meta description

Alles over de Meta Description

Wat is een meta description ?

Een meta description is tekst van zo’n 160 tekens die de content van een webpagina samenvat. Zoekmachines tonen deze tekst, ook wel snippet genoemd, in hun zoekresultaten.

Hoe kan je dus een surfer vooraf duidelijk maken dat, indien hij gaat klikken op een link van een SERP (search engine result page), hij dan een webpagina gaat terecht komen die zijn zoekopdracht correct gaat beantwoorden? Wel, dat doe je via de fameuze Meta Description tag.

De meeste search engines tonen de descriptions in hun SERPs en spelen dus een belangrijke rol tot het aantal kliks dat een website ontvangt.

Voorbeeld

voorbeeld meta-description

Bovenstaande afbeelding toont de description-tag van de homepage van Online Marketing Monkey in de organische zoekresultaten van Google via 2 lijntjes tekst (zie rode kader). Het is dus een gratis advertentie die je kan schrijven over een internetpagina.

Je kan deze tag of snippet van elke internetpagina zelf terugvinden in het zogenaamde-gedeelte via “Rechtermuisklik” + “Paginabron weergeven”. De tag is technisch te herkennen aan de volgende html-code:

 

De metadescription kan je via de back-end van een website op een webpage zetten. De tekst is dus niet te zien op de front-end van de site, maar wel in de back-end en dit voor de zoekmachines.

Description-tag

 

Belang voor SEO

    • SEO-technisch bekeken zijn meta descriptions geen ranking factor meer. In het verleden wel, maar door het misbruik op grote schaal hebben ze geen invloed meer.
    • De echte waarde ervan ligt echter in de weergave in de zoekresultaten. Hoe beter de tekst de mensen aanspreekt met commerciële incentives (geen verzendkosten, gratis testen of laagste prijzen), hoe groter de kans dat er geklikt wordt.
    • Anders gezegd: ze zijn er volledig voor de gebruiker, niet voor zoekmachine optimalisatie.
    • De tags hebben WEL een gevoelige invloed op de Click Through Rates (CTR). Ze moeten gezien worden als een korte gratis advertentietekst die webmasters zelf kunnen schrijven om surfers aan te sporen te klikken op hun link (en niet op het resultaat van de concurrent er juist boven of onder) én om hen precies duidelijk te maken of het de informatie is waarnaar ze op zoek zijn. En hoe meer kliks, hoe groter de kans op conversie zoals orders, inschrijvingen nieuwsbrieven, prijsoffertes, etc.
    • Anders geformuleerd: meta descriptions hebben een indirecte SEO waarde door hun invloed op de CTR. Ijzersterke en inspirerende tekst doen online gebruikers op jouw zoek snippets klikken.
    • Gevolg 1: een hogere CTR.
    • Gevolg 2: hogere doorklik-percentages beïnvloeden wel degelijk in positieve zin de posities van een website.
    • Google redeneert immers “hé, dat zoekresulaat krijgt veel meer kliks dan andere searchsnippets, dus die moet wel interessant & relevant zijn. We gaan hem dus hoger ranken, want onze gebruikers zijn er precies tevreden over”.

Hoe schrijf je een goede meta description ?

    • Deze kleine advertentie paragraafjes zijn enorm belangrijk voor je clicks en bijgevolg ook voor zoekmachine marketing. Creëer voor je meta-omschrijvingen originele lijnen, die potentiële klanten echt aanspreken. Verwerk er USP’s en call-to-actions in! Geef zoekers een reden om te klikken:
      • Profiteer van onze voordelen
      • Lees het volledige artikel
      • Snel naar alle afgeprijsde artikelen
      • Vraag je gratis sample aan
      • Alle mogelijke info rond onderwerp XYZ
      • Laagste prijsgarantie
      • Geen verzendkosten
      • Interessante interviews
    • Elke individuele webpagina zou zich moeten concentreren op 1 specifieke zoekterm. De tag is dus uniek voor elke URL. Omdat de zoekopdracht in het vet wordt getoond in de zoekrankings, val je extra op. Neem dus de zoekterm op in je Meta Description.
    • Google laat in principe de meta description enkel zien indien er overeenstemming is tussen het zoekwoord van de gebruiker, de tag en de content van de internetpagina. Dus indien een URL een meta-omschrijving heeft, maar geen woorden van de zoekopdrzacht bevat, is ze niet zichtbaar. De search engine zoekt dan zelf stukjes tekst op de URL waar de zoekterm op voorkomt. Dit komt vrijwel steeds slordig over. Vermeld dus altijd je keyword in de snippet.
    • Elke internetpagina dient een unieke meta-omschrijving te krijgen. Vermijd pagina’s met dezelfde tag.
    • Vermeld helder en eerlijk wat de zoeker mag verwachten op de webpagina. Lok geen users met valse beloftes. Zo trek je misschien wel extra verkeer aan, maar die bezoekers verlaten je site toch weer meteen en dat is niet bepaald reclame voor je onderneming als eerste kennismaking.
    • Schrijf de description tag in de juiste taal. Dus een Vlaamse description voor Vlaamse content en een Waalse tag voor Waalse content.
    • Google toont tot 320 karakters en meer van jouw meta description tag in de snippet, wanneer het de zoekresultaten weergeeft in de SERP.

Description-tag

Optimale lengte ? Meer dan 300 tekens ?

