Pagerank

PageRank, dead or alive?

De PageRank of PR, de meeste online marketeers kennen hem wel. De PR is het groene icoontje in de Google-toolbar die aangeeft hoe populair een webpagina is. Larry Page, oprichter van Google en uitvinder van de PageRank, bedacht in 1996 dat Google Inc. webpagina’s niet alleen op relevantie moest gaan beoordelen, maar ook op populariteit. Om te meten hoe populair een webpage was, baseerde hij zich op het aantal backlinks die een pagina had, eigenlijk het best te vergelijken met “mond- tot mond reclame”. Het octrooi van PageRank ligt bij Stanford University, de universiteit waar Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin in 1998 samen aan studeerden.

Wat is ook al weer ?

PR is de nummerieke waarde die Google toekent aan elke individuele pagina. Een externe link van één pagina naar de andere pagina staat voor +1 op de PageRank waarde. Echter is niet elke link van dezelfde waarde: de ene link is waardevoller dan de ander afhankelijk van de content van beide pagina’s.

De ranking was logaritmisch samengesteld, wat betekent dat iedere stap naar boven steeds moeilijker wordt. De hoogst mogelijke PR is 10, de laagste 0. Zo heeft google.com een score van 10, ebay.com een 9 enz. De aller populairste site zitten in de PR-range van 8 tot 10, bovengemiddeld zit tussen 6-7, gemiddeld tussen 3-5, en onder gemiddeld tussen 0 en 2.

De afgelopen jaren is de PageRank steeds minder belangrijk geworden voor Google. Het ging mis in het jaar 2000 toen het de “Toolbar for Internet Explorer” lanceerde. Hierbij was het mogelijk om van iedere bezochte pagina de PageRank te zien doormiddel van de “PageRankViewer”. De meeste Google gebruikers maakten natuurlijk nooit gebruik van de PageRank viewer, terwijl de insteek van Google was om te laten zien aan willekeurige bezoekers hoe kwalitatief goed de content op de bezochte website was. Echter was er een kleine groep die misbruik maakten van de PageRank door “PageRank-boosters” te verkopen. De groep SEO’ers konden precies via een cijfer zien hoe de pagina ervoor stond volgens Google. Gelukkig was de PageRank destijds maar één van de middelen die Google gebruikte om websites te beoordelen en eventueel hoger te plaatsen in de zoekresultaten.

Links, Links, Links

Externe backlinks zorgden voor een hogere PageRank-waarde, waardoor echter ook de verkoop van links explodeerde. Complete linkbuilding websites schoten als paddestoelen uit de grond en er werd grof geld betaald om meer externe-links te verkrijgen. Echter heeft Google deze netwerken van linkbuilding gepositioneerd in het “Democratische karakter van het web” waardoor alleen relevante links als waardevol werden beschouwd voor de indicator. Bekende linkbuilding netwerken zoals bijvoorbeeld “Searchking” kregen penalties en grote hoeveelheden backlinks werden verwijderd. Searchking ging hiertegen in beroep en spande een rechtzaak aan tegen Google, welke trouwens werd verloren door Searchking. Dit was echter niet het eind van de linkbuilding-firma’s. Ze bleven komen en gaan : wanneer er één ten onder ging, stond de volgende alweer klaar.

Spam links

Het volgende probleem waar Google mee te maken kreeg, waren zogenaamde Spam links. Websites begonnen massaal overal links te droppen: in blogs, forums, reviews en noem maar op. Het werd een zo’n groot probleem dat Google wel met een oplossing moest komen. Daarom werd in 2005 de “Nofollow” tag ontwikkeld. Deze tag moest ervoor zorgen dat links niet werden opgenomen in de PageRank van pagina’s.

Helaas was de Nofollow-tag niet waterdicht. Goedkope programma’s zorgden er nog steeds voor dat blogs en forums vol werden gespamd met links. De PR was zogezegd gered omdat ze er voor de buitenwereld “iets” aan hadden gedaan.

Een interessante aanvullende kijk hierover is deze van Matt Cutts, hoofd Spam van Google. In 2009 zei hij al dat uitstekende webcontent automatisch backlinks gaan ontvangen.

Bestaat het nog ?

  • Hoewel de meningen hierover verdeeld zijn, bestaat de Google-indicator alleen nog voor intern Google gebruik. Voor de rest van de wereld verdwijnt factor steeds meer. Zo werd hij verwijdert uit de Webmaster tool in 2009.
  • Sinds 2006 werd de PageRank structureel minder geupdate, dit werd opgevolgd door MySiteAuditor, zie afbeelding hieronderPR Updates
  • PR is nooit toegevoegd in Chrome. De enige manier om het in Chrome te krijgen is door de extentie te downloaden …
  • Matt Cutts tweette in 2013 als antwoord op een gestelde vraag over wanneer er een nieuwe update komt: “I would be surprised if that happened.”
  • In 2013 was het al 10 maanden aaneengesloten niet meer geupdate. Wat erg lang was in vergelijking tot voorgaande jaren, waarbij het elke 3 á 4 maanden werd geupdate.
  • Op 6 december 2013 was dan ook de laatste actualisering.
  • In maart 2016 heeft Google aangekondigd dat PageRank officieel van de baan was. Er komen dus geen nieuwe updates meer, de indicator is alleen nog intern beschikbaar voor Google.
  • Voor de buitenwereld is PageRank dus “Dead” .

Samenvattend

Pagerank heeft nu definitief afgedaan. Misschien maar goed ook, want de PR-score bracht met zich mee dat internetsites zich teveel concentreerden op het verkrijgen van backlinks, waardoor de aandacht voor sterke site-content op de achtergrond kwam.