SEO-copywriting blijft nog steeds een grote uitdaging in elke SEO-strategie. Zoekmachines scannen je volledige website en nemen de tijd om je content onder de loep te nemen. Juist om die reden is het belangrijk om de content van je website regelmatig aan te passen aan de algoritmes van de zoekmachines zoals Google. Daarnaast moet je duidelijk schrijven zodat je doelgroep je website begrijpt en geïnteresseerd is om nog iets anders over je te lezen. Door SEO-copywriting toe te passen, zorg jij ervoor dat niet alleen je doelgroep maar ook de zoekmachines geïnteresseerd in je zijn.

Benieuwd wat SEO-copywriting inhoudt en hoe jij dit kan toepassen op je eigen website? Lees dan onze handleiding door en pak je content aan!

Wat is SEO-copywriting?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Hierbij ga je jouw website verbeteren om in de zoekresultaten van zoekmachines te scoren. Met copywriting bedoelen we het schrijven van teksten, dit vormt de content/ inhoud van je website. Bij SEO-copywriting worden er webteksten geschreven die dus zowel voor je doelgroep als voor Google interessant zijn. Ze moeten dus zowel interessant als duidelijk en helder zijn. Waardevolle teksten leveren twee grote voordelen op namelijk meer bezoekers en meer actie.

Belang SEO-copywriting

Wanneer je SEO-copywriting op de juiste manier gebruikt, wordt de bekendheid van je merk of product groter. Daarnaast scoor je beter in de zoekmachines zoals Google, je wordt heel wat zichtbaarder. Een hogere positie is van cruciaal belang want alleen zo kan je meer aandacht naar je website trekken en clicks verkrijgen. Meer aandacht en meer clicks? Dat leidt dan weer tot meer bezoekers en mogelijks ook een omzetstijging.

Daarnaast is goede SEO-copywriting ook gewoon goede copywriting. Jouw teksten zorgen er m.a.w. voor dat:

  • de behoeften en wensen van je doelgroep ingelost worden;
  • de gebruiksvriendelijkheid en het imago verbetert;
  • het vertrouwen in je merk, product of dienst stijgt.

Het stappenplan

Het proces van SEO-copywriting bestaat uit drie grote stappen:

  • Voorbereiden
  • Schrijven
  • Corrigeren

1. Voorbereiden van de tekst

Tijdens de eerste stap van het schrijfproces stellen we een planning op. Denk na over wat je wil schrijven. Hiervoor doe je best op voorhand een zoekwoorden onderzoek. Op welke zoekwoorden zoekt je doelgroep regelmatig? Daarnaast moet je ook een duidelijk antwoord formuleren op de volgende vragen:

  • Wat is het doel van het artikel?
  • Wat is de boodschap?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welke informatie heb je nodig om het artikel te schrijven?
  • Wat is de structuur van het artikel?

2. Schrijven van de tekst

Nu kan je eindelijk beginnen met het schrijven van de tekst. Deze stap neemt het minste tijd in beslag. De belangrijkste tip hiervoor is gewoon schrijven. Mensen hebben vaak moeite met het bedenken van de eerste zin maar je kan de inleiding best even overslaan. Schrijf woorden neer die verwijzen naar de inhoud van de eerste paragraaf. Start hierna met het schrijven van de tweede paragraaf. Ga zo verder.

Gebruik tijdens het uitschrijven van je tekst de structuur die je op voorhand opstelde. Zo kan je de paragrafen uitschrijven op basis van dit plan. Begin de alinea met de belangrijkste zin en vul het vervolgens aan met de uitleg ervan. Zorg ervoor dat je tekst leesbaar is. Als de tekst goed leesbaar is, zullen bezoekers vaker terugkeren en is het conversiepercentage hoger. Maak gebruik van header tags om je website duidelijk in te delen en zorg voor een vlot lettertype.

Wil je meer tips om aan goede SEO-copywriting te doen? Lees onze 10 tips onderaan deze blog!

3. Corrigeren van de tekst

Wanneer je klaar bent met het schrijven van je tekst, heb je de eerste versie van je artikel. In de laatste stap van het schrijfproces ga je jouw tekst verbeteren, ook deze stap neemt wat tijd in beslag. Wees niet bang om tijdens deze fase heel wat zaken te schrappen. Lees je artikel heel kritisch en haal lastige zinnen, onduidelijkheden, etc. weg uit je tekst. Hieronder lijsten we vijf stappen op die je kan doorlopen om je artikel grondig na te lezen.

