Welke invloed heeft https op SEO?

https

Https, je hebt het waarschijnlijk al eens gezien als je op een website komt. Maar weet je wel wat het is? In deze blog gaan we dieper in op wat het is, wat de voor- en nadelen ervan zijn en welke stappen je best neemt om dit te implementeren.

Wat is https?

HTTPS staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure en is de veilige variant van HTTP. Je herkent https-pagina’s aan de extra S in het webadres en het slotje in de browser. Het wordt onder meer gebruikt om betalingen op een webshop veilig te laten verlopen, voor onder andere banking, webmail en webshops.

Wat heb je nodig om HTTPS te gebruiken?

Om een internetsite van HTTP naar HTTPS te laten switchen, moet je een SSL certificaat installeren. SSL is de afkorting van Secure Sockets Layer en is het protocol om de verbinding zelf te encrypteren.

Hoe werkt het?

Normaal http-verkeer is niet geëncrypteerd. De browser-data kan door de betrokken servers gewoon uitgelezen worden. Met https kan je data beschermen. Deze wordt afgeschermd voor derde partijen. Enkel de surfer en de bezochte website begrijpt deze informatie.

Https is dus veiliger omdat hierbij, in tegenstelling tot http, alle data-communicatie tussen 2 computers steeds geverifieerd en versleuteld is. Verificatie is van belang om te kunnen controleren of iemand op de echte site van een firma aan te surfen is. Die verificatie gebeurt met behulp van certificaten, die enkel maar door bevoegde instanties kunnen worden uitgegeven. Vervalsing is hierdoor quasi onmogelijk. Versleuteling betekent dat informatie onleesbaar is zonder de sleutel, die enkel maar “verzender” en de “ontvanger” kennen. Dus als iemand typt “ik speel graag tennis ” zal dat bijvoorbeeld verstuurd worden als “dguygfieruàbjejf15edzadaf”.

een voorbeeld:

  • een beveiligde URL: https://www.website.com
  • een niet-beveiligde URL: http://www.website.com

Voordelen van https

1. SEO boost

Google wil websites overtuigen om voortaan https te hanteren voor de communicatie tussen de webserver en bezoekers. Concreet krijgen webpagina’s van sites die gebruik maken van https een positieve SEO boost. Met die nuance dat het een lichtgewicht boost is : het heeft betrekking op minder dan 1% van alle zoekresultaten.

2. Meer referring data

Wanneer bezoekers van een https-beveiligde-site (= de referring site) naar een normale http-website surfen, dan wordt dit verkeer in Analytics weergegeven als ” Direct “. Dit komt omdat je van een beveiligde naar een niet-beveiligde verbinding gaat, waardoor dus de encryptie verbroken wordt. Dit kan een probleem vormen omdat je dan niet weet waar bezoekers precies vandaan komen.

Ter info: bij “https-naar-https” en “http-naar-https” is er geen probleem en blijft de referring data intact. Dus, indien alle zoekmachines en websites https zouden zijn en jouw site niet, dan zie je geen referring data meer in analytics. De oplossing : implementeer https.

3. Veiliger & meer privacy meer vertrouwen

Https is niet alleen voor webpagina’s ter bescherming van persoonsgebonden gegevens & wachtwoorden. Ook gewone websites hebben er voordeel bij. Het biedt meer protectie aan haar bezoekers, onder andere door alle info (zoals browse-geschiedenis, adres- en betaalgegevens of URLs) te encrypteren. Je kan surfers garanderen dat de site werkelijk is wie ze beweert te zijn en dat alle data geëncrypteerd wordt verstuurd. Surfers die zien dat wanneer een SSL-internetsite beveiligd is, zullen er ook automatisch meer vertrouwen in hebben.

SSL-Https, een ranking factor?

Google heeft zelf aangegeven in 2014 dat een https een ranking factor is. Het zal misschien niet een heel groot effect hebben binnen de SEO maar toch zal het je helpen om beter te scoren binnen de zoekresultaten. Sinds 2018 krijgen bezoekers ook een melding als ze een niet https website komen, bovenaan verschijnt er een melding met de tekst: niet beveiligd. Het kan dus zijn dat sommige gebruikers de pagina verlaten omdat ze zien dat de website niet beveiligd is. Het is daarom zeker aangeraden om https te implementeren.

Nadelen ?

