Niche zoekwoorden

niche zoekwoorden

Ondernemers weten het maar al te goed: ze opereren niet alleen in deze wereld. Hevige concurrentie heerst quasi in elke sector. Als je website actief is in sectoren als mode, immobiliën, vacatures of farmacie, dan weet je dat je het moet opnemen tegen zware concurrenten met een enorme online aanwezigheid: websites met ontelbare webpagina’s, tienduizenden Facebook fans, duizenden hoge kwaliteit backlinks, email-databases om jaloers op te worden, etc.

Op korte termijn is het eigenlijk zinloos voor een startende website om de strijd aan te binden op algemene, populaire zoekwoorden. Denk hierbij aan algemeen keywords genre “dames schoenen”, “huis kopen Gent”, “vacature sales manager”, enz. Die zijn al lang ingenomen zijn door sites als Zalando, Immoweb en Indeed. Het is gewoon zeer moeilijk zijn om snel in de top 10 van Google te komen voor dergelijke zoektermen. We zeggen niet dat het onmogelijk is, maar het zal een buitenproportionele hoeveelheid aan tijd en budget vragen vooraleer die generieke zoektermen geld gaan opleveren. Tijd en budget waarover zeker een startende kleine firma normaal gezien niet beschikt.

Is er dan geen hoop voor dergelijke kleine websites?

Toch wel: niche zoekwoorden!

 

niche zoekwoorden

 

Wat zijn niche zoekwoorden?

Niche zoekwoorden zijn zeer specifieke zoekwoorden die typisch zijn voor een bepaalde doelgroep of sector. Het zijn in de regel long tail keywords die bestaan uit meerdere woorden. Niche zoekwoorden kennen normaliter een veel lager zoekvolume dan algemene keywords. Maar zorgen er wel voor dat echt geïnteresseerd online verkeer op je website komen.  

Het is dus belangrijk je website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche termen en minder op algemene termen. Zeker als je pas met een nieuwe product of dienst start en opereert in een concurrerende markt.

Long tail keywords: voordelen

De lokale sportzaak in het voorbeeld van hierboven moet zich niet focussen op de populaire zoekwoorden, maar op niche zoekwoorden. In elke bedrijfstak bestaan er specifieke niche zoekwoorden. Uiteraard wordt er minder gezocht op deze niche termen, maar ook de online concurrentie is veel minder groot. En het mooie aan niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze gebruiken. Immers, hoe gedetailleerder een zoekopdracht, hoe meer interesse de zoeker er voor heeft, hoe groter de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst & product te overwegen.

Bovendien is de kans veel groter dat je verschijnt met niche zoekwoorden in ChatGPT & Bing & Bard.

Niche zoekwoorden ChatGPT

Dit zijn dus de voordelen van niche zoekwoorden

  1. Minder online concurrentie
  2. Bezoekers van hogere kwaliteit (lees: echt geïnteresseerde surfers)
  3. Betere conversie
  4. Verkeer uit AI SEO

Terug naar onze kleine, lokale sportwinkel. Stel dat het zich vooral wil richten op fietskleding in de regio Brugge. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekwoord “sportkleding”, kan het zich veel beter concentreren op niche zoekwoorden als:

  • winter fietskleding Brugge
  • fietsbroeken dames grote maat
  • fietsschoenen voor brede voeten

Met de juiste SEO aanpak zal het véél gemakkelijker gaan om deze niche zoekwoorden snel hoog te laten scoren in de zoekmachines.

Het is dus beter in de top 10 te staan voor gespecialiseerde long tail zoekwoorden, dan op pagina acht voor een algemene “bigshot” zoekterm.

Strijd om populaire zoektermen opgegeven ?

Betekent dit nu dat je niet kan winnen van die gereputeerde websites met hun aanzienlijke online aanwezigheid voor de echt interessante zoektermen met hoge zoekvolumes ? Dat je de strijd opgeeft en je gewonnen geeft ?

Integendeel !

Door te concentreren op die niche zoekwoorden gaat je juist op termijn nog meer bezoekers naar je website halen. Immers, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een veel hoger koop potentieel. Ze hebben sneller het gevoel een echte specialist gevonden te hebben.

Uiteraard houdt niets je tegen om tegelijkertijd ook energie te steken in meer algemene zoekwoorden. Zie die als een investering op middellange termijn. Ondertussen zullen de niche zoektermen op korte termijn voor traffic op je website zorgen.

Niche zoekwoorden: hoe vinden ?

Zoekwoorden onderzoek helpt je de juiste keywords voor jouw sector te ontdekken. Via de Google keyword planner kan je in detail analyseren welke de algemene zoekwoorden zijn en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste keyword in en klik op de tab “zoekwoordideeën” . In de kolommen “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” en “Concurrentie” krijgt je al snel een idee waar opportuniteiten voor niche zoektermen liggen.

google keywordplanner

Besluit

Het is beter in de top 10 van Google te staan voor niche zoekwoorden met lagere zoekvolumes, dan op positie 86 voor populaire algemene zoektermen. Niet alleen zal dit op korte termijn je SEO ten goede komen, maar ook je verkoop.

Ook interessant om lezen

Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?