negatieve seo

27 november 2014

Negatieve SEO

Ondertussen weet iedere SEOer dat relevante, kwalitatieve backlinks essentieel zijn voor de vindbaarheid van een website. Zeker de wat kleinere ondernemingen lopen echter tegen volgend probleem aan: het onderhouden en managen van hun links. Ze hebben er veelal gewoon het personeel niet voor. Een relatief nieuw begrip dat in deze link-audits naar boven kan komen is zogenaamde Negatieve SEO.

Ter heropfrissing: het belang van backlinks

Ook na Penguin 3 blijven externe-links erg belangrijk. Slechts een grote minderheid van zeer bekende internetsites (denk aan bijvoorbeeld een Wikipedia) genereert zodanig goede content, dat andere websites spontaan er naar gaan linken. Maar dat is dus de grote minderheid. De overgrote meerderheid moeten permanent manieren bedenken om hun website en content te promoten om die o zo kostbare backlinks te verdienen, 1 van de voornaamste rankingfactoren voor zoekmachines.

Een relatieve nieuw begrip: Negatieve SEO

Iedereen die met linkmarketing bezig is, kent dergelijke promoties wel “1000 backlinks voor slechts 99 dollar”. Zoals al verschillende keren besproken: ga nooit in op dergelijke offertes. Het is nog iets van de goede oude SEO-tijd en werkte toen misschien wel. Anno 2014 worden dergelijke backlinks als gevaarlijk beschouwd en schaden ze zelfs je rankings.

De links die websites, bedoeld of niet, binnenkrijgen zijn een belangrijk aandachtspunt en zijn soms zelfs een gevolg van Negative SEO. Negatieve SEO is de tactiek waarbij iemand links van spammy-sites opzettelijk stuurt naar een andere website (bijvoorbeeld van een concurrent) met als doel de rankings van die site te verslechteren, in de hoop zo haar eigen posities te verbeteren.

Sommige betwijfelen het bestaan van negatieve SEO en argumenteren dat websites die zo gezegd erdoor geïnfecteerd werden al veel lage kwaliteits links hadden. Maar dat is precies het punt hier. Zo goed als elk internetsite heeft wel enkele lijken in de vorm van spammy links in de kast liggen zonder dat ze het zelf beseffen. Die moeten weg: verwijder elke onnatuurlijke link naar jouw internet-site.

In 2012 introduceerde Google daarvoor al de afgewezen-links-tool (disavow-tool in het Engels). Als je denkt dat jouw site wordt geschaad met lage-kwaliteits-links waarop jezelf geen controle hebt, dan kan je Google vragen er geen rekening mee te houden wanneer ze je site spideren.

Bestaat negatieve SEO eigenlijk wel ?

Als je naar de specialisten van Google, Matt Cutts en John Mueller, luistert, dan heb je de indruk dat NegSEO niet direct belangrijk is. Hierbij enkele van hun uitspraken:

  • “Google zal er alles aan doen om te verhinderen dat een concurrent jouw website Google kan beschadigen door er slechte backlinks naartoe te sturen”;
  • “Onderzoek van de klachten in verband met negatieve SEO toonde aan dat het helemaal niet daarom ging”;
  • ” If you notice bad looking links, most likely they are not going to do any harm to you. But, Google admits that they may not get things 100% correct all of the time and as such, it’s not a bad idea to disavow any spammy looking links that you see “.

Op (Amerikaanse) online martketing fora klinkt echter een heel ander verhaal. Om het zekere voor het onzeker te nemen: hoe herken je NegSeo ? Wat zijn de indicatoren om vast te stellen dat iemand je probeert te benadelen met negatieve SEO ? Hierbij een aantal:

  • grote hoeveelheden links van buitenlandse site, eindigend op exotische landextenties als .cz, .cn, .ro, ect;
  • een groot aantal backlinks van blogs vol complete nonsense, met teksten zonder enige logica;
  • externe-links komende van goksites, sexsites, farmasites, …

Manage je backlinks !

De invloed van links in de SERPs is nog altijd groot. Zoekmachines zijn ondertussen in staat het onderscheid te zien tussen goede en slechte back-links. Elke webmaster, en zeker deze van KMO’s , moet regelmatig de backlinks van zijn website preventief controleren en opschonen waar nodig. Zo verkom je veel grote problemen in de toekomst.

opensiteexplorer

Er zijn verschillend emanieren om aan backlink-audit te doen. Je kan het automatisch doen ofwel manueel. Onze ervaring leert dat manuele controles nog steeds de betrouwbaarste manier is. Daarvoor kan je beroep doen op volgende tools:

Sorteer & controleer & manage de links, bijvoorbeeld in Excel. We adviseren deze audit minimaal eens per maand te doen. Door je externe-links regelmatig te controleren, ontdek je automatisch vreemde zaken.

Samenvattend

Het is niet zo evident om negatieve SEO volledig correct te kunnen inschatten. Aan de kant zegt Google “Maak je maar niet al te veel zorgen “, maar anderzijds zegt het ook “Het is echter geen slecht idee om slechte links via de diavow-tool kenbaar te maken.” Hoe dan ook, voer minimaal 1 x per maand een backlink audit uit. Daarnaast, as always, zorg voor ijzersterke content .