Mobiele Apps uitsluiten

Mobiele Apps uitsluiten in AdWords

Niet tevreden over het rendement van uw AdWords Display campagnes ? Dan is de kans groot dat mobiele apps de boosdoener zijn.

Indien u bij het maken van uw Display-campagnes voldoende aandacht schenkt aan de juiste instellingen, hoeft u niets te vrezen. Twijfelt u? Lees dan verder hoe u zich hiertegen kan wapenen.

Waarom zijn Google Ads in mobiele applicaties niet wenselijk ?

Opletten

Het Display Network strekt zich uit over miljoenen websites, video’s en apps. Daarmee bereikt het maar liefst 93% van wie zich online begeeft. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Een aantal wat meer ingewikkelde optimalisaties dreigen onder de radar te blijven. De sluipmoordenaar voor uw campagnes moet gezocht worden onder de mobiele applicaties.

In tijden waar het aantal mobiele zoekopdrachten exponentieel stijgt, blijft u als adverteerder beter ver weg van bepaalde applicaties. Google plaatst uw advertenties niet alleen op voor u relevante websites (per categorie, interesse, enz.), maar ook op mobiele apps en games. En daar begint het gevaar.

Voorbeeld

Neem het volgende. U speelt een spelletje of opent een app op uw smartphone, als er plots een pop-up verschijnt. Dan zijn er drie mogelijkheden: u vindt het interessant wat verschijnt en klikt op de advertentie, u negeert of sluit deze, of, wat meestal gebeurt, u klikt per ongeluk op de advertentie in een poging om deze te sluiten.

U bent alvast niet alleen. Hieronder ziet u een screenshot van slechts enkele plaatsingen op één en hetzelfde account in de enkele maanden waarin de Display campagne liep:

Voorbeeld apps

Uitleg

Bij een eerste aanblik, zouden we nog kunnen vermoeden dat de campagne heel wat relevante kliks en waardevol verkeer naar onze site genereerde. Wanneer we wat beter kijken, verandert dit snel. Naar alle waarschijnlijkheid claimde een kleine punker de smartphone van vader of moeder en kost dit u als adverteerder nu heel wat centen. Terwijl u zo hard uw best doet om plaatsingen te targeten in het Google Display Netwerk die voor uw bedrijf renderen.

Hoe plaatsingen checken ?

Begin met het selecteren van de campagne waarvan u wilt nagaan of er irrelevante plaatsingen gebeurden vanop een mobiele app. Vervolgens klikt u op de Display Netwerk-tab en de subtab Plaatsingen eronder. Nu ziet u de plaatsingen waar uw advertenties werden getoond. Wilt u enkel de Mobiele apps zien, tik dan “mobile” in het zoekveld.

Hoe specifieke Mobiele apps uitsluiten in AdWords

Indien u enkele irrelevante plaatsingen ontdekt, kunt u deze uitsluiten van de advertentiegroep. Dit door simpelweg op het groene ‘Ingeschakeld-icoontje’ te klikken en vervolgens “Uitgesloten” te selecteren. Om deze op campagneniveau te verwijderen, vinkt u ze één voor één aan en klikt u op "Bewerken" bovenaan en " verwijderen".

Plaatsingen uitsluiten van bepaalde advertentiegroepen en campagnes:

  • Ga naar het tabblad Display Netwerk en klik boven de grafiek op + Targeting.
  • Selecteer een advertentiegroep.
  • Klik op het dropdown-menu ‘Advertentiegroepuitsluitingen toevoegen’ of ‘Campagne-uitsluitingen toevoegen’ en selecteer ‘Plaatsingen’.
  • Typ een plaatsing in het tekstvak. Geef slechts één plaatsing per regel op.
  • Klik op Sluiten en vervolgens op Opslaan.

Plaatsingen uitsluiten van meerdere campagnes

  • Klik op de link Gedeelde bibliotheek in de navigatiebalk.
  • Klik op Campagne-uitsluitingen voor plaatsingen.
  • Klik op de knop + Lijst.
  • Geef de lijst een naam en voer de plaatsingen in die u wilt uitsluiten.
  • Klik op Opslaan.
  • Selecteer de lijst die u heeft gemaakt en klik op Toepassen op campagnes.
  • Selecteer de campagnes waaraan u de uitsluitingslijst voor plaatsingen wilt toevoegen.
  • Klik op Opslaan.

Zo kunt u plaatsingen uitsluiten omdat ze niet bij uw merk passen, automatische plaatsingen, die irrelevant zijn voor uw campagne of plaatsingen waar u advertentie niet goed presteert.

Hoe alle Mobiele apps uitsluiten in AdWords

Voor heel wat bedrijven kan het interessant zijn om Mobiele apps uit te sluiten. Deze apps genereren mogelijk enkel onbedoelde en kostelijke kliks, zonder dat deze u een conversie opleveren. Om deze uit te sluiten voegt u een Plaatsing Uitsluiting voor “adsenseformobileapps.com” toe.

  • Selecteer de display campagne
  • Klik op de Display Network tab
  • Klik op de rode +exclusions knop die staat onder Campagne Uitsluitingen staat
  • Klik op de Add Campaign Exclusions drop-down menu en selecteer Plaatsingen
  • Tik adsenseformobileapps.com in de Plaatsingen veld en klik Plaatsingen toevoegen
  • Klik Opslaan
  • Dit zal ervoor zorgen dat uw advertenties niet langer in mobiele apps getoond woorden.

Voorbeeld apps

Misschien nog dit! Om er absoluut zeker van te zijn dat u alle irrelevante kliks uitsluit, ga naar Campagne-uitsluitingen. Drie van de meest gekozen opties hierbij zijn:

  1. Tragedie en conflict
  2. Kansspelen
  3. GMob-non-interstitial voor mobiele apps.

Dit garandeert u dat uw advertentie niet zal getoond worden naast gevoelige informatie of bij games waar er dan per ongeluk op uw advertentie geklikt wordt. Met deze uitsluitingen-set, zullen uw Display-campagnes gespaard blijven van onnodig verkeer en kosten.

Uitsluitingen display

Heb je vragen rond AdWords Display ? Laat het ons weten of reageer door een reactie te plaatsen onder het artikel.