  • een SSL certificaat kost geld; afhankelijk van de graad van beveiliging ligt de prijs tussen de 25 en 150 euro per jaar en per site. Daarnaast moet je eveneens rekening houden met de implemantatiekosten, waar we verder meer over vertellen.
  • tijdens de overzetting kunnen er fouten gemaakt worden, die het surfgedrag nadelig kunnen beïnvloeden
  • na de switch bestaat de kans dat sommige plugins niet meer correct werken
  • indien de migratie niet helemaal juist verloopt, kan de sitesnelheid iets trager worden

Het kan zijn dat bepaalde delen van een website geblokkeerd zijn doordat er data opgehaald is via een onbeveiligde verbinding. De oorzaak hiervan kan bijvoorbeeld een plugin zijn.

Technische aandachtspunten

Bij een switch van http naar https komen best wel veel technisch aspecten bij kijken.

  • 301-redirects dienen te worden uitgevoerd. Dit om zoekmachines en bezoekers duidelijk te maken dat je URLs zijn veranderd. Het veranderen van http naar https betekent eigenlijk dat alle bestaande URL’s worden vervangen door volledig nieuwe, eigenlijk zoals bij een nieuwe website.
  • Het kan ook gevolgen hebben voor je robots.txt en canonieke tags. Door de implementatie van https kan het zijn dat er fouten aanwezig zijn. Dupliceer daarom de robots.txt en upload het naar de nieuwe https versie.
  • Controleer voor alle bekende browsers of je https-pagina’s geen foutmeldingen veroorzaken. Dit schrikt surfers af en is zeer nefast voor je conversies.
  • Vergeet je linkpartners niet op de hoogte te brengen. Anders blijven ze linken naar de oude http-pagina’s. Je kan dit grotendeels opvangen met redirects.
  • Https-websites zouden een tragere laadsnelheid hebben. Immers, het vereist extra communicatie tussen servers, waardoor zeker al trage websites nog trager worden. De beslissing van Google om secure-http als rankingfactor te gebruiken, lijkt hiermee op eerste zicht tegenstrijdig met de rankingfactor snelheid, zeker voor mobiel verkeer. Ondertussen is echter de techniek verder verbeterd en met de juiste instellingen is de https-vertraging nu vrij beperkt.
  • Kies het juiste SSL certificaat. Een SSL certificaat kost geld. De kosten zijn vervolgens afhankelijk van het type certificaat en de mate van beveiliging, maar je bent al snel jaarlijks zo’n 100 euro per certificaat kwijt.

Checklist

  • Heb je een volledige back-up gemaakt?
  • Welk https/ssl-certificaat is correct voor mijn website?
  • Zijn de interne sitelinks aangepast?.
  • Zijn de 301-redirect bestaande http-URL’s aangepast naar nieuwe-https?
  • Heb ik alle Google Analytics + Webmaster-Tools instellingen gecheckt?
  • Is de robots.txt + sitemap aangepast?
  • Is elk aspect van je website (https) gebruikt? Afbeeldingen, content, widgets, java script, ect.
  • Heb ik de Fetch tool van Google gebruikt?
  • Is alles grondig getest?

Huidig aantal https-sites

Volgens de laatste statistieken van trendwatcher BuiltWith heeft ongeveer 81% van de top 10.000 websites ondertussen SSL, voor de top 100.000 is dat 75%. Voor de top 1.000.000 zakt het percentage naar 65% (cijfers voor november 2021). We nemen even de grafiek erbij:

We zien meteen een stijgende lijn voor de top 1M. Meer en meer bedrijven hechten er belang aan om te investeren in een https. In het laatste jaar zien we een lichte daling. Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat veel organisaties minder budget hebben door de coronacrisis. Voor 100k zien we een kleine stijging en bij 10k niets omdat dit zeer beperkt is. Uit deze grafiek kunnen we concluderen dat meer en meer bedrijven https toepassen op hun website.

Besluit

Het https-verhaal is niet zoals andere ranking factoren. Het is eigenlijk best wel complex, niet zonder risico en niet kosteloos. Het moet afgewogen worden tegen een mogelijke kleine SEO verbetering, verhoogde bescherming van sitebezoekers en betere referring info.

Dus veranderen naar https of niet ? Ons advies: absoluut. Tracht er asap werk van te maken. Het speelt een belangrijke SEO rol en is anno 2021 de facto de standaard-default geworden. Laat je wel best begeleiden door een SEO-expert om verlies aan organisch verkeer tot een minimum te beperken.

Weet je niet goed hoe je met SEO moet beginnen?