  • Lees je tekst langzaam en luidop. Elke zin moet grammaticaal in orde zijn en er mogen geen spellingfouten in de tekst blijven zitten. Wees kritisch over je eigen werk.
  • Focus op de zinnen. Elke zin moet correct zijn. Probeer de spelling van moeilijke woorden te bekijken en herformuleer moeilijke zinnen. Zorg dat je tekst grammaticaal in orde is en ga moeilijkheden op het gebied van leesbaarheid uit de weg.
  • Focus op de paragrafen. Zijn alle zinnen uit een paragraaf goedgekeurd? Kijk dan naar de structuur van je paragraaf met de grote nadruk op de eerste zin: de kernzin. Komt de eerste zin overeen met wat er in de paragraaf verteld wordt? Yes! Dan heb je je werk goed gedaan! Maak je gebruik van overgangswoorden?
  • Controleer de structuur van je tekst. Is de structuur tussen de verschillende paragrafen duidelijk? Wordt het onderwerp op een duidelijke manier uitgelegd?
  • Vraag eventueel om feedback. Vraag andere mensen om feedback, laat hen je tekst lezen voordat je het publiceert. Als je zelf al een tijdje aan een tekst hebt gespendeerd, zie je je eigen fouten soms niet meer.

Internationale SEO-copywriting

SEO-copywriting is ook belangrijk voor internationale websites. Goede copywriting in meerdere talen is zelfs nog moeilijker. Het vertalen van de inhoud van je website kan moeilijk zijn. Woorden kunnen op elkaar lijken in twee verschillende talen maar iets totaal anders betekenen. Het schrijven van content voor meertalige websites is niet simpel. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • De inhoud vertalen
  • Nieuwe content creëren voor de bepaalde markt
  • Combinatie van beiden

De inhoud vertalen is de gemakkelijkste oplossing maar dit wil niet zeggen dat de vertaling dezelfde boodschap overbrengt. Probeer je content ook altijd door een native speaker te laten controleren. Het opstellen van nieuwe content is een veilige keuze met een hoge kwaliteit als resultaat. Deze optie neemt veel tijd in beslag aangezien je geen gebruik maakt van de content die er al is.

Door een combinatie van beiden te doen, gebruik je een basis van de tekst. Maar je werkt het opnieuw uit zodat dit perfect aansluit bij de lokale doelgroep en de markt.

10 tips voor SEO-copywriting

Dus wil jij teksten schrijven die hoog scoren in Google? Wij geven je 10 SEO-copywriting tips zodat je website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google.

1. Schrijf voor je doelgroep

Met SEO verbeter je de webpagina’s van je website zodat je beter scoort in de zoekmachines. Zo kan je doelgroep jouw informatie gemakkelijker terugvinden. Houd steeds je bezoekers in het achterhoofd, zij zijn namelijk degenen die je tekst uiteindelijk zullen doorlezen.

Schrijf in de eerste plaats je teksten voor je doelgroep. Het heeft geen nut om teksten te schrijven die enkel goed vindbaar zijn, maar totaal niet leesbaar zijn of aansporen om een bepaalde actie te ondernemen op je website. Bij copywriting is het belangrijk om doelgericht te schrijven. Ga dus op voorhand na welke vragen je doelgroep stelt over je bedrijf, product of dienst.

2. Content marketingstrategie

Als je aan goede SEO-copywriting wilt doen, dan moet je eerst een duidelijke content marketingstrategie opstellen.

  • Wat is je doelstelling?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe kan jouw content helpen om je doelstelling te bereiken?
  • Wat zijn je concrete doelstellingen voor content marketing?

Wanneer je een duidelijk antwoord hebt geformuleerd dan kan je bepalen waarover je best gaat schrijven. Stel voor jezelf een contentkalender op zodat je steeds weet wat en wanneer je iets gaat posten.

3. Waardevolle content

Het is belangrijk om nuttige, relevante en vooral waardevolle content met je doelgroep te delen. Je bezoekers moeten natuurlijk iets hebben aan jouw content. Schrijf je een blog? Zorg dan dat ze achteraf er mee aan de slag kunnen of ze er iets aan over hebben gehouden. Content moet een duidelijk doel hebben bijvoorbeeld informeren of entertainen.

Op deze manier trek je potentiële klanten aan en willen ze eventueel je content delen of aanbevelen. Zo vergroot je het bereik, vindbaarheid en zichtbaarheid.

4. Nieuwe trends

Wanneer je aan SEO-copywriting doet, wil je natuurlijk de eerste plaats in de zoekresultaten veroveren. Houd daarom rekening met je doelgroep, je sector en de laatste trends binnen je eigen markt. Probeer steeds als één van de eersten te schrijven over een nieuw probleem of een nieuwe trend. Zo maak je steeds de grootste kans om de beste positie in de zoekresultaten te veroveren of als eerste gevonden te worden.

Door gebruik te maken van gratis tools zoals Google Trends en Google Keyword Planner kan je bepaalde topics volgen tijdens een periode. En dus ben je als eerste op de hoogte van nieuwtjes.

