SEO spider tool

 

Screaming frog

6 november 2015

Bepaalde gratis SEO tools zijn zo praktisch, dat je er snel niet meer zonder kunt. Screaming Frog is zo’n tool.

Zoekmachines als Google laten de rankings van zoekopdrachten afhangen van meer dan 100 aspecten. Enkele belangrijke ranking factoren zijn onder meer uitstekende content, relevante backlinks, responssnelheid, mobielvriendelijkheid, onpage-optimalisaties.

Hoe scoort nu een bepaalde website op bovenstaande punten ? Wel, je kan bijvoorbeeld Google search console of Analytics gebruiken. Maar veel handiger hiervoor is Screaming Frog.

Video

Tip: bekijk vooraf eerst eens deze video over ScreamingFrog:

Een volledige doorlichting van een site

De Frog-software laat je razendsnel toe een inzicht te krijgen van enorm veel SEO elementen van een internetwebsite. Ik licht er enkele uit:

  • Page depth
    • hoeveel kliks zijn er nodig om een webpagina te bezoeken ?
    • Search engines crawlen meestal niet dieper dan 4 kliks. Heb je interessante content die te “diep” staat op je site, probeer het dan 1 of meerdere levels hoger te krijgen.
    • Dan kan bijvoorbeeld door :
      • een rechter kolom met een rubriek ‘Interessante berichten’ te creëren op level 1 of 2, voorzien van een link naar de verstopte pagina’s.
      • internal linking via webpages op een hoger niveau.
  • Status Code
    • praktisch om niet- werkende links op te sporen
    • onder het tabje ‘Response Codes’ kan je via ‘status code’ je 404-pages ontdekken.
  • Duplicate content
    • voor alle duidelijkheid: zoek-engines houden niet van dubbele content
    • met de juiste filters en de zogenaamde hash-tag speur je met Screaming Frog dubbele content & meta-informatie op
  • Meta Keywords
    • zijn al lang geen ranking factor meer.
    • ze kunnen in principe geen kwaad, maar vind een crawler er teveel op een pagina, dan wordt dit gezien als spam en riskeer je een penalty.
    • met de Frog-tool heb je deze pagina’s vlug opgespoord.
    • Deleten of maximaal 3 meta-keywords per webpagina.
  • Images
    • Het zit het met de afbeeldingen ?
    • Worden ze wel juist geïndexeerd ?
    • Zijn ze niet te groot ? Zeker voor mobiel verkeer zijn plaatjes groter dan 75 Kb af te raden
    • welke images hebben geen alt-tag ?
  • Indexatie
    • welke sitepages worden geblokkeerd voor de zoekmachines ?
    • kijk hiervoor bij het tabje ‘Directives’ en filter op ‘Noindex’.
  • Responses codes
    • snelle en mobielvriendelijke sites hebben meer dan een streepje voor in de SERps
    • via het tabblad ‘response codes’ ken je vliegensvlug de responstijden van de URLs aanwezig op de site
  • En veel en veel meer:
    • Redirects
    • External Links
    • Protocol: zijn URLs https beveiligd of http
    • Onpage info over ontbrkende page titles, meta descriptions, h1, h2, …
    • Anker teksten

Waarom gebruiken ?

  • deze SEO-audittool analyseert tot in de kleinste details binnen de minuut een site en genereert meteen de pijnpunten die van belang zijn om goed te scoren in de zoekmachines
  • door die fouten aan te pakken, verbetert de SEO positie van een website
  • kostenloos (tot 500 url’s), snel, overzichtelijk, eenvoudig te installeren
  • met name geschikt om medium grote websites door te lichten
  • het is zoveel sneller dan manuele checks; het is dus erg tijdsbesparend
  • Met de bevindingen maak je je website direct beter vindbaar.

Kortom, een must voor elke SEO specialist.