google rich snippets

Rich Snippets: Wat zijn het en hoe worden ze getoond?

Google toont in de zoekresultaten steeds vaker reviews, personen, recepten en video’s. Dit zijn zogenoemde Rich Snippets. Via deze Rich Snippets kunnen extra gegevens aan webpagina’s worden toegevoegd. Google gebruikt ze om de organische resultaten te verbeteren.

Welke Rich Snippets zijn er?

Er zijn verschillende Snippets beschikbaar. In onderstaande paragraaf worden ze stuk voor stuk uitgelegd. Elke Snippet kan worden toegevoegd door een stukje code toe te voegen aan je website. Dit wordt verderop in dit artikel uitgelegd.

  • Personen
  • Reviews
  • Videos
  • Applicaties
  • Producten
  • Recepten
  • Evenementen

Personen

In de zoekresultaten worden al vaak personen weergegeven. Deze resultaten zijn veelal afkomstig van een LinkedIn profiel. Naast de naam worden ook de functie en locatie weergegeven.

Rich Snippets Personen

Overzicht van alle elementen van het Person-item op Schema.org.

Reviews

Soms worden in de zoekresultaten websites met sterren weergegeven. Deze sterren zijn reviews, met als doel om aan te tonen hoe goed een website of product scoort volgens gebruikers.

Rich Snippets reviews

Overzicht van alle elementen van het Review-item op Schema.org.

Video

De video snippet kan eveneens getoond worden in de zoekresultaten, maar deze weergave is lastiger te activeren dan de andere snippets.

Rich Snippets Video

Overzicht van alle elementen van het VideoObject-item op Schema.org.

Applicaties

Ook is er de mogelijkheid richsnippets te ontwikkelen voor applicaties. In deze snippet kan ook de beoordeling worden getoond.

Rich Snippets Applicaties

Overzicht van alle elementen van het Product-item op Schema.org.

Producten

Deze mogelijkheid is vrij nieuw. Er wordt een overzicht getoond met producten op een pagina.

Rich Snippets Producten

Overzicht van alle elementen van het Product-item op Schema.org.

Recepten

De recepten-snippet is bedoeld voor websites die gericht zijn op koken en recepten. Naast de afbeelding worden ook de totale bereidingstijd weergegeven

Rich Snippets Recepten

Overzicht van alle elementen van het Recept-item op Schema.org.

Events

Wanneer er gezocht wordt op bijvoorbeeld een artiest, worden er aankomende evenementen getoond, met locatie, naam en datum.

Een overzicht van alle elementen van het Event-item op Schema.org.

Hoe krijg ik Rich Snippets in de zoekresultaten?

google rich snippets

Om Rich Snippets te krijgen moet Google een HTML code herkennen op je website. Dit kan door het plaatsen van markups. Om een Rich Snippets te krijgen dient de technische markup correct te worden uitgevoerd. Elke snippet heeft een eigen Markup, deze zijn beschikbaar op de website van Schema.org. Let op, in sommige gevallen kan het 8 weken duren voordat een snippet wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Schema.org community

Grote zoekmachines zoals Google, Microsoft en Yahoo hebben samen 1 standaard voor het toepassen van gestructureerde data. Deze samenwerking komt samen in de Schema.org community. Binnen deze community worden alle standaardsschema’s verzameld die ontwikkelaars kunnen gebruiken voor een Snippet.

Structured data die juist wordt toegepast, moet er voor zorgen dat content beter wordt geïndexeerd door de zoekmachines.

Als je de schema’s op een goede manier toepast en de richtlijnen van Google respecteert, dan is er niks aan de hand. Maar … is er een vermoeden dat je Rich Snippets “misbruikt, dan kan je getroffen wordt door de Spammy Structured Data Markup Penalty van Google. Met de tool structured data testing kan je testen of de code die je hebt gebruikt klopt.

Voor- en nadelen van Rich Snippets?

Een groot voordeel is dat jouw website opvalt in de zoekresultaten. Door snippets kunnen er meer bezoekers naar jou website komen, en dit levert een hoge Click-through-rate (CTR) op.

Een nadeel kan zijn dat bezoekers het antwoord op hun zoekwoord vinden in de zoekresultaten, en hierdoor niet meer doorklikken naar de site. Je geeft eigenlijk alle informatie al weg in de zoekmachine. Ook kunnen bezoekers schrikken van een slechte of matige review.

Spammy Structured Markup Penalty

In februari 2016 heeft Google een nieuw soort penalty ingevoerd. Google deelt penalty’s uit voor een verkeerde uitvoering van structured data markup op een website.

Zowel algoritmisch als manueel

De Spammy Structured Markup Penalty’s kunnen zowel manueel als algoritmisch worden uitgedeeld. Bij een manueel gegeven penalty kan dit een deel van je website, zoals een pagina, of zelfs je gehele website worden gestraft.

Als je een penalty hebt gekregen toont Google je website niet meer in de zoekresultaten. Hierdoor wordt je website dus niet meer gevonden.

Dit kan dus beter worden vermeden. De vraag is, hoe voorkom je dat je website wordt getroffen door een Google Penalty. Rich Snippets zijn zeker de moeite waard om uit te proberen, maar toch moet je een paar richtpunten in acht nemen. De regels er rond zijn de afgelopen tijd veelvuldig aangepast. De reden hiervoor is dat er teveel spam werd verspreidt. In de policy omtrent het gebruik van structured data en Rich Snippets zegt Google onder meer het volgende:

  • Er worden 3 verschillende formats ondersteund: JSON-LD, RDFa en microdata.
  • De richtlijnen en kwaliteitseisen van Google moeten in acht worden genomen.
  • Als je gebruik maakt van de review snippet moet het duidelijk zijn over welke pagina of voor welk product de review precies bedoeld is.
  • Markups mogen niet toegepast worden op “adult oriented content”.
  • Naast de vorige genoemde punten, zijn er nog meer punten welke je beter niet kunt toepassen. Dit om er zeker van de zijn dat jou website geen Spammy Structured Markup Penalty krijgt.

Ten 1ste : Zorg ervoor dat de Rich Snippets s geen gebruik maakt van verbogen content. Verborgen content is content welke niet zichtbaar is voor bezoekers, maar wel voor de zoekmachine-spidders.

Ten 2de: Het is belangrijk dat, wanneer je meer dan 1 element op een pagina hebt, je al deze elementen markeert. Een voorbeeld: je beheert een kook-website met een recepten en video’s. De pagina kan dan het beste beschikken over verschillende markeringen. Zo kan je het recept de marketing geven ‘schema.org/Recipe’ en de video de markering ‘schema.org/VideoObject’. De afbeeldingen op de pagina moeten betrekking hebben op de inhoud van de pagina.

Conclusie

Rich snippets is een prima manier om op te vallen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het lijkt op een featured snippet waarbij een blok tekst verschijnt in de zoekresultaten als samenvatting voor een vraag die een gebruiker intypt in de zoekmachine van Google. Een Rich Snippet is naar mijn mening lastig echter te installeren als je geen programmeerkennis hebt. Je moet er zeker van zijn dat je de Rich Snippet correct toevoegt. Gebruik je een verkeerde code, dan je een Google Penalty oplopen.