5. Bedenk ideeën

Bezoekers willen een oplossing voor hun probleem krijgen. Content waarmee je mensen helpt werkt dus het best. Als SEO-copywriter is het jouw taak om regelmatig nuttige en relevante informatie te delen met de juiste mensen. Soms kan dit best een uitdaging zijn. Wees origineel en ga regelmatig op zoek naar nieuwe ideeën. Op die manier weet je steeds weer je doelgroep te verrassen.

6. E-A-T

Google splitst de beoordeling op basis van het E-A-T-principe. Dit staat voor:

  • Expertise: ben jij heel goed in bepaald topic? Dan wil je dit natuurlijk delen met al je (potentiële) klanten. Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat je ergens een bepaalde expertise in hebt. Hoe meer je schrijft over een bepaald topic, hoe hoger je wordt ingeschat. Als je iedere dag over iets anders schrijft, dan is het enorm moeilijk om je een beoordeling te geven. Publiceer je elke dag een artikel over hetzelfde topic zoals ‘online marketing’, dan weet Google dat jij een expert bent binnen dit domein. Google bekijkt alvast de volgende punten:
    • Gebruik van vaktaal.
    • Verwijzingen naar een wetenschappelijk onderzoek
    • Bronvermeldingen
  • Authority: autoriteit is de tweede stap uit het E-A-T-principe. Het is natuurlijk van groot belang dat anderen het beamen wat jij vertelt. Voor Google is er een gemakkelijke manier om dit te controleren namelijk met inkomende links. Schrijven andere mensen zaken over jou en linken ze naar je website? Dan scoor je alvast een punt! Publiceer je regelmatig waardevolle content? Dan krijg je zeker veel backlinks.
  • Trust: dit gaat natuurlijk over de betrouwbaarheid van je content. Je website moet zo clean mogelijk zijn en de usability moet super zijn. Om dit te bekomen kan je alvast rekening houden met de volgende puntjes:
    • Beveiligde verbinding
    • Duidelijke navigatiestructuur
    • Mobile responsief
    • Contactformulier

7. Linkbuilding

Google bepaalt de autoriteit van je webpagina’s ook op basis van het aantal en het soort inkomende links. Hoe meer kwalitatieve websites en social media kanalen naar je webpagina verwijzen, hoe meer Google jou ziet als iemand met een expertise in een bepaald onderwerp. Websites met veel externe verwijzingen scoren hoger in Google. Doe daarom aan linkbuilding!

Veel SEO-copywriters verliezen dit aspect snel uit het oog. Terwijl dit aspect zeker een groot verschil zou kunnen maken voor je positie in Google.

8. Bondig en informatief

Zoekmachines en gebruikers lezen liever een tekst die een bepaald topic of onderwerp aansnijdt. Het is belangrijk om waardevolle, informatieve en volledige content op een bondige en gestructureerde manier te presenteren. Bezoekers lezen tegenwoordig een webpagina niet meer, ze scannen. Vinden ze niet wat ze zoeken? Dan gaan ze het op een andere plek zoeken. Enkele tips hiervoor zijn:

  • Schrijf eerst een structuur uit voor je tekst en werk daarna de content uit.
  • Ga na of je tekst goed gestructureerd is zowel op vlak van alinea’s, zinnen en grote tekstdelen.
  • KISS: Keep It Stupid and Simple
  • Maak gebruik van titels, witruimte, opsommingstekens en afbeeldingen.
  • Behoud steeds de focus op één bepaald onderwerp (zoekwoord).
  • Verwijs naar anderen zoals artikels, video’s, etc.

9. Regelmatig optimaliseren

Je content creëren, publiceren en delen is één deel van SEO-copywriting. Maar het is ook enorm belangrijk om je content ook achteraf op te volgen. Bekijk op regelmatige basis de resultaten van je content. Scoort een bepaald artikel of tekst minder goed? Beoordeel dan voor jezelf de volgende zaken per artikel:

  • Is er een goede structuur binnen de tekst?
  • Heb ik de juiste zoekwoorden gebruikt?
  • Is de content waardevol voor onze doelgroep?
  • Wordt de content gedeeld? Op welke manier?
  • Is de content duidelijk?

Analyseer op regelmatige basis de resultaten van je content. Blijf ook voortdurend evalueren en optimaliseer zeker jaarlijks je content eens.

10. Denk aan je titels

Vergeet je goede titels te verzinnen? Dan is al het voorgaande werk voor niets. Als je een goede titel bedenkt voor je teksten dan lezen mensen verder. Een slechte titel zorgt ervoor dat mensen niet geïnteresseerd zijn en afhaken. Hierna gaan ze dus op zoek naar een andere website.