meta description

Alles over de Meta Description

Hoe kan je een surfer vooraf duidelijk maken dat, indien hij klikt op een link in zoekresultaten, hij dan een welbepaalde webpagina mag verwachten? Wel, dat doe je via de fameuze Meta Description tag.

De meeste search engines tonen de descriptions in hun SERPs (Search Engine Result Pages) en spelen dus een belangrijke rol tot het aantal kliks dat een website ontvangt.

Voorbeeld

voorbeeld meta-description

Bovenstaande afbeelding toont de description-tag van de homepage van Online Marketing Monkey in de organische zoekresultaten van Google via 2 lijntjes tekst (zie rode kader). Het is dus een gratis advertentie die je kan schrijven over een internetpagina.

Je kan deze tag of snippet van elke internetpagina zelf terugvinden in het zogenaamde <head>-gedeelte via “Rechtermuisklik” + “Paginabron weergeven”. De tag is technisch te herkennen aan de volgende html-code:

<meta name=”description” content=”Dit is een voorbeeld van een meta description. Deze tekst wordt getoond in de zoekresultaten”>

De metadescription kan je via de back-end van een website op een webpage zetten. De tekst is dus niet te zien op de front-end van de site, maar wel in de back-end en dit voor de zoekmachines.

Description-tag

 

Belang voor SEO

  • SEO-technisch bekeken zijn meta descriptions geen ranking factor meer. In het verleden wel, maar door het misbruik op grote schaal hebben ze geen invloed meer.
  • De echte waarde ervan ligt echter in de weergave in de zoekresultaten. Hoe beter de tekst de mensen aanspreekt met commerciële incentives (geen verzendkosten, gratis testen of laagste prijzen), hoe groter de kans dat er geklikt wordt.
  • Anders gezegd: ze zijn er volledig voor de gebruiker, niet voor zoekmachine optimalisatie.
  • De tags hebben een gevoelige invloed op de Click Through Rates (CTR). Ze moeten gezien worden als een korte gratis advertentietekst die webmasters zelf kunnen schrijven om surfers aan te sporen te klikken op hun link (en niet op het resultaat van de concurrent er juist boven of onder) én om hen precies duidelijk te maken of het de informatie is waarnaar ze op zoek zijn. En hoe meer kliks, hoe groter de kans op conversie zoals orders, inschrijvingen nieuwsbrieven, prijsoffertes, etc.

Tips

  • Deze kleine advertentie paragraafjes zijn enorm belangrijk voor je clicks en bijgevolg ook voor zoekmachine marketing. Creëer voor je meta-omschrijvingen originele lijnen, die potentiële klanten echt aanspreken. Verwerk er USP’s en call-to-actions in! Geef zoekers een reden om te klikken:
    • Profiteer van onze voordelen
    • Lees het volledige artikel
    • Snel naar alle afgeprijsde artikelen
    • Vraag je gratis sample aan
    • Alle mogelijke info rond onderwerp XYZ
    • Laagste prijsgarantie
    • Geen verzendkosten
    • Interessante interviews
  • Elke individuele webpagina zou zich moeten concentreren op 1 specifieke zoekterm. Omdat de zoekopdracht in het vet wordt getoond in de zoekrankings, val je extra op. Neem dus de zoekterm op in je Meta Description.
  • Google laat in principe de meta description enkel zien indien er overeenstemming is tussen het zoekwoord van de gebruiker, de tag en de content van de internetpagina. Dus indien een URL een meta-omschrijving heeft, maar geen woorden van de zoekopdrzacht bevat, is ze niet zichtbaar. De search engine zoekt dan zelf stukjes tekst op de URL waar de zoekterm op voorkomt. Dit komt vrijwel steeds slordig over. Vermeld dus altijd je keyword in de snippet.
  • Elke internetpagina dient een unieke meta-omschrijving te krijgen. Vermijd pagina’s met dezelfde tag.
  • Vermeld helder en eerlijk wat de zoeker mag verwachten op de webpagina. Lok geen users met valse beloftes. Zo trek je misschien wel extra verkeer aan, maar die bezoekers verlaten je site toch weer meteen en dat is niet bepaald reclame voor je onderneming als eerste kennismaking.
  • Google toont tot 320 karakters en meer van jouw meta description tag in de snippet, wanneer het de zoekresultaten weergeeft in de SERP.
  • Description-tag

  • De lengte van de getoonde description-tag in de SERP’s kunnen dus langer dan de 165 karakters die vroeger de limiet vormden. Ga gerust richting die 300 karakters. Je kan meer informatie delen waardoor jouw CTR mogelijk stijgt. Het risico dat Google er een stuk afkapt en je 3 puntjes ziet opduiken, neem je er dan maar bij voor lief. Schrijf dus een kleine wervende tekstje van zo’n 300 tekens waarop je prospects zullen klikken. Een simpele tool om dit te controleren is deze website. Voor alle duidelijkheid, een spatie is ook een karakter.
  • Om te voorkomen dat een description-paragraaf wordt afgebroken, gebruik best geen niet-alfanumerieke tekens zoals & of ” of <
  • Indien er geen meta-omschrijving-tag is ingevuld, dan zal de search engine zelf een relevante paragraaf weergeven die voorkomt in de beurt van de zoekterm waarop gegoogeld werd. Nadeel is dat de tekst vaak niet echt relevant is en dat het resultaat wordt afgebroken na 160 karakters met 3 puntjes. Soms is dat een goede keuze, bijvoorbeeld voor longtailverkeer van een site met duizenden individuele producten. De search engine geeft er dan zelf 1 weer.
  • Wanneer een webpage gedeeld wordt op sociale media, kiezen zoekmachines de meta description. Is er geen, dan laten ze de eerste tekst zien die ze tegenkomen, wat veelal niet tot gewenste gebruikerservaring leidt.
  • Hoewel je soms tot wel 340 tekens hebt in de snippet om mensen te overtuigen om door te klikken, wees to the point, helder en duidelijk. Immers, deze meta-tag schrijf je NIET ter optimalisatie van de zoekmachines, maar om je potentiële klanten degelijk te informeren wat ze op de pagina die ze gaan aanklikken mogen aantreffen.
  • Hou er ook rekening mee dat Google zich niet enkel, wel integendeel, baseert op de meta descriptions tags om snippets te genereren. Google gaat steeds vaker ook rechtstreeks de content van de pagina in kwestie halen om de snippet te maken.
  • Bedenk ook dat hoe langer al snippets worden, des te minder bedrijven die nog boven de vouw verschijnen.
  • Ga na of alle pagina’s een meta description bevatten en controleer op regelmatige basis of ze nog wel up-to-date zijn. Hoe vaak zien we niet ‘geen verzendkosten’ opduiken in de omschrijving-tag, terwijl die al lang niet meer gelden. Een super handige tool hiervoor is Screaming Frog.
  • Ook een aanrader: zoek de description op in de zoekresultaten zelf, zodat je ze kan vergelijken met de concurrentie. Stel jezelf de vraag, ‘zou ik klikken op mijn resultaat of op die van de concurrent?”. Gebruik die info om je description bij te sturen.