Wat is een meta description?

Een meta description is een HTML-attribuut dat in het kort de samenvatting van de webpagina weergeeft. Het doel van de meta description? Heel eenvoudig, ze zijn er om te zorgen dat iemand op je hyperlink doorklikt wanneer hij/zij een zoekopdracht in Google uitvoert. Zoekmachines zoals Google tonen deze tekst, ook wel een snippet genoemd, in hun zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat de Click Through Rate en de snelheid van het doorklikken kan beïnvloed worden.

Wanneer je een zoekopdracht in Google uitvoert, wordt de meta description ook in de zoekresultaten onder de website weergegeven.

Voorbeeld 

voorbeeld meta-description

De bovenstaande afbeelding toont de meta description tag van de homepagina van Online Marketing Monkey in de organische zoekresultaten van Google via 2 tekstlijntjes (rode kader). Het is dus eigenlijk een gratis advertentie die je kan schrijven over een eigen webpagina.

Je kan de meta description ook terugvinden in de HTML-code van je website per pagina zoals hieronder vermeld:

De meta description kan je dus via de back-end van je website op een bepaalde pagina plaatsen. De tekst is dus niet zichtbaar in de front-end van je website. Bezoekers zullen deze tekst dus niet direct zien maar zoekmachines zoals Google en Bing wel.

Description-tag

Hoe schrijf je een goede meta description?

Wil jij een goede meta description toevoegen aan je webpagina? Dan geven we je hieronder 7 tips om je meta description te optimaliseren!

1. Denk aan de optimale lengte

De juiste lengte voor je meta description bestaat niet maar het is belangrijk om de juiste boodschap over te brengen naar je doelgroep. Neem genoeg ruimte om je boodschap over te brengen maar zorg er tegelijk voor om hem kort en bondig te maken. De zoekmachine Google verandert nu en dan de lengte van de description tag. Vandaag de dag zie je meestal meta descriptions tot ongeveer 155 à 160 tekens met enkele uitschieters van 300 tekens. Probeer de meest cruciale informatie vooraan de description te schrijven. Er blijft natuurlijk het risico aan verbonden dat zoekmachines zoals Google een stukje van je meta description afkappen en 3 puntjes (…) in de plaats zet. Een simpele tool om te controleren is deze website. Ook een spatie wordt geteld als een karakter.

Om te voorkomen dat een meta description afgebroken wordt, gebruik je best geen niet-alfanumerieke tekens zoals & of “. Indien er een meta description werd ingevuld, zal de zoekmachine zelf een relevante paragraaf in de zoekresultaten weergeven. Het nadeel hiervan is dat de tekst vaak niet relevant is.

2. Actieve vorm

Het is enorm belangrijk om je meta description in een actieve vorm te schrijven. Je meta description is namelijk een uitnodiging om je webpagina te bezoeken! Zorg voor een leuke beschrijven en mensen weten wat ze te zien krijgen op je pagina.

3. Call-to-action

Vergeet zeker niet om in je meta description een call-to-action (CTA) te plaatsen. Het is namelijk je verkooptekst waarbij je product de webpagina is. Nodig mensen uit om je webpagina te lezen met CTA’s zoals meer informatie, gratis, nu verkrijgen, etc.

Enkele voorbeelden zijn :

  • Profiteer van onze voordelen.
  • Lees het volledige artikel.
  • Vraag je gratis sample aan!
  • Geen verzendkosten!

4. Focus op het zoekwoord

Zorg ervoor dat je zoekwoord het focuswoord is in de meta description en het liefst ver vooraan in de tekst staat. Wanneer je een ander zoekwoord gebruikt, dan je zoekwoord dat voorkomt op de pagina, krijgen mensen het gevoel dat ze misleid werden. Daarnaast zal Google meer geneigd zijn om die beschrijving te tonen in haar zoekresultaten. Zo wordt de link naar je website nog uitnodigender.

Elke individuele webpagina zou zich in principe moeten focussen op 1 specifieke zoekterm. De meta description is dus uniek en anders voor elke URL. Omdat de zoekopdracht in het vet getoond wordt in de zoekresultaten val je dus extra op wanneer je de zoekterm vermeld. Google toont dus in principe de description tag wanneer er een overeenstemming is tussen de zoekopdracht, de meta description en de content van de webpagina. Bevat je meta description geen woorden van de zoekopdracht? Dan is deze pagina jammer genoeg niet zichtbaar. De zoekmachine zoekt dan zelf stukjes tekst op de URL waar de zoekterm voorkomt. Jammer genoeg is dit zeer slordig en vermeld je dus best altijd je zoekwoord in de meta description.

