Resultaten van linkbuilding

Linkbuilding als proces is onmisbaar voor elke website. In deze blog leg ik uit wat linkbuilding is en geef ik enkele voorbeelden met hun voor- en nadelen. Verder vertel ik je hoe je de resultaten van linkbuilding kan meten.

Wat is linkbuilding en waarom zou jij het moeten doen?

Elke website heeft een bepaalde autoriteit op het internet. Deze autoriteit is een belangrijke rankingfactor voor zoekmachines zoals Google. Je kan je eigen autoriteit verbeteren door links te krijgen van andere websites. Deze websites geven als het ware een ‘stem’ aan jouw website, waardoor de zoekmachines meer vertrouwen krijgen in jouw website. Sommige ‘stemmen’ hebben meer waarde dan andere, dit is afhankelijk van de autoriteit van de websites die naar jou linken. Hoe hoger deze autoriteit, hoe belangrijker de stem. Omgekeerd telt hetzelfde, sommige links kunnen je autoriteit schaden.

Linkbuilding is het proces om deze links te verkrijgen van andere webdomeinen. Het is heel belangrijk om linkbuilding op te nemen in het Off-page luik van je SEO-plan. Hierbij telt niet de kwantiteit, maar de kwaliteit. Stel dat je een link krijgt op drie websites met een domein autoriteit van 20, dan zijn deze links niet evenveel waard als één link van een domein met een autoriteit van 60.

Hierbij dien ik wel de kanttekening te maken dat hoewel deze lage autoriteiten op dit moment minder impact zullen hebben, deze websites verder kunnen groeien naar hogere autoriteiten. Stel dat deze websites nu een domein autoriteit van 20 hebben, kunnen deze sites binnen een jaar plots naar 50 gestegen zijn. Deze stijging in autoriteit stroomt automatisch over naar jouw website.

Verder helpt linkbuilding bij het opbouwen van relaties met verschillende websites. Zeker als het linkbuildingplan via gepersonaliseerde mails verloopt en niet betalend of via geautomatiseerde mailing. Hier kom ik later in deze blog op terug.

De voor- en nadelen van de verschillende vormen van linkbuilding

Linkbuilding kan je op heel wat verschillende manieren doen. Hier kan je alvast een korte oplijsting vinden van de belangrijkste vormen en hun specifieke voor- en nadelen.

Natuurlijke linkbuilding

De meest waardevolle links, zijn links die op een ‘natuurlijke’ manier ontstaan zijn. Hierbij vraag je andere websites niet zelf om naar je te linken, maar laat je jouw content al het werk doen. Dit is zeker niet eenvoudig. De andere sites moeten een reden hebben om naar jouw te linken en dit kan enkel door uitstekende artikels te schrijven waarin je bijvoorbeeld een bekend probleem oplost binnen de sector. Wanneer dit artikel geschreven is moeten de andere websites ook op de hoogte gebracht worden van je artikel.

Deze vorm van linkbuilding is zeer tijdrovend, maar net daarom zo waardevol.

Manuele linkbuilding

Dit is de meest toegepaste vorm van linkbuilding. Hierbij worden andere websites persoonlijk gecontacteerd met de vraag om te linken naar je website. Binnen manuele linkbuilding worden verschillende vormen toegepast waarbij telkens een andere insteek gebruikt wordt.

Great content

De basis voor elk linkbuildingplan is de aangeboden content op jouw website. Zorg ervoor dat je uitstekende content zoals infographics, video’s, uitgebreide artikels, … hebt. Deze content is makkelijk linkbaar voor de andere websites.

Voordelen:

  • Dit gaat vaak om unieke content dat eenvoudig gelinkt of gedeeld kan worden.
  • Andere websites zijn vaak geïnteresseerd in originele content om hun eigen content mee aan te vullen.
  • Hierbij kan je ‘evergreen’ content gebruiken dat regelmatig geüpdatet kan worden.

Nadelen:

  • Het maken van deze uitstekende content kan zeer tijdrovend zijn.

Links opeisen

Bij deze vorm ga je op zoek naar websites die content zomaar overgenomen hebben van jouw site. Bij de overname deed de website in kwestie geen correcte bronvermelding én plaatste het geen link naar jouw website.

Voordelen:

  • Via Google is deze content vrij eenvoudig te vinden.
  • Aangezien dit gedrag indruist tegen de auteursrechtwet, sta je zelf sterker in je schoenen om een link te vragen.
  • De andere site heeft sowieso interesse in jouw content, anders zou de site jouw content niet overnemen.

