Betekenis SEO-term reciprocal link

Reciprocal link

Een reciprocal link, ook wel een wederkerige link in het Nederlands, is een link die gebruikt wordt wanneer er een linkuitwisseling plaatsvindt. Dit is meestal het geval om de SEO en autoriteit van de website te verbeteren. Je linkt dus als het ware naar elkaar.

Een reciprocal link klinkt misschien onbetrouwbaar maar dit hangt natuurlijk af van hoe vaak je hiervan gebruik maakt. Als je naar een andere website linkt, dan kan deze website kiezen om terug te linken.

Reciprocal link en SEO

Zijn wederkerige links wel goed voor je SEO? Als je je autoriteit en je Google rankings wilt laten groeien dan is het belangrijk om je te concentreren op minder riskante strategieën en tactieken.

Linkbuilding moet er namelijk vooral voor zorgen dat de ervaring van je klant op de website verbeterd. Richt je dus niet op je ranking en je linkprofiel maar zorg ervoor dat je lezers waarde te zien krijgen. Het is belangrijk om externe links op je website te plaatsen, maar ze mogen niet de drijvende kracht van je website zijn.

Je SEO verbeteren

Probeer te linken naar kwalitatieve websites die de inhoud verbeteren voor je lezers. Content is king, en blijft king. Je moet consequent originele en waardevolle content aan je lezers bezorgen. Hierdoor wordt je website alleen maar beter. Als je linkt naar kwalitatieve content, dan kan je je website profileren als een betrouwbare bron. Linkt de andere website weer naar je terug? Dan beschouwt Google dit als een bonus en is je inhoud dus zeer belangrijk. Probeer steeds een link uit te wisselen met een website met een hoge autoriteit.

Als u om wederkerigheid gaat vragen, controleer dan de SEO-metriek van de site om er zeker van te zijn dat u links uitwisselt met een website met een hoge autoriteit.

Wil je een linkruil nastreven? Dan raden we je aan de volgende zaken te overwegen:

  • Kan de externe website het verkeer naar je website verbeteren?
  • Is de inhoud op de andere website gerelateerd aan je eigen niche?
  • Is het merk of het bedrijf een directe concurrent?

4 manieren om je SEO te schaden met reciprocal links

Er zijn enkele voordelen aan reciprocal links maar als je ze verkeerd gebruikt dan kan het je autoriteit en Google rankings beschadigen. Hieronder leggen we je 4 manieren uit hoe je je SEO kan beschadigen

  • Google penalty‘s: ze zijn tegen de richtlijnen van de Google webmasters. Misbruik je de backlinks om de organische zoekresultaten te manipuleren? Dan loop je het risico om gestraft te worden door Google.
  • Afname van autoriteit en rankings: link je naar relevante content? Dan krijg je waarschijnlijk te maken met lagere autoriteit en rankings. Zorg dus steeds dat de content relevant is.
  • SEO verbeteren voor directe concurrentie: wanneer je linkt naar websites met dezelfde zoekwoorden als jou, dan is de kans lager op een reciprocal link. De SEO van je concurrent verbeterd maar niet die van jou.
  • Verlies van vertrouwen: door te veel 1 op 1 links aan te maken zorg je ervoor dat de zoekmachines het vertrouwen in je verliezen.

Ontdek meer SEO-termen!

SEO quiz

Hoe sterk is jouw SEO-kennis?

Blog

Volg de online marketing trends op de voet.

Gratis SEO scan

Vraag een gratis SEO scan van je website aan.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.