5. Toon specificaties

Als een product verkoopt dat heel wat technische snufjes heeft, kan het een goed idee zijn om je te richten op de specificaties van het product, prijs, etc. Wanneer iemand dus specifiek op zoek is naar dat product dan is de kans groot dat je de zoeker niet hoeft te overtuigen. Daarnaast zal de aanwezigheid van de extra informatie zoals prijs een click activeren.

6. Inhoud

Probeer je inhoud af te stemmen. Dat is enorm belangrijk. Google kan erachter komen wanneer meta descriptions gebruikt worden om bezoekers te misleiden en enkel maar clicks te verkrijgen. Ze durven zelfs de websites wel eens te straffen. Bovendien krijgen zij vaker te maken met een hogere bounce rate. Dus zorg er steeds voor dat je meta description overeenkomt met de content van de pagina in kwestie. Vermeld op een heldere en eerlijke manier wat de zoeker kan verwachten op je webpagina. Lok dus geen bezoekers met valse beloftes die je niet kan voldoen. Je trekt misschien zo wel extra verkeer aan maar die bezoekers verlaten je website onmiddellijk wanneer ze niet vinden wat ze zochten.

7. Uniek

Zorg ervoor dat je meta description uniek is en dus niet hetzelfde is als die van andere webpagina’s. Anders kan de gebruikerservaring in Google belemmerd worden. Paginatitels zullen zeer verschillend zijn maar pagina’s lijken hetzelfde aangezien beschrijvingen hetzelfde zijn. Probeer geen dubbele meta descriptions te maken. Google zal, wanneer je de beschrijving leeg laat, een stukje tekst kiezen met je zoekwoord om in de zoekresultaten te tonen. Creëer een meta description waarin er originele tekst geschreven wordt die potentiële klanten echt aanspreken. Durf er je Unique Selling Proposition (USP) in te plaatsen en geef zoekers een echte reden om te klikken!

Belang voor SEO

Zijn meta descriptions belangrijk voor SEO? Technisch bekeken worden meta descriptions vandaag de dag niet meer beschouwd als een ranking factor. In het verleden was dit wel zo maar doordat er te vaak misbruik van gemaakt werd, heeft dit nu geen effect meer. De grote waarde van deze beschrijvingen ligt bij de weergave in de zoekresultaten. Hoe beter de tekst de mensen aanspreekt, met bijvoorbeeld commerciële incentives (geen verzendkosten, gratis sample of laagste prijzen), hoe groter de kans dat je webpagina clicks ontvangt. De descriptions zijn er volledig voor de gebruiker en niet voor zoekmachine optimalisatie.

Langs de andere kant hebben de tags wel een gevoelige invloed op de Click Through Rate (CTR). Ze moeten gezien worden als een soort van korte, gratis advertentie die website-eigenaars zelf kunnen schrijven. Eigenaars hebben het volledig in eigen handen om surfers aan te sporen op hun link te klikken en dus niet te kiezen voor de website van een concurrent. Belangrijk is om hen precies duidelijk te maken dat zij de informatie aanbieden waarnaar ze op zoek zijn. En hoe meer clicks, hoe groter de kans op een conversie zoals bestellingen, inschrijvingen voor nieuwsbrieven, gratis analyses en nog zoveel meer. Een hogere CTR beïnvloedt wel degelijk de positie van je website. Krijg je veel clicks? Dan weet Google dat je zeker interessant en relevant bent en stijg je in de ranking!

Meta descriptions hebben een indirecte invloed op de SEO dankzij hun invloed op de CTR. Zorg dus voor een ijzersterke en inspirerende tekst waardoor online gebruikers alleen maar kunnen klikken op jouw resultaat!

Conclusie

Het schrijven van een goede meta description is belangrijk om mensen te overtuigen te klikken op jouw website in de zoekresultaten. Houd wel in het achterhoofd dat Google regelmatig wel eens meta descriptions durft herschrijven. Je bent dus niet zeker of jouw beschrijving steeds getoond zal worden.

Google maakt ook steeds meer gebruik van zogenaamde featured snippets. In een featured snippet wordt meestal de samenvatting of een kopie van de content op van een pagina geplaatst. Het is dus niet zeker jouw langere meta description zal gebruikt worden voor een featured snippet.

Ga ook alle pagina’s om te checken of je pagina’s een meta description bevatten en controleer regelmatig of ze nog up-to-date zijn. Een superhandige tool hiervoor is Screaming Frog. Bekijk ook regelmatig de descriptions van concurrenten en vraag jezelf af: “Zou ik klikken op mijn resultaat of die van een concurrent?”. Gebruik deze informatie om je description te verbeteren!

Tot slot lijkt het erop dat de meta descriptions een beperkte lengte hebben. Probeer dus de belangrijkste boodschap en het belangrijkste zoekwoord vooraan de description te vermelden.

Veel succes met het herschrijven, indien nodig.

SEO expertise nodig ? Contacteer ons