mobiele websites

13 februari 2015

Het belang van mobiele websites

Slechts 8 jaar geleden introduceerde Steve Jobs de iPhone . Anno 2015 is het belang van mobiel surfen groter dan ooit tevoren. Laat het duidelijk zijn: we surfen massaal mobiel met onze iPads en Galaxy’s. Dat betekent dat ook jouw website deze mobile users op een vlotte manier moeten kunnen laten surfen. En toch zijn veel firma’s nog quasi niet bezig met deze mobiele surfers en maken de kapitale fout hiermee geen rekening te houden in hun marketingplan. Is jouw bedrijf er wel al klaar voor?

Is mobiel surfen wel belangrijk ?

Volgens de laatste cijfers van de Google Consumer barometer, surft 70% van alle Nederlanders en Belgen, naast de vaste computer, ook mobiel en dit cijfer blijft alleen maar stijgen.

Drie kwart van alle off- en online aankopen beginnen online. De potentiële klant wint meer en meer informatie op zijn mobiel apparaat in, en dit via verschillende kanalen, gaande van websites, over blogs en vergelijkingssites tot sociale media. Het is dus van belang dat alle bovenvermelde kanalen vlot mobiel toegankelijk zijn.

In je Google Analytics account onder de rubriek Doelgroep / Mobiel / Overzicht zie je wat het aandeel mobiele bezoekers voor jouw website ondertussen is. Reken eens uit hoeveel omzetverlies je lijdt als je voor dat deel geen goede website weet te tonen.

mobile

Algemeen wordt aangenomen dat het aandeel bezoekers via tablet en mobile voor de meeste websites ondertussen al ruim boven de 25% van het totaal aantal ligt.

Waarom zijn mobiele websites zo belangrijk voor zoekmachines ?

Het doel van Google is de gebruiker een zo goed mogelijk resultaat te tonen voor een bepaalde zoekopdracht. Ze willen absoluut vermijden dat een gebruiker een slechte surfervaring bij hen beleeft en nadien zou kiezen voor een andere search engine. Google houdt rekening met diverse aspecten bij de presentatie van de SERP’s:

  • wat is de locatie van de bezoeker ?
  • laat de website wel snel ?
  • is de site mobielvriendelijk ?

Wanneer jouw website niet goed geoptimaliseerd is voor bezoekers komende van tablets en smartphones, dan is dat een minpunt voor Google en zullen ze je lager ranken in de zoekresultaten.

Werkt jouw website op mobiele apparaten ?

Je kan op 2 eenvoudige manier zelf controleren of je website mobiel geschikt is.

Manier 1: via Google Webmaster Tools

Google maakt het ons gemakkelijk en stelt deze gratis check op mobielvriendelijkheid ter beschikking. Gewoon de URL ingeven en Google controleert of de website mobiel vriendelijk genoeg is. Indien niet, dan krijg je een aantal adviezen van Google om het wel te worden. Vaak erg bruikbare tips die je kunt doorgeven aan je websiteleverancier.

Is je site niet geslaagd, dan is waarschijnlijk tijd om een responsive design te overwegen. Dus een internetwebsite die zich automatisch aanpast aan het device van de bezoeker.

De zoekmachinereus beloont trouwens sinds eind 2014 websites die mobile friendly zijn in haar mobiele zoekresultaten met een label ‘Voor mobiel’, zie rode tekst in onderstaande afbeelding.

voor mobiel

Indien je site het ‘voor mobiel-label’ niet draagt en toch tussen de zoek-resultaten staat, dan weten surfers direct dat ze op een mobiel onvriendelijke internetsite terecht komen. Anders geformuleerd, de kans dat er niet op jouw link maar op deze van een concurrent wordt geklikt, wordt erdoor groter.

Manier 2: zelf testen

Surf met een smartphone naar jouw internetwebsite en test zelf: past de layout zich aan ? Hoe ziet je menubalk eruit ? Kan je gemakkelijke klikken ? Probeer iets te bestellen. Schrijf je in voor je newsletter, ect.

Bekijk je site op zo veel mogelijk verschillende soorten mobiele toestellen. Noteer per apparaat wat niet goed gaat en laat ze oplossen door je websistebouwer. Wees streng, want mobiele surfers zijn dat ook.

Meer mobiele info die je moet weten.

Google geeft verschillende SERPs voor mobiel en desktop

Indien je geen mobiele website hebt, dan scoor je minder hoog in de mobiele zoekresultaten. Terwijl het aantal mobile zoekopdrachten stijgt, zullen jouw bezoekersaantallen dalen.

Maak je mobiele site snel

Mobiele users verwachten dat een site even snel is op smartphone als op PC. Mits mobiel internet trager is dan glasvezel, vermijd je best afbeeldingen van hoge resolutie en Flash (wordt zeer slecht geladen op smartphones). Want een normale site is vaak niet gebruiksvriendelijk voor de mobiele bezoeker. En trager. De kans dat mobiele bezoekers geïrriteerd raken en vertrekken is daarom groot.

Vermijd te kleine teksten

Zorg ervoor dat je tekst leesbaar is en dat surfers niet hoeven in te zoomen op de bezochte pagina.

Plaats links niet te dicht bij elkaar

Zet hyperlinks ver genoeg uit elkaar zodat er met de vinger op kan gedrukt worden, zonder dat per ongeluk de link die er juist onder staat wordt geopend.

Niet horizontaal scrollen

Horizontaal scrollen op een smartphone en tablet wordt als erg vervelend ervaren. Te vermijden dus.

Conclusie

Onderneem vandaag nog actie opdat ook jouw website geschikt wordt voor mobiele apparaten. Wanneer jouw internetsite niet geoptimaliseerd is voor mobiel verkeer, laat je veel potentiële klanten links liggen.