Nadelen:

  • Wanneer websites hier moeilijk over doen, dan kan het zijn dat je moet overgaan tot verdere stappen.
  • Wanneer de andere website je content gewoon verwijderd, dan valt er niet meer verder te onderhandelen.

Guest blogging

Wanneer je zelf een artikel schrijft voor een andere website, met als doel een link hierin te plaatsen, dan doe je aan guest blogging. Dit kan voor de andere website een interessante manier zijn om nieuwe content te verwerven.

Voordelen:

  • Je kan zelf kiezen waar je link in het artikel staat.
  • Via deze weg kan je in contact komen met nieuwe lezers en potentiële klanten met interesse in jouw thema.
  • Je kan oudere blogartikels in een nieuw jasje steken op een andere website.

Nadelen:

  • De doelgroep van de andere website is niet altijd even duidelijk en komt niet 100% overeen met jouw doelgroep.
  • Het schrijven van gastblogs voor verschillende websites kan vrij tijdrovend zijn.
  • Meer dan waarschijnlijk ben je niet de enige die aan deze websites vraagt om content voor hen te schrijven. Zorg dus dat je jezelf onderscheidt van de rest.
  • Als deze websites ingaan op je voorstel, dan is er kans dat ze dit al vaker gedaan hebben met andere websites. Google kan dit als spammy ervaren en hiervoor penalties geven. Deze hebben ook een invloed op jouw website.

Ego bait

Streel het ego van de website waarvan je een link probeert te verkrijgen door hen te vermelden in je blog. Hierbij is het doel dat deze persoon je content deelt. Wanneer je de andere website vermeldt, stel hen dan op de hoogte hiervan. Dit kan bijvoorbeeld in een lijstje zijn in een artikel of door middel van een interview.

Voordelen:

  • Indien je een interview hebt afgenomen van deze persoon, heeft hij al contact gehad met je website en kan dit je kansen verhogen.
  • Dit is een snelle en eenvoudige manier om een link te verkrijgen.
  • Je krijgt zelf ook meer zichtbaarheid hierdoor.

Nadelen:

  • Interviews schrijven en afnemen kan vrij tijdrovend zijn.

Broken linkbuilding

Bij broken linkbuilding probeer je te achterhalen of andere websites kapotte links bevatten die nergens naar leiden. Je probeert de andere website een relevant alternatief aan te bieden van je eigen site.

Voordelen:

  • Grote kans tot slagen, aangezien je de webmaster ‘helpt’ om de website te verbeteren en up-to-date te houden.
  • Dit lijkt natuurlijker en is dus zeer waardevol voor de zoekmachines.

Nadelen:

  • Dit proces is zeer tijdrovend.
  • Soms is het nodig om nieuwe content te schrijven of aan te passen naar de behoeftes van de andere website.

Als je linkbuilding goed wil doen, dan kan dit dus zeer tijdrovend zijn. Dit is meteen het grootste nadeel van elk linkbuildingplan. Het vergt heel wat toewijding om je niet te laten demotiveren door de relatief lage respons op je mails. Geef zeker niet op, elke link is een nieuwe stem voor jouw website!

Betalende links

Betalen voor links is een zeer af te raden vorm van linkbuilding. Het kan zeer aanlokkelijk zijn om snel en eenvoudig heel wat links te verkrijgen. Deze links zijn echter meestal van bedenkelijke kwaliteit. Zoals eerder gezegd, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Deze websites hebben meestal een lagere autoriteit, waardoor deze minder linkwaarde meegeven.

Websites die betalende links toelaten, hebben meestal een hogere spamscore. Deze spamscore resulteert in penalty’s van de zoekmachines en doen de SEO van je eigen site meer kwaad dan goed. Het betalen voor links gaat ook in tegen de regels van Google en kan resulteren in penalty’s voor jouw website.

Kan je de resultaten van linkbuilding meten?

Nee. Het is niet mogelijk om specifiek de resultaten van je linkbuildingcampagne te meten. De resultaten van linkbuilding hangen af van veel verschillende factoren. Om enkel de resultaten van het linkbuildingplan te meten, wil dat zeggen dat je enkele maanden geen enkele aanpassing aan je website zou doen.

