Mobile first indexing - indexeren van de pagina's op basis van je mobiele website

In de zomer van 2019 kondigde Google aan dat de content van websites voortaan enkel nog geïndexeerd zal worden op basis van de mobiele website van een bedrijf. Sinds 1 juli 2019 wordt dit algemeen gedaan voor alle nieuwe websites, en in de loop van 2020 en 2021 zullen ook bestaande websites volgen. Google hoopt tegen maart 2021 volledig rond te zijn en alle webpagina’s te indexeren gebaseerd van mobile first indexing.

Benieuwd wat die mobile first indexing nu precies inhoudt en hoe je je website hierop kan voorbereiden? Lees er hier dan alles over!

Wat is mobile first indexing?

Mobile first indexing betekent dat Google de voorkeur geeft aan de mobiele versie van je website om de webpagina’s te indexeren en te rangschikken. Het is die rangschikking die bepaalt welke pagina’s het hoogst tussen de zoekresultaten eindigen, dus deze verandering is belangrijk voor elke online marketeer.

Vroeger gebruikte Google voornamelijk de desktop versie van je website om relevante content te linken aan zoekopdrachten. Aangezien tegenwoordig bijna iedereen zijn of haar smartphone gebruikt om zoekopdrachten op Google uit te voeren, heeft de zoekmachine besloten om Google bot enkel nog los te laten op mobiele websites. Zoals vermeld past Google mobile first indexing ondertussen toe op alle nieuwe websites, en bestaande websites zullen snel volgen.

Hoe jouw website controleren op mobile first indexing?

Via Google Search Console

Wil jij weten vanaf wanneer Google jouw website zal indexeren aan de hand van mobile first indexing? Geen nood, de zoekmachine geeft je een seintje wanneer het zover is. Om zeker te zijn dat je mobiele website helemaal up-to-date is wanneer het zo ver is geven wij hieronder een aantal tips. In Google Search Console kan je kijken of jouw website al omgeschakeld is  naar mobile first indexing, zoals je kan zien in de afbeelding hieronder.

In bovenstaande afbeelding kan jij bij het tabblad optimalisaties zien, hoe goed de vertoningen van je mobiele pagina’s zijn. Wanneer je rechtsboven kijkt, zie je dat de indexatie gebeurd is door de smartphonecrawler.

Door te klikken op ‘Instellingen’ binnen Search Console krijg je eveneens meteen te zien of jouw site al overgeschakeld is. Dit kan je zien in de afbeelding hieronder.

Screaming frog

Een andere manier van controle is de Log File Analyser van Screaming Frog. Aan de hand van de logfiles van je site kan je nagaan welke user agents je website crawlen. Zo zie je in onderstaande afbeelding dat Googlebot Smartphone ondertussen Google bot (desktop) aan het voorbij steken is.

user agents mfi

Hoe je mobiele website optimaliseren voor SEO?

De volgende 6 tips geven je een goed overzicht van hoe je het best je mobiele website kan optimaliseren voor mobile first indexing. Ga ermee aan de slag om ook op mobiel de beste positie tussen de zoekresultaten te behouden.

Tip 1: zorg ervoor dat Google bot toegang heeft tot je content en deze gemakkelijk kan renderen.

  • Gebruik dezelfde meta robot tags op je desktop en mobiele website. Gebruik je een andere tag op je mobiele website dan kan het zijn dat Google er niet in slaagt je webpagina’s te indexeren.
  • Maak geen gebruik van lazy-loading voor je belangrijkste content. Deze manier van werken zorgt ervoor dat je website niet onmiddellijk alle content laadt, en je website dus sneller maakt, maar het is nefast voor mobile first indexing aangezien Google bot hierdoor niet alle content kan laden.
  • Zorg dat Google je webpagina’s eenvoudig kan crawlen. Sommige webpagina’s hebben bijvoorbeeld een andere URL op je mobiele website dan op je desktop website. Daarom moet Google die mobiele URL’s net zo gemakkelijk kunnen crawlen.

Tip 2: zorg ervoor dat je content op desktop en mobiel hetzelfde is. Let wel, door een verschil in lay-out tussen je mobiele en desktop website kan Google de content alsnog anders opvatten.

  • Het is belangrijk om alle content op je desktop website ook op je mobiele website te plaatsen. Alleen zo kan je verzekeren dat al je content geïndexeerd wordt met mobile first indexing. Ga er dus niet van uit dat je minder content kan plaatsen op je mobiele website, aangezien dit zal leiden tot minder websitebezoeken, aangezien Google minder informatie van je webpagina’s kan halen.
  • Gebruik daarnaast ook duidelijke en betekenisvolle titels op je mobiele website. Zo weet Google meteen wat de inhoud van het artikel zal zijn.

Tip 3: als je structured data hebt op je website is het belangrijk dat dit voorkomt op zowel je desktop als mobiele webpagina’s.

  • Zorg ervoor dat zowel je desktop als je mobiele website dezelfde structured data hebben.
  • Zorg ervoor dat de URL’s binnen de structured data van je mobiele website geüpdatet zijn voor mobiele URL’s.

Tip 4: zorg ervoor dat de descriptive title en meta description op je desktop en mobiele website hetzelfde zijn.

Tip 5: hou rekening met waar je advertenties plaats op je website. Advertenties op mobiele websites kunnen veel storender zijn voor gebruikers, vooral wanneer ze veel plaats innemen.

Tip 6: zorg dat je visuele content voldoende geoptimaliseerd is voor mobiel. Zowel foto’s als video’s moeten eenvoudig af te spelen zijn op je mobiele website.

  • Zorg voor afbeeldingen van een goede kwaliteit, die voldoende groot zijn en een hoge resolutie hebben.
  • Gebruik enkel formats die door Google ondersteund worden.
  • Gebruik geen URL’s die wisselen wanneer de pagina afbeeldingen of video’s moet laden. Google kan deze wisselende URL’s niet efficiënt verwerken.
  • Gebruik dezelfde alt text voor je afbeeldingen en structured data voor je video’s op je desktop en mobiele website.
  • Zorg ervoor dat de afbeeldingen op je mobiele website net zo’n goede kwaliteit hebben als die op je desktop website.
  • Plaats video’s altijd op een eenvoudig te vinden positie op je website. Het kan bijvoorbeeld een negatief effect hebben wanneer gebruikers te ver moeten scrollen op je website om de video te zien.

Controle mobielvriendelijke website

Wil je na het toepassen van deze tips weten hoe mobielvriendelijk je website is? Of wil je eerst je huidige website controleren? Dan maak je best gebruik van de mobile friendly test van Google Search Console. Deze test zal je niet enkel vertellen hoe mobielvriendelijk je website is, maar geeft je daarnaast ook aan waar er nog ruimte is voor verbetering.

Nog niet alle websites worden ondertussen gerankt met mobile first indexing, maar het is wel een evolutie die niet te stoppen valt. Daarom is het belangrijk aan de slag te gaan met onze tips en je website zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Alleen zo behoud je die eerste plaats tussen de zoekresultaten van Google.