  • De lengte van de getoonde description-tag in de SERP’s kunnen dus langer dan de 165 karakters die vroeger de limiet vormden. Ga gerust richting die 300 karakters. Je kan meer informatie delen waardoor jouw CTR mogelijk stijgt. Het risico dat Google er een stuk afkapt en je 3 puntjes ziet opduiken, neem je er dan maar bij voor lief. Schrijf dus een kleine wervende tekstje van zo’n 300 tekens waarop je prospects zullen klikken. Een simpele tool om dit te controleren is deze website. Voor alle duidelijkheid, een spatie is ook een karakter.
  • Om te voorkomen dat een description-paragraaf wordt afgebroken, gebruik best geen niet-alfanumerieke tekens zoals & of ” of <
  • Indien er geen meta-omschrijving-tag is ingevuld, dan zal de search engine zelf een relevante paragraaf weergeven die voorkomt in de beurt van de zoekterm waarop gegoogeld werd. Nadeel is dat de tekst vaak niet echt relevant is en dat het resultaat wordt afgebroken na 160 karakters met 3 puntjes. Soms is dat een goede keuze, bijvoorbeeld voor longtailverkeer van een site met duizenden individuele producten. De search engine geeft er dan zelf 1 weer.
  • Wanneer een webpage gedeeld wordt op sociale media, kiezen zoekmachines de meta description. Is er geen, dan laten ze de eerste tekst zien die ze tegenkomen, wat veelal niet tot gewenste gebruikerservaring leidt.

Meer tips

  • Hoewel je soms tot wel 340 tekens hebt in de snippet om mensen te overtuigen om door te klikken, wees to the point, helder en duidelijk. Immers, deze meta-tag schrijf je NIET ter optimalisatie van de zoekmachines, maar om je potentiële klanten degelijk te informeren wat ze op de pagina die ze gaan aanklikken mogen aantreffen.
  • Hou er ook rekening mee dat Google zich niet enkel, wel integendeel, baseert op de meta descriptions tags om snippets te genereren. Google gaat steeds vaker ook rechtstreeks de content van de pagina in kwestie halen om de snippet te maken.
  • Bedenk ook dat hoe langer al snippets worden, des te minder bedrijven die nog boven de vouw verschijnen.
  • Ga na of alle pagina’s een meta description bevatten en controleer op regelmatige basis of ze nog wel up-to-date zijn. Hoe vaak zien we niet ‘geen verzendkosten’ opduiken in de omschrijving-tag, terwijl die al lang niet meer gelden. Een super handige tool hiervoor is Screaming Frog.
  • Ook een aanrader: zoek de description op in de zoekresultaten zelf, zodat je ze kan vergelijken met de concurrentie. Stel jezelf de vraag, ‘zou ik klikken op mijn resultaat of op die van de concurrent?”. Gebruik die info om je description bij te sturen.

Update: hoe schrijf je de juiste Meta Description anno 2019 ?

Wij schreven hierboven al dat Google meta descriptions zou toelaten tot wel 300 karakters. Heel wat online marketeers maakten hierop hun meta descriptions langer. Nu kwam het nieuws dat deze terug gehalveerd worden. Wat je nu best doet, lees je in deze blog.

Terug naar af?

Het lijkt er zoals gezegd dus op dat Google de meta descriptions terug afbreekt na 155 tekens. Nu heb je mogelijk in de afgelopen maanden jouw meta descriptions langer gemaakt. Alles terug aanpassen of niet?

Opties

    • Niets doen

Schrijf de meta descriptions volgens wat jij denkt dat nodig is om de pagina te bescrhijven. Wordt de meta description afgebroken, geen erg. Indien de aanzet goed is, zal iemand sowieso geneigd zijn om door te klikken.

    • Laat Google begaan

Wist je dat sommige websites helemaal geen meta descriptions hebben? Heel wat websites doen het goed ook zonder meta descriptions. Indien je moet kiezen tussen slecht geschreven, gedupliceerde meta descriptions en helemaal geen. Laat ze dan gewoon blanco.

    • Breng alles terug tot 155 karakters

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alles terug te brengen naar 155 karakters. Wij raden aan om dat niet te doen. Niet alleen zal dit jou heel veel tijd kosten, het risico bestaat ook dat je met deze ingreep minder goede meta descriptions krijgt. Weet ook dat momenteel nog resultaten getoond worden met langere meta descriptions.

    • One fits all

Ga voor de belangrijkste pagina’s op jouw website op zoek naar een meta description die qua lengte het meest geschikt is.

Omgekeerde piramide

Je kan ook starten met 150 karakters waarbij je de essentie vat die een perfecte weergave is van wat je op deze pagina mag verwachten. Vervolgens kan je nog eens 150 karakters schrijven die nuttige, maar weliswaar meer gedetailleerde informatie meegeven. Zorg er met andere woorden voor dat wanneer de meta description wordt afgekapt, de belangrijkste informatie over de pagina nog getoond wordt.

Conclusies

Het schrijven van een goede meta description om mensen te overtuigen om op jouw link in de zoekresultaten te klikken, blijft sowieso belangrijk. Weet wel dat Google ook wel eens bepaalde meta descriptions durft herschrijven. Een garantie dat jouw zelfgeschreven meta descriptions steeds zal getoond worden, heb je niet.

Google maakt ook gebruik van zogenaamde featured snippets. Volgens sommige SEO’ers zou er een verband zijn tussen langere meta descriptions en featured snippets. In de realiteit zijn deze featured snippets veelal een samenvatting of een copy paste van een pagina. Het is met andere woorden lang niet zeker dat jouw langere meta description zal gebruikt worden voor een featured snippet.

Tot slot, het lijkt er dus op dat meta descriptions opnieuw herleid zijn tot 155 karakters. Daarom hoef je niet alle meta descriptions aan te passen. Beperk je tot de meta descriptions van jouw belangrijkste pagina’s. Vermijd daar al te lange meta descriptions die worden afgekapt tot een weinigzeggende tekst. Als je gaat herschrijven, denk dan aan de omgekeerde piramide.

Veel succes met het herschrijven, indien nodig.

SEO expertise nodig ? Contacteer ons