Vind je dat jouw zaak meer klanten mag ontvangen? Dan is local SEO je beste vriend! Onderzoek heeft aangetoond dat 14,46% van de zoekopdrachten op Google lokale zoekopdrachten zijn. Dat betekent dat mensen iets zoeken dat zich bevindt in hun omgeving. Het gevolg hiervan is dat je als bedrijf best je locatie online deelt zodat klanten weten dat je in hun buurt bent. Om dit te doen gebruik je best lokale/ local SEO, een term uit de digitale marketing waarbij jij de locatie van je bedrijf gebruikt om klanten uit je omgeving te bereiken.
Het vergroot de vind- en zichtbaarheid van je bedrijf voor potentiële klanten. Ontdek in dit artikel hoe local SEO werkt en hoe je er meer klanten mee kan lokken naar jouw zaak!

Wat is local SEO?

Local SEO is een techniek die marketeers en website-eigenaars gebruiken om beter te ranken binnen de resultaten van zoekmachines zoals Google. Het is een handig middel om mensen naar jouw zaak te lokken. Hierbij is vooral de locatie van jouw bedrijf belangrijk omdat net die locatie ingezet kan worden om via SEO potentiële klanten uit jouw buurt te bereiken. De techniek wordt vaak over het hoofd gezien, maar is desondanks een goede manier om jouw bedrijf te verbinden met mensen uit jouw buurt. Google probeert altijd zo relevant mogelijke resultaten weer te geven, en daarbij hoort ook de geografische locatie van jouw bedrijf. Zeg nu zelf, iemand uit een stad die 50 kilometer verder ligt, heeft er immers geen belang bij om jouw winkel bij de zoekresultaten te zien.

Van zoekopdracht naar offline aankoop

Er bestaan drie soorten zoekopdrachten: informationele, transactionele en navigationele zoekopdrachten. Voor dit artikel gaan we inzoomen op de navigerende zoekopdrachten. Hiermee wil de internetgebruiker kijken waar hij het gewenste product kan kopen of gebruik kan maken van een dienst. Surfers die navigerende zoekopdrachten ingeven, zijn meestal al bereid om een aankoop te verrichten en bezoeken nog dezelfde dag de zaak die in de local 3-pack voorkwam.

Het zijn deze zoekopdrachten die ervoor zorgen dat jouw bedrijf in de local 3-pack kan verschijnen. Pas je de regels van local SEO correct toe, dan zal je vaker bovenaan de zoekresultaten ranken en meer bezoekers lokken naar jouw zaak. Wil je het beste halen uit je (local) SEO-strategie? Check dan hoe wij jouw SEO kunnen verbeteren!

Hoe werkt local SEO?

Stel, je hebt een kleine onderneming voor kantoorbenodigdheden in Brugge. Dan is local SEO de oplossing om meer klanten te bereiken in je omgeving! Bekijk het volgend voorbeeld: bij het intypen van ‘kantoorbenodigdheden Brugge’ bekom je het volgend resultaat.

Je ziet dat alle resultaten boven de vouw de geadverteerde resultaten zijn, om de organische resultaten te zien scroll je verder naar beneden.

Dit gedeelte heet de ‘local 3-pack’ of ‘snack pack results’. Het zijn de drie meest relevante lokale zoekresultaten. Hiermee vindt de klant onmiddellijk jouw adres en is hij of zij meteen op de hoogte van alle winkels voor kantoorbenodigdheden in de buurt. Dit zijn voorbeelden van bedrijven die de local SEO-regels correct gebruikt hebben en er hun voordeel uit halen.

Meer interacties met jouw bedrijf

Het hoofddoel van local SEO is niet enkel om jouw zaak bij de local 3 pack te zetten, maar vooral om meer interacties te creëren tussen klant en jouw bedrijf. Wat betekent dit? Laten we dit illustreren met het voorbeeld van hierboven. Bij een zoekopdracht naar ‘kantoorbenodigdheden Brugge’

Je ziet op deze afbeelding een voorbeeld van één van de bedrijven die zich geregistreerd hebben bij Google Mijn Bedrijf. Aan de hand van dit voorbeeld leggen we uit wat ‘interacties’ betekenen.

Interacties zijn alle mogelijke manieren voor mensen om in contact te komen met het bedrijf. Dit kan een telefoonnummer zijn, een website, je kan vragen en antwoorden lezen of zelf een vraag stellen, de reviews lezen of er zelf één zetten, enzovoort. Voor het voorbeeld hierboven kan je de route opvragen, de reviews bekijken en de zaak opbellen via het telefoonnummer. Afhankelijk van de soort zaak kan je ook een kamer of een vlucht boeken, een tafel reserveren, enzovoort. Al deze interacties zijn niet mogelijk als je je bedrijf niet registreert bij Google en dus ook niet in de local pack voorkomt. Local SEO zorgt er dus voor dat jouw zaak plaatselijk beter gevonden wordt!

Ken jij het verschil tussen organische SEO en local SEO?

Wil je jouw kennis over SEO eerst nog verder verdiepen? Wij vertellen je alles over SEO. Ben je al goed mee? Lees dan verder over local SEO. Met organische SEO vinden klanten je bedrijf omdat je hoog in de zoekresultaten staat. Bij local SEO ligt de nadruk op je geografische locatie. Local SEO is in die zin een extraatje bovenop de traditionele SEO-activiteiten.

Local SEO kan door elk soort bedrijf gebruikt worden, maar het is vooral handig voor kleine ondernemingen om bekender te worden in hun eigen omgeving. Neem je het op tegen grote concurrenten zoals Bol.com of Amazon? Gebruik dan zeker local SEO!

Wil je zelf local SEO gebruiken?

Lees dan de vier belangrijkste tips voor local SEO om meer potentiële klanten in jouw buurt te bereiken.
1. Zoekwoordoptimalisatie
De eerste stap is om te weten welke zoekwoorden jouw bedrijf omschrijven. Daarvoor doe je het best een zoekwoorden onderzoek. Zorg dat de zoekwoorden genoeg op jouw website voorkomen, zodat je in de local 3-pack staat.

2. Registreer je bedrijf bij Google
Via Google Mijn Bedrijf kan je jouw bedrijf registreren bij Google. Het zorgt ervoor dat Google meer weet over jouw bedrijf en het sneller kan weergeven bij een lokale zoekopdracht. Hiervoor heb je zelfs geen website nodig! Wat je wel nodig hebt is een fysiek adres van je zaak waar je face-to-face je klanten kan ontmoeten.

3. Verzamel reviews van je klanten
Google heeft ook veel aandacht voor reviews binnen local SEO. Probeer zo veel mogelijk positieve reviews te verzamelen op Google, andere reviewwebsites of social media.

4. Vermeld je locatie op je website
Het is een goed idee om zo duidelijk mogelijk de locatie van je fysieke winkel te vermelden op elke pagina van je website. Dit doe je best in de footer of in de zijbalk en in de paginatitel. Zo is je locatie meteen zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

Pas deze regels toe voor jouw website en je zal merken dat er meer bezoekers zullen komen naar jouw zaak. Maak er zeker gebruik van want meer dan 70% van de lokale zoekopdrachten eindigt in een offline aankoop!