Maak deze 5 SEO fouten niet

SEO fouten

Uiteraard wil elk website hoge rankings in de zoekmachines realiseren. Search engine optimization is daarvoor uiteraard vrij essentieel: on-page optimalisatie, nieuwe content, zoekwoordenonderzoek, linkbuilding, internal linking, social shares en nog zoveel meer. Er zijn veel aspecten om rekening mee te houden. Op dit moment is er onder de SEO-ers ook veel aandacht voor snelle laadtijden ofwel Core Web Vitals. Zorg ervoor dat je, in het heetst van deze strijd, de volgende 5 SEO fouten niet begaat.

infographic seo fouten

1. Niet-indexeerbare webpagina’s

Wil je mooie posities behalen, dan moeten je webpagina’s uiteraard de juiste content bevatten én toegankelijk zijn voor de zoekmachines. We komen regelmatig pagina’s tegen die per ongeluk een no-index tag gekregen hebben (bijvoorbeeld tijdens de ontwerp fase ) en die nadien vergeten worden te verwijderen. Gevolg: de google-bots zullen deze webpagina’s niet kunnen indexeren en zullen aldus niet in de SERPs verschijnen.

Ook een slecht ingestelde Robots.txt kan veel kwaad doen. Heeft jouw website dergelijke file: verifieer of er specifieke pagina’s, afbeeldingen of CSS geblokkeerd worden voor crawling EN of dit nog steeds mag.

Een erg praktische gratis SEO tool om dit te controleren is Screamingfrog. Ook via Google Search Console kan je controleren welke pagina’s zijn uitgesloten voor crawlers.

screaming frog

2. Linkbuilding op laag pitje

SEO bestaat uit 4 pilaren: kwaliteitscontent, on-page SEO, technische SEO en off-page optimalisatie. Een deel van die off-page optimalisatie is linkbuilding.

De domein autoriteit van een website wordt op de eerste plaats bepaald door de kwaliteit van de inkomende externe links. Die domein autoriteit is één van de belangrijkste rankingfactoren waarmee de zoekmachines je positie bepalen.

Een andere, veelgemaakte SEO fout bij de lancering van een nieuwe website met een gewijzigde URL structuur, is dat er niet correct 301-geredirect wordt. Dat heeft een stijging van 404-foutpagina’s en een verzwakking van de internal en extrnal linking tot gevolg.

3. Geen onpage-optimalisatie

Een groot deel van zoekmachine optimalisatie is de on-page optimalisatie. Gevonden worden voor specifieke zoektermen begint hier. Je vermeldt je focus keywords eerst en vooral in de zichtbare content van je URL: in de titel, in de tussentitels en in teksten. Ook is ook belangrijk die focus-zoekterm “achter” de schermen toe te voegen. Dit kan onder andere via de page title, alt-tag, URL en meta description. Maak je de SEO fout dit niet te doen? Dan word je niet of veel minder gevonden.

Ook de sitemap mag niet ontbreken. Hoe weten spiders anders waarover de website precies gaat?

Tip: Check je Google Search Console account wekelijks en controleer of alles correct loopt.

4. Geen E-E-A-T

De E-E-A-T of Experience, Expertise, Authority en Trust van een website wordt steeds belangrijker, zeker in 2023. Google hecht veel belang aan deze EAT richtlijnen. Google gaat voor elke URL op zoek naar signalen die kennis van zaken, sterke online reputatie en website betrouwbaarheid uitstralen. Heeft de auteur van je blog bewezen kennis in zijn vakgebied? Zijn teksten goed en zonder taalfouten geschreven? Toon je dat je weet waarover je praat? Zijn ze lang genoeg? Google kan dit allemaal zien. Ook dit zijn factoren die invloed hebben op de ranking van de website.

5. Duplicate content op je site zetten

Duplicate content (of dubbele inhoud) is letterlijk content dupliceren. Dan heb je verschillende URLs met dezelfde content op je website. Of content van een andere site die je letterlijk overneemt op de jouwe.

Is het op je eigen site? Dan zal Google de duplicate content wegfilteren en maar één van de pagina’s tonen. Heb je content overgenomen van een andere site? Dan zal alleen jouw site afgestraft worden en niet getoond worden in de SERPs.

Neem dus de moeite om originele, unieke content te schrijven, of om content zo te veranderen dat zoekmachines het niet als plagiaat zien.

Een SEO-er moet rekening houden met erg veel factoren om goede resultaten te halen. Voor dat je het beseft, worden de bovenstaande vermijdbare SEO fouten gemaakt. Door regelmatig eens in de Google Search Console van een website te kijken, zijn ze vaak al te voorkomen.

Veel succes!

Wil je er zeker van zijn dat je deze SEO fouten niet maakt op jouw website?
Weet je zelf niet goed hoe je eraan moet beginnen?