People Also Ask

People Also Ask of afgekort PAA zie je in de organische zoekresultaten bij veel Engelstalige zoekopdrachten enkele vragen tevoorschijn komen, die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Bovenaan dit vak staat er People Also Ask. Dit is een soort featured snippet. 

Dit zijn vragen die de zoekmachine probeert te beantwoorden in enkele zinnen, in plaats van jou naar een volledige website toe te sturen. Het kan jouw website dus meer verkeer opleveren als je hierin uitgelicht wordt. Het is een extra Google Serp functie. 

Hoe ziet People Also Ask eruit? 

In het Nederlands zien we soms tevoorschijn komen, mensen vragen ook. Maar dit gebeurt niet zo vaak. Meestal zal er People Also Ask tevoorschijn komen. Wanneer je een vraag in dit vak aanklikt, komt er een verkort antwoord tevoorschijn. Dit antwoordt wordt van een website overgenomen. Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als een featured snippetOp het moment dat je een vraag aangeklikt hebt, komen er onderaan terug 2 nieuwe vragen tevoorschijn. Dit gaat zo continu door, zodat je meerdere nieuwe ideeën kan opdoen of totdat je dus het gewenste antwoord te zien krijgt. 

Het grote voordeel dat PAA oplevert, is dat jouw pagina helemaal niet in de top 10 hoeft te staan van de originele zoekopdracht. De vragen zijn als het ware long tail keywords. Hierdoor is het dus makkelijker om in aanmerking te komen voor de zoekopdracht. Soms kan je zelf gewoon de vraag als een koptekst aan je pagina toevoegen en komt het antwoord als een gewone paragraaf.

Het probleem met People Also Ask 

Een populaire featured snippet overnemen van een concurrent kan een lastige taak zijn. En dit geldt eigenlijk ook voor people also ask. Waar weinig mensen denken is dat dit ook weer een gedeelte wegneemt van de organische zoekresultatenWant de zoekopdracht geeft eerst een rijtje met advertenties weer, daarna pas de featured snippet, dan volgt de PAA en als laatste volgen de organische zoekresultaten. 

Het kan soms lastig zijn om een hogere positie in de organische zoekresultaten te bemachtigen. Daarom kan het soms interessanter zijn om je tijd te besteden aan het optimaliseren van je PAA en featured snippet. Omdat dit vaak long-tail zoekwoorden zijn, hoef je dus geen uitgebreide tekst van 5000 woorden en backlinks te voorzien. Eenvoudig optimaliseren voor een vraag en het antwoord, kan er al voor zorgen dat er al een hogere zichtbaarheid is in de PAA. 

Hoe vind je populaire vragen en hoe optimaliseer je PAA

  1. Vind pagina’s die veel trefwoorden bevatten
  2. Haal de zoekwoordranglijst uit
  3. Schrap de PAA-vragen 
  4. Zoek naar populaire vragen 
  5. Bekijk dat de u niet al de bron bent 
  6. Controleer of u in aanmerking komt voor de rang. 
  7. Optimaliseer uw pagina. 

Begin met het bestuderen van de concurrentie en soortgelijke pagina’s. Als zijn een uitgelicht antwoord hebben, bekijk dan zeker ook deze pagina. Staat in het antwoord een opsomming, simpele tekst? Zorg er dan voor dat dit bij jou ook zo is. 

Enkele tips voor het optimaliseren:

  • Bekijk of de PAA boven of onder de organische zoekresultaten staan. Als deze onderaan staan, is het niet interessant om je hierop te richten. 
  • Gebruik een opmaak met een duidelijke vraag en antwoord structuur. Dus een vraag die direct boven het antwoord staat. 
  • Gebruik relevante woorden. Deze staan meestal vetgedrukt in het antwoord. 
  • Wat ook kan helpen, maar zeker niet noodzakelijk is: Q&A-schema. 

Is het de moeite waard om te optimaliseren? 

Er zijn momenteel weinig gegevens beschikbaar over hoe gebruikers communiceren met en klik op de bronnen in de PAA-box. Dat komt omdat Google deze gegevens niet in de Google Search Console laat zien. En er dus geen betrouwbare bron is.  Hieronder een paar dingen die wel belangrijk zijn om te onthouden: 

  1. Google toont vaak dezelfde vraag in de PAA-box. Omdat hij dus telkens het antwoord uit dezelfde bron haalt, is het vaak eenvoudiger om op zoek te gaan naar de trefwoorden met een hoog gecombineerd zoekvolumes. 
  2. Google kan één enkele pagina gebruiken als bron voor meerdere antwoorden. Wanneer uw pagina informatie en antwoord bevat op veel gestelde vragen. Hierdoor kunnen vertoningen en klikken naar uw website snel toenemen. 

Nog enkele belangrijke zaken om rekening mee te houden.

  1. PAA-boxen kunnen in verschillende SERP-posities verschijnen.
    In tegenstelling tot bij de aanbevolen fragmenten, die meestal als eerste of tweede in de zoekresultaten verschijnen, verschijnt de PAA-box willekeurig op elke mogelijke positie. Dit kan zelfs zijn dat deze niet op de eerste pagina tevoorschijn komt.
  2. PAA-vragen zijn oneindig
    Wanneer u de box uitvouwt, komen er meer vragen tevoorschijn. Het doorklikken naar verdere vragen lijkt oneindig te zijn.
  3. PAA -antwoordformaten variëren
    Net als bij de uitgelichte fragmenten zijn antwoorden op gerelateerde vragen in de PAA-boxen in verschillende formaten beschikbaar. Alinea’s lijsten en tabellen zijn de meest voorkomende maar er verschijnen ook regelmatig video’s.
  4. PAA-vragen geven vaak hetzelfde antwoord.
    Hoewel dezelfde vragen vaak in PAA-vakken verschijnen bij verschillende zoekopdrachten, ziet het ernaar dat Google vaak dezelfde bron gebruikt voor het antwoord.

Het is dus duidelijk dat verkeer niet alles is. Als er 50 of 100 extra klikken zijn naar je pagina met een hoge conversieratio of waarde per bezoeker, kunt u uw bedrijfsresultaten aanzienlijk verbeteren.
Optimaliseren voor PAA-boxen kan dus de moeite waard zijn voor pagina’s met veel verkeer op pagina ’s die een hoge waarde voor het bedrijf hebben. 

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.