Wil het daarom zeggen dat je geen enkele invloed kan zien van al het werk dat je in linkbuilding gestoken hebt? Dat is zeker ook geen waar. Het is belangrijk om in te zien dat linkbuilding een (onmisbaar) onderdeel is van de SEO-strategie. Net zoals goede content met de correcte focus op bepaalde zoekwoorden dat ook is. Niet enkel de link, maar ook SEO beïnvloedt dit proces. Stel dat je 5 goede links verkregen hebt, maar de content op je website is niet relevant genoeg voor je doelgroep, dan zal je niet op de eerste plaats in de ranking geraken. Daarom dat goede content op de eerste plaats komt voor een goede SEO-strategie.

Een belangrijke opmerking hierbij is dat het enkele maanden kan duren vooraleer je de effecten van je linkbuildingcampagne kan merken. Het duurt even voor Google je nieuwe links vindt en je pagina hoger plaatst in de rankings.

Wat kan je wel doen om de resultaten van linkbuilding te ontdekken?

Wil je toch een idee krijgen van de invloed van linkbuilding op je website? Dan kan je hiervoor toch enkele stappen ondernemen om je website te monitoren.

Start met een nulmeting

Neem een momentopname vanaf het moment dat je start met linkbuilding. Zo kan je de resultaten van linkbuilding beter beoordelen. Hierbij komen volgende factoren minstens aan bod:

  • De huidige domein autoriteit: Dit kan je zien via de Link Explorer van Moz.
  • De huidige traffic op de website.
  • Wat de huidige ranking is van je website op de belangrijkste zoekwoorden.
  • Controleer de huidige spamscore.

Hou op wekelijkse basis bij wat de veranderingen zijn

Je zal niet altijd wekelijks een verandering zien, maar op de lange termijn zal je een stijging zien in de verschillende factoren.

Domein autoriteit

De domein autoriteit van je website staat in directe correlatie met het aantal en de kwaliteit van de links naar je website. Hier zal je het best de resultaten van linkbuilding zien. Hou wekelijks de domein autoriteit van je website in de gaten.

De traffic naar je website

Via Google Analytics kan je nagaan of er al dan niet een stijging is in de traffic naar je website. Controleer vanwaar deze bezoekers komen, misschien komen ze wel van de linkpartners.

Ranking op bepaalde zoekwoorden

Een hogere autoriteit kan het verschil maken in de ranking in de zoekresultaten voor jouw zoekwoorden. Check wekelijks of je gestegen bent in de zoekresultaten. Dit kan voor een verhoging in traffic zorgen.

De spamscore

Controleer of je geen links binnen krijgt met een hoge spamscore. Deze beïnvloeden jouw spamscore. Hoe hoger dit percentage, hoe hoger de kans op een penalty van Google. Mik tijdens het linkbuilden enkel op websites met een spampercentage onder 10%.

De fases van de invloed van een link

De invloed van een link op je website deel je best op in verschillende fases. Deze fases beïnvloeden de resultaten van linkbuilding telkens op een andere manier.

De indexering

Wanneer Google de webpagina crawlt en in de index plaatst van de zoekmachine, spreken we van indexering. Het kan even duren voor dit gebeurt. Dit is afhankelijk van de autoriteit en populariteit van de andere website die jouw link geplaatst heeft. Na de indexering kan het zo’n 10 weken duren voordat de link jouw pagina hoger duwt in de zoekresultaten.

De grote sprong

De grootste stijging in de zoekresultaten noemen we ‘de grote sprong’. Het is algemeen bekend dat de stijging van bv. plaats 80 naar plaats 20 veel eenvoudiger verloopt, dan de stijging van plaats 7 naar plaats 1. Wanneer ‘de grote sprong’ plaatsvindt, kan je dit opnemen als een positief signaal. De link heeft een goed invloed gehad. Nu volgt het moeilijkste gedeelte.

De laatste klim naar de top

Deze laatste klim neemt het meeste tijd in beslag. Het kan jaren duren voor je op de eerste plaats in de zoekresultaten komt via linkbuilding. Maar blijven linkbuilden is de boodschap om dit resultaat te bereiken. Uiteraard komen hier meerdere factoren aan bod, zoals de domein autoriteit van je website en de relevantie van de content op de webpagina.

Conclusie

Linkbuilding is een permanent proces dat noodzakelijk is om de autoriteit van je website te verbeteren. Deze autoriteit heeft een invloed op de ranking in de zoekresultaten, wat op zijn beurt weer een invloed heeft op de traffic naar je website. Goede content staat altijd centraal bij linkbuilding. Om de resultaten van linkbuilding te meten, dien je rekening te houden met andere SEO-factoren. Linkbuilding is niet het volledige verhaal, maar een belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie.