Google Pagerank

PageRank, dead or alive?

Google PageRank of PR, de meeste online marketeers kennen de term nog wel. De PR is dat groene icoontje in de Google-toolbar die aangeeft hoe populair een webpagina is. Maar … bestaat PageRank eigenlijk nog wel ?

Korte geschiedenis

Larry Page, oprichter van Google is de uitvinder van de PageRank. Hij bedacht al in 1996 dat Google Inc. webpagina’s niet alleen op relevantie moest gaan beoordelen, maar ook op populariteit. Om te meten hoe populair een webpage was, baseerde hij zich op het aantal backlinks die een URL had.

Je kan die backlinks eigenlijk het best te vergelijken met “mond- tot mond reclame”. Het octrooi van PageRank ligt bij Stanford University, de universiteit waar Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin in 1998 samen aan studeerden. Het maakt uiteindelijk van “the Big G” de belangrijkste zoekmachine ter wereld.

Wat is ook al weer ?

PR is de numerieke waarde die Google toekent aan elke individuele pagina. Een externe link van één pagina naar de andere pagina staat voor +1 op de PageRank waarde. Echter is niet elke link van dezelfde waarde: de ene link is waardevoller dan de ander afhankelijk van de content van beide pagina’s.

De ranking was logaritmisch samengesteld, wat betekent dat iedere stap naar boven steeds moeilijker wordt. De hoogst mogelijke PR is 10, de laagste 0. Zo heeft google.com een score van 10, ebay.com een 9 enz. De aller populairste websites zitten in de PR-range van 8 tot 10, bovengemiddeld zit tussen 6-7, gemiddeld tussen 3-5, en de zwakkere tussen 0 en 2. Het was vooral gekend als extensie in diverse browsers.

De afgelopen jaren is de PageRank steeds minder belangrijk geworden voor Google. Het ging al mis in het jaar 2000 toen het de “Toolbar for Internet Explorer” lanceerde. Hierbij was het mogelijk om van iedere bezochte pagina de PageRank te zien doormiddel van de “PageRankViewer”. De meeste Google gebruikers maakten natuurlijk nooit gebruik van de PageRank viewer, terwijl de insteek van Google was om te laten zien aan willekeurige bezoekers hoe kwalitatief goed de content op de bezochte website was. Er was echter een kleine groep die misbruik maakten van de PageRank door “PageRank-boosters” te verkopen. De groep SEO’ers konden precies zien hoe de pagina ervoor stond volgens Google. Gelukkig was de Google PageRank destijds maar één van de middelen die het gebruikte om websites te beoordelen en eventueel hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

Links, Links, Links

Externe backlinks zorgden voor een hogere PageRank-waarde, waardoor echter ook de verkoop van links explodeerde. Complete linkbuilding websites schoten als paddestoelen uit de grond en er werd grof geld betaald om meer externe-links te verkrijgen. Echter heeft Google deze netwerken van linkbuilding gepositioneerd in het “Democratische karakter van het web” waardoor alleen relevante links als waardevol werden beschouwd voor de indicator. Bekende linkbuilding netwerken zoals bijvoorbeeld “Searchking” kregen penalties en grote hoeveelheden backlinks werden verwijderd. Searchking ging hiertegen in beroep en spande een rechtzaak aan tegen Google, welke trouwens werd verloren door Searchking. Dit was echter niet het eind van de linkbuilding-firma’s. Ze bleven komen en gaan : wanneer er één ten onder ging, stond de volgende alweer klaar.

Spam links

Het volgende probleem waar Google mee te maken kreeg, waren zogenaamde Spam links. Websites begonnen massaal overal links te droppen: in blogs, forums, reviews en noem maar op. Het werd een zo’n groot probleem dat Google wel met een oplossing moest komen. Daarom werd in 2005 de “Nofollow” tag ontwikkeld. Deze tag moest ervoor zorgen dat links niet werden opgenomen in de PageRank van pagina’s.

Helaas was de Nofollow-tag niet waterdicht. Goedkope programma’s zorgden er nog steeds voor dat blogs en forums vol werden gespamd met links. De PR was zogezegd gered omdat ze er voor de buitenwereld “iets” aan hadden gedaan.

Een interessante aanvullende kijk hierover is deze van Matt Cutts, hoofd Spam van Google. In 2009 zei hij al dat uitstekende webcontent automatisch backlinks gaan ontvangen.

Bestaat de PageRank eigenlijk nog wel ?

  • Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn, bestaat de Google-indicator alleen nog voor intern Google gebruik.
  • Voor de rest van de wereld is ze verdwenen. Zo werd Google Pagerank al verwijderd uit de Webmaster tool in 2009.
  • Sinds 2006 werd de PageRank structureel minder geactualiseerd, wat bevestigd wordt door MySiteAuditor, zie afbeelding hieronder.
    PR Updates
  • PR is nooit toegevoegd in Chrome. De enige manier om het in Chrome te krijgen is door de extensie te downloaden …
  • Matt Cutts tweette in 2013 als antwoord op een gestelde vraag over wanneer er een nieuwe update komt: “I would be surprised if that happened.”
  • In 2013 was het al 10 maanden aaneengesloten niet meer geupdate. Wat erg lang was in vergelijking tot voorgaande jaren, waarbij het elke 3 á 4 maanden werd geupdate.
  • Op 6 december 2013 was dan ook de laatste actualisering.
  • In maart 2016 heeft Google aangekondigd dat PageRank officieel van de baan was. Er komen dus geen nieuwe updates meer, de indicator is alleen nog intern beschikbaar voor Google.
  • Voor de buitenwereld is PageRank dus “Dead” .

Alternatieven

  1. Als goed alternatief voor de PageRank adviseren we bij Online Marketing Monkey de Moz Domain Authority. Deze kan je eenvoudig downloaden via deze link. De DA is een score van 1 tot 100. Hoe hoger de Domain authority, hoe groter de kans dat een website hoger zal ranken in de zoekresultaten.
  2. Andere tools zijn Majectic en haar TrustFlow. Of Ahrefs en URL Rank.

Samenvattend

Pagerank heeft definitief afgedaan. Misschien maar goed ook, want de PR-score bracht met zich mee dat internetsites zich teveel concentreerden op het verkrijgen van backlinks, waardoor de aandacht voor sterke site-content naar de achtergrond verschoof.