buurt die online jouw advertentie zien. Zo kan je een hoger bod instellen voor jouw advertentie voor zij die vlakbij jouw winkel wonen.

Andere spelers

Met die andere digitale marketingtool van Google, DoubleClick, is het nu ook mogelijk om ook de gegevens van de offline conversie op te nemen. Ook Facebook laat een aantal testpersonen experimenteren met het verder optimaliseren van de rapportage over winkelbezoeken.

Local Inventory Ads

Steeds meer mobiele zoekopdrachten zijn locatie-gerelateerd. Hier ligt voor handelaars met een fysiek winkelpunt een enorm potentieel aan ‘converterende’ winkelbezoekers uit de buurt.

Sinds begin 2014 is er een oplossing bedacht om de kloof tussen de mobiele zoekopdracht door mensen uit de buurt en de winkelrekken te dichten. Google riep de zogenaamde Local Inventory Ads in het leven. Ze overtuigen je van de voordelen om als consument niet altijd via jouw webshop te bestellen, maar ook fysiek naar jouw winkel te komen. Wanneer je als consumen op een Local Inventory Ad klikt komt je niet op de webshop terecht, maar op een pagina waarop de producten en hun beschikbaarheid in de fysieke winkel bij jouw in buurt te zien zijn. Een voorbeeld van hoe dat eruitziet, vind je hier

In tegenstelling tot Google Store Visits is het bij Local Inventory Ads wel mogelijk om één specifieke klik op een online advertentie te linken met een individueel bezoek aan een fysiek winkelpunt.

Voordelen

  • Groter volume. Door het gebruik van de Local Inventory Ads kan je een totaalervaring bieden met een offline en onlineverhaal dat perfect op elkaar zijn afgestemd voor de consumenten uit de buurt.
  • Verkoop in offline winkels verhogen. Local Inventory Ads geven jou de kans om het verkeer naar jouw winkel te verhogen en mogelijk ook de verkoop.
  • Promoten van lokale producten. Je kan adverteren voor producten die enkel in jouw lokale winkel beschikbaar zijn.
  • only in your retail stores.

Beschikbaarheid

Momenteel zijn local inventory ads enkel beschikbaar in de V.S., het V.K., Frankrijk, Duitsland, Australië, en Japan.

Aan de slag

Volg de volgende stappen om te starten met Local Inventory Ads.

  • Zorg ervoor dat je een account hebt op Merchant Center, AdWords-account en Google My Business-account. Hoe dit moet lees je hier.
  • Geef Google meer informatie over jouw producten via een local product feed
  • Vervolgens moet je aan Google duidelijk maken welke producten waar gevonden kunnen worden. Dat doe je door middel van een local product inventory feed.
  • Nu moet je die local product feed toevoegen aan je Merchant center. Meer uitleg vind je hier.
  • Eens alles goed staat in het Merchant Center zal er iemand van Google jouw winkels willen bezoeken om te checken of de door jou verstrekte informatie overeenkomt met de realiteit. Hoe dit verloopt, lees je hier;
  • Tot slot moet je jouw local inventory ads nog toevoegen aan jouw Shopping Campagnes. Dat doe je zo.

In verband met dat laatste punt, loont het zeker ook de moeite om onze blogpost over het optimaliseren van Google Shopping Campagnes te lezen.

Nu ben je alvast startklaar eens het ook in België beschikbaar is.